Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckmaskin, covatutto?  (läst 3972 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Kläckmaskin, covatutto?
« skrivet: 15 jul-12 kl 18:30 »
Funderar på att köpa kläckmaskin för att kläcka egna ägg nästa vår. Vill inte betala för mycket, men är det stor skillnad på de billigaste och dyraste?
Funderar på någon av dessa två:

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=642
eller
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=641

Vad är det för skillnad på helautomatisk och halvautomatisk? Är det att man inte behöver vända äggen själv?

Vad rekommenderar ni till en nybörjare?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-12 kl 18:58 »
covatutton är en väldigt fin maskin. helautomatisk innebär, som du skriver, att du inte behöver vända äggen själv. den blåa klumpen som sitter på sidan av maskinen är motorn till vändningen. det är väldigt smidigt, oavsett om man är nybörjare eller inte. det är en sak mindre att tänka på, bara man kommer ihåg att dra ut sladden till vändaren innan kläckningen. tycker att det lönar sig att lägga ut de extra slantarna till det, den halvautomatiska kan ju kompletteras senare, men jag tror att det blir dyrare i slutändan.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #2 skrivet: 16 jul-12 kl 13:36 »
Instämmer i det LillaSophie skriver. Jag köpte i våras en Covatutto 54, helautomatisk, och har kläckt 2 omgångar kycklingar och snart 3 omgångar ankor. Jag är väldigt nöjd och tycker absolut att extrakostnaden för automatiken var väl använda pengar.

Men köp en storlek större än du tror du behöver. Covatutto 54 ska enligt tillverkaren räcka för 48 hönsägg (eller 54 dvärghönsägg) och 32 ankägg. Jag har inte lyckats trycka i fler än 40 hönsägg (55-64g) eller 24 ankägg. Jag är glad att jag inte följde min mans råd och köpte den mindre modellen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 16:16 »
japp, det har kanin-eva rätt i. jag började med en för 24 och den kändes fort väldigt litet. har nu även den större och är glad för pengarna jag la ut på den. du kan ju även kolla på blocket om du hittar en begagnad. e säljs ibland och skickas säkert. min stora skickades utan gnäll. :)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #4 skrivet: 16 jul-12 kl 16:56 »
Jag har varit jättenöjd med mina både 24 och 54  har både haft motor och
dragit i spaken.
Ingen skillnad frånsett att man kommer ihåg.
Bra val enligt mig
Hedemorahöns

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #5 skrivet: 17 jul-12 kl 08:14 »
De kläckarna funkar fint men som har nämnts tidigare så är det inte dumt att köpa en lite större. Många växer ur sina små kläckare snabbt  ;) Nu i slutet av sommaren och under hösten är en bra tid att hålla koll på blocket  eller här på alternativ om man kan tänka sig en begagnad det brukar dyka upp en del där.

Ska du köpa nytt i Sverige så kolla in denna web shopen www.arctichen.se/ Dom har en stor fördel jämfört med Högberga... Dom är nämligen suveräna att hantera reklamationer om det skulle bli några problem med köpet. Reklamationer är inte Högbergas starka sida om man säger så  :-\ :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 09:04 »
Kanske bra att det blev lite konkurrens. ;)
Hedemorahöns

annzoo

  • Inlägg: 15
    • Västmanland
SV: Kläckmaskin, covatutto?
« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 09:17 »
har köpt en hova bator helautomatisk från lantbutiken .se
2000:- med frakt för 42ägg  och 3 års garanti

är första kläcket nu och den verkar fungera fin fint!

håller stadig temperatur dock är det nog bra att ha minst två termometrar när man ställer in temperaturen på den! litar inte riktigt på deras termometer!





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser