Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg till husvagn  (läst 15697 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Färg till husvagn
« skrivet: 31 aug-15 kl 16:04 »
Snart har jag husvagn, som skall förvandlas till gäststuga och syateljé. Den är mörk invändigt och jag vill måla. Vad för färg ska man välja?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gilbert

  • Gäst
SV: Färg till husvagn
« Svar #1 skrivet: 31 aug-15 kl 16:41 »
Grööön kanske med gula blommor!!!!

Extra snygg 😉

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färg till husvagn
« Svar #2 skrivet: 31 aug-15 kl 16:56 »
Jag menade invändigt. Utvändigt ska den också få en ny lack men det blir till våren.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Färg till husvagn
« Svar #3 skrivet: 31 aug-15 kl 17:19 »
De husvagnar jag varit i har haft plastig färg. Så något som biter på det. Och kulören skulle jag ta i det närmaste vit.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Färg till husvagn
« Svar #4 skrivet: 31 aug-15 kl 22:11 »
Du vill måla husvagnen invändigt? Skall den stå uppvärmt eller i alla fall frostfritt? anledning till frågan är att moderna innefärger inte tål varierade temperaturer och fuktig miljö.
Det är därför tillverkarna helst använder plaster och laminat i inredningen.
För att få en färg att överhuvudtaget fästa på sådana ytor krävs en rejäl tvätt med målartvätt. som grundfärg väljer man en häftgrund för svåra ytor.Finns färg för typ kakel/glas som sitter bra. Som toppfärg hade jag valt en lackfärg som funkar både inne o ute.De är oftast oljebaserade och inte alla fabrikanter har en sådan i sortimentet längre. rena utefärger bör undvikas i innemiljö då de innehåller stora mängder gifter som avges till inneluften,inte hälsosamt att sitta i sådan miljö.
Ett annat alternativ ovanpå grundfärgen är våtrumsfärg,den tål i alla fall fuktig miljö. Kulör väljer du givet själv men ta ljusa kulörer,väldigt ljust grått typ s 1000-n eller 1002-y hade varit snyggt,standard vit s 0502-y funkar också om man vill ha det bara vitt. Ulf

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Färg till husvagn
« Svar #5 skrivet: 31 aug-15 kl 23:55 »
Man kanske skulle fundera på något av typ billack eller maskinlack, snarare än att plocka färg ur husmålningssortimentet?
Om man kan ta loss paneler, luckor mm och måla dem lösa utanför vagnen finns ju möjlighet att sprutmåla och få riktigt bra finish.

Jag tror det kan vara bra att ha någon lite varmare färgton än standardvit, kanske pärlvit RAL 1013.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Färg till husvagn
« Svar #6 skrivet: 01 sep-15 kl 08:12 »
Du vill måla husvagnen invändigt? Skall den stå uppvärmt eller i alla fall frostfritt? anledning till frågan är att moderna innefärger inte tål varierade temperaturer och fuktig miljö.
Det är därför tillverkarna helst använder plaster och laminat i inredningen.
För att få en färg att överhuvudtaget fästa på sådana ytor krävs en rejäl tvätt med målartvätt. som grundfärg väljer man en häftgrund för svåra ytor.Finns färg för typ kakel/glas som sitter bra. Som toppfärg hade jag valt en lackfärg som funkar både inne o ute.De är oftast oljebaserade och inte alla fabrikanter har en sådan i sortimentet längre. rena utefärger bör undvikas i innemiljö då de innehåller stora mängder gifter som avges till inneluften,inte hälsosamt att sitta i sådan miljö.
Ett annat alternativ ovanpå grundfärgen är våtrumsfärg,den tål i alla fall fuktig miljö. Kulör väljer du givet själv men ta ljusa kulörer,väldigt ljust grått typ s 1000-n eller 1002-y hade varit snyggt,standard vit s 0502-y funkar också om man vill ha det bara vitt. Ulf
Tusen tack!
Kaninuppfödare och pelargontant.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Färg till husvagn
« Svar #7 skrivet: 01 sep-15 kl 08:32 »
Man kanske skulle fundera på något av typ billack eller maskinlack, snarare än att plocka färg ur husmålningssortimentet?
Om man kan ta loss paneler, luckor mm och måla dem lösa utanför vagnen finns ju möjlighet att sprutmåla och få riktigt bra finish.

Jag tror det kan vara bra att ha någon lite varmare färgton än standardvit, kanske pärlvit RAL 1013.
en gång i forntiden då jag började som billackare körde vi Alcros servalac till de kunder som ville ha en billig lack.den typen av färg (en alkydolja) finns fortfarande fast inte hos alcro. hållbarheten är god,inte lika bra som hos en riktig billack men kan jämföras med dagens enklare maskinfärger (som är uppbyggda likadant)
Däremot invändigt utan salt o slitage funkar en sådan färg utmärkt.Den är dessutom gjord för pensel/roller och funkar därför bättre än om man skulle riva inredningen och låta sprutmåla allt. det är kanske inte den svåraste lösningen man vill ha först... Ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser