Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hus helt i sten  (läst 2367 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Bygga hus helt i sten
« skrivet: 10 feb-21 kl 17:12 »
Ni som följt min instagram, länk via bloggen som syns i min tagline, vet att jag håller på att förvärva en ny mark. Det ödehuset som står där kommer få agera donator till det som hela projektet och bloggen handlar om. Dels till de delar av stommen jag behöver byta/laga men även till kommande vedbod och säkerligen renovering av den jordkällare som redan finns. Om än i dåligt skick.

Så vad ska ja med en ny tomt till? Bra fråga. Förutom att det var för billigt för att missa möjligheten.

Har kolla runt lite som hastigast, en dag typ, och börjar fundera på om inte ett hus helt i sten vore coolt. Kul och lärorikt om inte annat.
Har sett att det finns flera ”så här gör du” på youtube. Men det jag vill ventilera i denna tråd här.
1. Värmeaccumulering Sten vs Timmer (företrädesvis runttimmer 20-25 cm isch.)
2. Saker att tänka på om det finns någon annan som gjort detta förut.
3. Lägga flera skikt likt en sandwisch konstruktion eller homogent sten. Tänker kalkbruk som bindmedel.

Storleksmässigt inget stort skrytbygge. Tänker att om grunden är tillräckligt stabil får det bli så stort. Vilket är ca 6x4 meter. Med ett sovloft klart dugligt för helg och vecko övernattning.

Ja det kommer ta tid...
Ja det finns kontakter för att samla sten. Stora som små...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #1 skrivet: 10 feb-21 kl 21:58 »
Har du tänkt bygga även bjälklagen av sten? Då i form av någon slags valv?

iberisk

  • Inlägg: 16
    • Östergötland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #2 skrivet: 11 feb-21 kl 12:06 »
Runda byggnader av sten brukar vara mer stabila än fyrkantiga. Gamla sten hus brukar börja gå sönder vid kanterna

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #3 skrivet: 11 feb-21 kl 13:44 »
Du kan ju isolera huset med STENull. :laugh:
Bjälklag byggde man förr med håltegel och betong, eller stålbalkar och betong.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #4 skrivet: 11 feb-21 kl 15:04 »
Är det gråsten du tänkt dej? Om så, varför sten?
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #5 skrivet: 11 feb-21 kl 16:27 »
Tänk på att det blir kallt. Trä och Leca ligger kring 0,12 i värmeledningsförmåga medan sten ligger på 2-3.

En liten tabell: https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #6 skrivet: 11 feb-21 kl 19:40 »
Har du tänkt bygga även bjälklagen av sten? Då i form av någon slags valv?
Nja så långt har jag inte tänkt än. Mer som en liten liten borg :) Eller rättare sagt en fyrkantig stuga. Bjälklag blir nog timmer.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #7 skrivet: 11 feb-21 kl 19:41 »
Runda byggnader av sten brukar vara mer stabila än fyrkantiga. Gamla sten hus brukar börja gå sönder vid kanterna
Hm, intressant. Får kolla vidare på det. Grunden jag får är fyrkantig så jag blir nog tvungen att hålla mig till det.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #8 skrivet: 11 feb-21 kl 19:43 »
Du kan ju isolera huset med STENull. :laugh:
Bjälklag byggde man förr med håltegel och betong, eller stålbalkar och betong.
Fniss :) Tänkte försöka hålla mig till timmer och sten.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #9 skrivet: 11 feb-21 kl 19:45 »
Är det gråsten du tänkt dej? Om så, varför sten?
Vilken typ av sten? Hm.. oj ja just det finns ju massor av olika sorter. Ingen aning faktiskt. Sten jag kan få av bonden som ligger på hans åker och förstår hans maskiner. De samlar ju bara på hög. Och i skogen runt mig vet jag att det finns massor av olika storlekar som kan passa som säkert går att få.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #10 skrivet: 11 feb-21 kl 19:45 »
Tänk på att det blir kallt. Trä och Leca ligger kring 0,12 i värmeledningsförmåga medan sten ligger på 2-3.

En liten tabell: https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material
Spännande! TAck för tipset. Ska genast kolla
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #11 skrivet: 11 feb-21 kl 19:48 »
Hm, intressant. Får kolla vidare på det. Grunden jag får är fyrkantig så jag blir nog tvungen att hålla mig till det.

Det är klokt att förstärka hörnorna med murverk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #12 skrivet: 11 feb-21 kl 20:46 »
Vilken typ av sten? Hm.. oj ja just det finns ju massor av olika sorter. Ingen aning faktiskt. Sten jag kan få av bonden som ligger på hans åker och förstår hans maskiner. De samlar ju bara på hög. Och i skogen runt mig vet jag att det finns massor av olika storlekar som kan passa som säkert går att få.

Tyvärr kan nog inte bonden ge dig sten, som ligger på åkern. "Stendumpar" i odlingslandskapet är föremål för miljöskydd, och får inte tas bort. Då riskerar bonden böter och problem med Länsstyrelsen. Det går att söka dispens för att ta bort stenrösen, men det är långt ifrån säkert att det beviljas.

Eftersom "sten växer i åkern", och stenrösena byggs bara på, år från år, så känns det ibland rätt konstigt att man inte får ta bort rösena, men de är trots allt skydd för mångahanda delar av biologisk mångfald. Växter, insekter, fåglar och däggdjur. Vi har t.ex. en familj Hermeliner som bor i ett av våra stenrösen på en åkrarna, och så häckar det Stenskvätta i ett annat röse (på sommaren), en fågel som är helt beroende av ett öppet landskap med stenrösen i.

Men det finns säkert annan sten att få tag i, från andra håll, där stenen inte är föremål för miljöregler.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #13 skrivet: 12 feb-21 kl 00:25 »
Bonden kan ju kasta stenen hos sayerbýr.

Men det finns mycket sten i marken som kommer upp när man gräver och förändrar.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #14 skrivet: 12 feb-21 kl 14:38 »
Jag tycker ändå att det är intressant. Men bara som sommarbostad när man vill ha det svalt. I ena änden av det här gamla huset finns en källare med 1,5 m tjock gråstensvägg. Den går under halva huset. Problemet har varit att få rummen som ligger ovanpå varma på vintern, för gråstenen suger upp fukt och är då svår att värma. Som vi nu har det så har vi en luftavfuktare som håller källaren och väggarna torra. Det gör att det inte kyler upp i huset längre och att vi kan använda källaren utan fuktproblem.

När du ska börja bygga med sten så tycker jag du ska lära dej knacka sten så dom får lämplig form. När du får till det så kommer det att underlätta mycket.
kretslopp

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #15 skrivet: 19 jun-21 kl 19:35 »
Det fanns (och kanske fortfarande finns) ett hus i gråsten (granit) i Grebbestad när jag var liten.
Ligger typ mitt ibland de andra husen.
Kommer inte ihåg exakt var...
Men någonstans mellan kyrkan och folkets park.
Iaf på den sidan centrum.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #16 skrivet: 19 jun-21 kl 21:38 »
Det fanns (och kanske fortfarande finns) ett hus i gråsten (granit) i Grebbestad när jag var liten.
Ligger typ mitt ibland de andra husen.
Kommer inte ihåg exakt var...
Men någonstans mellan kyrkan och folkets park.
Iaf på den sidan centrum.
Kollade runt lite på Google Streetview och det måste väl vara detta du menar? Grönemadsvägen 14 tror jag det är.

 

pirre1953

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #17 skrivet: 05 aug-21 kl 22:07 »
jag har byggt en jodrkällar av sten  upp norra finland
väggar är en meter tjoka  det tog bygga ett heltår

moi

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #18 skrivet: 16 aug-21 kl 08:45 »
Hur har det gått för Sayerbyr? Har du börjat med stenarna? Det är tungt att släpa sten med det är ju inte omöjligt, jag tycker det är en kul idé.

Har man möjligheten att passa på när ett tillfälle ges så varför inte slå till, en ny tomt kan väl vara skoj? Eller en annan traktor eller vad det nu kan vara som dyker upp, rätt som det är så behövs den.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Bygga hus helt i sten
« Svar #19 skrivet: 18 aug-21 kl 19:32 »
Hur har det gått för Sayerbyr? Har du börjat med stenarna? Det är tungt att släpa sten med det är ju inte omöjligt, jag tycker det är en kul idé.

Har man möjligheten att passa på när ett tillfälle ges så varför inte slå till, en ny tomt kan väl vara skoj? Eller en annan traktor eller vad det nu kan vara som dyker upp, rätt som det är så behövs den.

Tomten är köpt… men det kom två andra hus/fastighetsaffärer emellan :) Så jag är tillbaka på spåret omkring Oktober verkar det som. Får tillgång till hus nr 2 den 28 aug och sedan räknar jag en månad att fixa det som behövs sen ska det säljas igen. Och lärdomarna den husaffären innan gav är att det tar tid med mäklare :). Men 250´ i vinst för fyra helgers jobb är helt ok. Siktar på något liknande med det här också.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser