Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger ägg ute  (läst 828 gånger)

Roger1

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Lägger ägg ute
« skrivet: 05 aug-21 kl 09:17 »
Har fem höns, vilka lagt ägg i sitt rede i ett par år. De gick fritt på tomten dagtid men gick tillbaks till sitt rede o värpte där varje dag, sen byggde jag ett hägn åt dem med mycket sten o olika krypin, när de började gå i hägnet började de också att värpa utomhus, jag fick leta ägg i olika skrevor varje dag. Nu har de även börjat värpa utomhus om de får gå fritt som förut. Tyvärr förstår de inte att detta innebär total inlåsning. Jag skulle dock vilja ha dem ute för den fina gulans skull när de äter grönt.
Finns något knep att få dem att värpa inne i redet igen? Förutom att låsa in dem i hönshuset alltså.
Roger.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Lägger ägg ute
« Svar #1 skrivet: 05 aug-21 kl 20:22 »
Ett knep är att släppa ut dom inhägnaden på eftermiddagen, ett knep jag lärde mej av en gammal bonde.
Efter lunch släppte han ut hönsen, då hade dom värpt färdigt. I princip… ::)
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lägger ägg ute
« Svar #2 skrivet: 05 aug-21 kl 20:52 »
Säger som bösahusaren att dom får helt enkelt vara inne tills det är färdigvärpt.
Du kan senarelägga öppningen dag för dag och studera hur dom uppför sig när dom ska ut.
Och följa efter de damer som har mest bråttom att uppsöka skyddad plats för att försöka hitta dess gömmor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Lägger ägg ute
« Svar #3 skrivet: 06 aug-21 kl 19:37 »
Jag kan säga att det skulle inte fungera här hos mig.

Våra lägger hela dagarna och ibland under nätterna. Vi hämtade t.ex ägg klockan 10, 15 och 18 idag och det fanns nya ägg varje gång.
Under vintern är det mer regelbundna och synkade.

Roger1

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Lägger ägg ute
« Svar #4 skrivet: 13 aug-21 kl 09:28 »
OK, tack för tipsen, har börjat släppa ut dem sent på em. Det är dock lite synd att de inte kan vara ute hela dagarna men det får bli så att de får vara inne mesta delen av dagen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser