Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tjock isolering med träfiber?  (läst 3406 gånger)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #20 skrivet: 03 aug-21 kl 17:16 »
1dm extra isolering gör ju samma nytta oavsett om den är på taket eller i väggen.
Nej, den gör mer nytta i taket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #21 skrivet: 03 aug-21 kl 17:49 »
Varför skulle den göra mer nytta i taket?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #22 skrivet: 04 aug-21 kl 09:20 »
Som regel mindre köldbryggor i takbjälklaget än i väggkonstruktionen.  Och inte minst blir det ju billigare att få dit tjockare isolering i taket än i väggarna.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #23 skrivet: 04 aug-21 kl 10:26 »
Varför skulle den göra mer nytta i taket?

Jag kan förstå att man ställer frågan om man inte har praktisk erfarenhet, men egentligen borde det räcka att ha slagit upp ett tält nångång en kall natt för att inse att har man tillgång till ett extra värmande lager så fäster man det knappast längs väggarna.

Men den tekniska förklaringen handlar om strålningsvärme, och hur taket skyddar mot förluster, särskilt kalla nätter. Väggarna inte så mycket. Tänk carport och hur de fungerar.

En annan sak som man ofta inte tänker på är att rejäl tjocklek i tak inte bara bevarar värme, utan den skyddar mot värme utifrån också. Jag har svalt inne även efter en månads värmebölja, tack vare god isolering. Värmen kommer helt enkelt inte in, och det är skönt när det är 30 grader ute. Det hade inte fungerat så bra om isoleringen hade suttit mest i väggarna, det är ju på taket solen skiner.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #24 skrivet: 05 aug-21 kl 10:39 »
Och jag förstår att man påstår att isolering gör mer nytta i taket om man inte läst tråden.

Att tält och carportar, eller vad som helst förresten, blir kalla ovanpå av utstrålningen mot världsrymden är ju inte konstigt. Men när du har ett strålningsbrytande skikt som ett yttertak utgör och normal ventilation av din vind, så har du samma påverkan på en isolering i ett tak som i en vägg. Då är det temperaturskillnaden mellan innertemp och yttertemp som kvarstår. På sommaren har du också nytta av ditt yttertak och den luft på vinden som dock oftast inte klarar av att hålla samma temp som utomhusluften eftersom solen ger mer energi.


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #25 skrivet: 05 aug-21 kl 14:03 »
Vad betyder egentligen det här t ex?
"På sommaren har du också nytta av ditt yttertak och den luft på vinden som dock oftast inte klarar av att hålla samma temp som utomhusluften eftersom solen ger mer energi."



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #26 skrivet: 05 aug-21 kl 15:04 »
Vad betyder egentligen det här t ex?
"På sommaren har du också nytta av ditt yttertak och den luft på vinden som dock oftast inte klarar av att hålla samma temp som utomhusluften eftersom solen ger mer energi."

Att strålningsvärme eller "strålningskyla" båda bromsas av ett yttertak, eller en tältduk eller annat tunt material, och att har man bara tillräcklig ventilation under detta strålningsskydd så blir det normal omgivningstemperatur man har att göra med när man anpassar sin isolering. Det vet alla som stått i skuggan på sommaren eller gått under ett skärmtak en stjärnklar natt. Men går man in under ett skärmtak på sommaren då solen gassar för fullt så är taket i sig så varmt att det strålar en del.

 

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #27 skrivet: 05 aug-21 kl 23:28 »
Jag trodde att det var för att varm luft stiger uppåt som man skulle ha tjockare isolering på vinden.  ??? Men jag skulle alltså få lika varmt i ett helt oisolerat hus om jag väljer att isolera väggarna istället för taket istället för tvärtom? Givet att förutsättningarna är samma när det gäller isoleringen och uppvärmningen är t ex golvvärme.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #28 skrivet: 06 aug-21 kl 00:57 »
Jo, visst är det så att varm luft stiger uppåt, men det är ju oftast så att man har ungefär samma temperatur i hela huset. Inte vi och andra som oss som eldar för fullt i köket, för där är det nog 10 grader varmare under taket, men det spelar ingen roll för isoleringen eftersom det blir golvvärme i rummet över. Luften i rummen på övervåningen skiljer nog inte mer än en grad mellan golv och tak.

Har man däremot dåligt tätat hus så vill den lättare (varmare) luften man har i huset ta vägen ut så högt upp som möjligt.

Så har du ett hus med yttertak som bryter utstrålningen mot himlen så är en kvadratmeter vägg lika viktig att isolera som en kvadratmeter tak. Men ett hål i taket drar ut mer värme (mera luft) än ett lika stort hål i väggen.


Man brukar felaktigt jämföra med en människa, att man på vintern förlorar 80% av värmen genom huvudet och därför är det lika viktigt att isolera vinden som att ta på sig en mössa för att behålla värmen. Det skulle ju stämma om man i sitt hus hade isolering i väggarna men inte någon alls i taket.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #29 skrivet: 06 aug-21 kl 10:20 »
"....oftast så att man har ungefär samma temperatur i hela huset." Nej, det är alltid varmast under taket, kan skilja lite eller mycket, men det är alltid varmast under taket. Och andra våningen är alltid varmare än första, om det finns öppen trappa eller liknande.

 "har du ett hus med yttertak som bryter utstrålningen mot himlen..."  Det är själva definitionen på ett hus

"ett hål i taket drar ut mer värme (mera luft) än ett lika stort hål i väggen."  "Ett hål i taket" en del säger skorsten, "ett hål i väggen" är oftast en ventil. Väggventilen drar aldrig ut värme, den släpper alltid in luft, om inte huset är felkonstruerat. Skorstenen sitter på taket för att man vill att den ska ha ett bra drag, när det behövs. Så drar du nu någon slutsats av var isoleringen gör bäst nytta? Vägg eller tak?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #30 skrivet: 06 aug-21 kl 12:29 »
"....oftast så att man har ungefär samma temperatur i hela huset." Nej, det är alltid varmast under taket, kan skilja lite eller mycket, men det är alltid varmast under taket. Och andra våningen är alltid varmare än första, om det finns öppen trappa eller liknande.

 "har du ett hus med yttertak som bryter utstrålningen mot himlen..."  Det är själva definitionen på ett hus

"ett hål i taket drar ut mer värme (mera luft) än ett lika stort hål i väggen."  "Ett hål i taket" en del säger skorsten, "ett hål i väggen" är oftast en ventil. Väggventilen drar aldrig ut värme, den släpper alltid in luft, om inte huset är felkonstruerat. Skorstenen sitter på taket för att man vill att den ska ha ett bra drag, när det behövs. Så drar du nu någon slutsats av var isoleringen gör bäst nytta? Vägg eller tak?

Det var värst vad det skall vridas, vändas, feltolkas och hittas på idag då.

I ett hus vill man inte ha varmt under taket och kallt på golvet, därför har de flesta inte det. Det rör sig oftast bara om någon grad om ens det. Eldar man och inte har någon fläkt som fördelar värmen blir det förstås varmt under taket i det rummet. Här har vi öppen trappa till övervåningen och visst åker det upp värme till övervåningen, men övervåningen är inte speciellt varm och definitivt inte varmare än köket.

Ett hus behöver inte ha en speciell typ av tak för att vara ett hus. Försök förstå vad jag menar, har du t ex ett massivt tak i lättbetong så påverkar utstrålningen isoleringen direkt, medan om du har ett traditionellt hus med kallvind så gör den det inte. Och då har man temperaturskillnaden mellan insidan och utsidan att räkna på oavsett om isoleringen är lodrät eller vågrät.

Hade jag menat skorsten så hade jag skrivit det. Skorstenen drar ut ut luften med fart för att rökgaserna som fyller den är så varma att deras densitet minskat rätt många procent jämfört med omgivningsluftens. Skorstenens längd totalt är det som tillsammans med rökgastemperaturen avgör vad du får för undertryck vid pannan. Jag menar ett hål. Typ om du borrar ett hål med samma borr, ett i taket och ett mitt i väggen på övervåningen, då kommer det att strömma ut mer luft ur det i taket än ur väggen.


Jag drar slutsatsen att det finns risk för att du stoppar isolering i skorsten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #31 skrivet: 06 aug-21 kl 14:28 »
Och det är fortfarande ingen som har spunnit vidare på de praktiska synpunkter jag angav i inlägg #22?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #32 skrivet: 06 aug-21 kl 16:26 »
Och det är fortfarande ingen som har spunnit vidare på de praktiska synpunkter jag angav i inlägg #22?

Det inlägget talar ju för att isolera taket om man ska välja mellan tak och väggar när man ska isolera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Hur tjock isolering med träfiber?
« Svar #33 skrivet: 06 aug-21 kl 16:44 »
Och det är fortfarande ingen som har spunnit vidare på de praktiska synpunkter jag angav i inlägg #22?

Det är helt klart en praktisk detalj som påverkar, det är ju klart enklast att hålla sig till stående reglar inne och liggande ute, och då av praktiska dimensioner. I taket kan du ju ofta helt strunta i regel om du inte skall ha något på vinden. Då blir du ju av med köldbryggan som regeln utgör och får isoleringens värde över hela ytan. Men förlorar lagringsutrymme... Så med cc60 både i väggar och tak och samma tjocklek så har du kraftigare köldbrygga i taket eftersom den regeln går obruten mellan inne och ute, medan väggens reglar korsar varandra och endast får en liten yta som går "obruten".

Men snabbvuxen gran isolerar rätt bra :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser