Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin "zilga" zon 5?  (läst 16888 gånger)

Musseron

  • Inlägg: 131
Vin "zilga" zon 5?
« skrivet: 10 apr-08 kl 14:40 »
Någon som bor i zon 5-6 och har erfarenhet av vinrankor? Jag har hört att "zilga" ska var en bra och härdig sort. Men hur planterar man och framförallt var sätter man den. Jag har ett växthus på g till nästa vår och det kommer att bestå av tre glasväggar och en hönshusvägg, växthusdelen kommer att vara på den östliga sidan av huset. Klarar den att övervintra där utan värme?

Kan jag peta ner den redan i år på en annan plats för att sedan flytta till växthuset?
Hur snart får man ätlig frukt?  :P

Eller har någon ett tips på annan sort.....
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 16:52 »
Halaj!

Jag köpte en Zilga förra året.
Det har inte hunnit att hända så mycket med den än.

Vad jag minns är att den skall vara härdig till –40 gr.
Anledningen är att den börjar sin övervintring mycket tidigare än vanlig vinrankor.
Inget gödsel sent på säsongen alltså.

Var den skall placeras vet jag inte så mycket om, men däremot jorden.
Om jag inte minns fel så gillar de flesta rankor surjord, men inte just denna.
Den vill ha lite högre pH.
Eller så var det precis tvärtom, jag minns inte säkert.  ::) :P
Det är värt att kolla upp iaf.

För mer info, kolla in min länk.
odla

//T

Huggorm

  • Gäst
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 19:12 »
Tvärtom faktiskt, Zilga vill ha sur jord

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-08 kl 02:09 »
Köper du Zilgan så gräv ett hål som är minst 70 cm djupt och ca 1 meter i fyrkant.
Släng sedan i en skyffel med ren torv och sedan en skyffel med den gamla jorden.
Rör runt blandningen.
Sen fortsätter du med ännu en skyffel torv och en skyffel av den gamla jorden.
Blanda och fortsätt till hela hålet är fyllt.
Du har då en 50/50 blandning som Zilgan brukar trivas i.
Tänk på att Zilgan skall stå kallt. Annars så går den igång för tidigt på våren. Då har du inga insekter som polinerar den.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 14:15 »
Kerstin z 5-6 på Odla.nu:s trädgårdsforum har Zilga utomhus (inte i växthus) så den borde även funka för dig. En varm och solig husvägg brukar funka bra när det gäller vinrankor tycker jag.

3-4år från plantering tills att staketvindruvor ger frukt är normal tid, en del kanske får någon klase tidigare än så.

Musseron

  • Inlägg: 131
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-08 kl 23:14 »
Sur jord säger ni... här är ju så mycket kalk och lera att en bråkdel vore nog...
Kanske ska testa att sätta zilgan utanför växthuset istället, har en utmärkt södervägg som den kanske skulle trivas mot, istället för att ta plats i växhuset.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #6 skrivet: 14 apr-08 kl 08:59 »
Halaj!

Du måste handla surjord på påse i så fall.
Håll utkik efter rhododendronjord på din plantmarknad som surjorden ibland kallas.
du kan också prova att blanda in torv i din jord.
Torv är surt.
Och om du har tung lerjord så passar det bra med lite torvinblandning i det.

//T

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #7 skrivet: 14 apr-08 kl 09:55 »
Jag har använt "torvströ" Sånt som man har i stall. Köpt på Granngården.
Har funkat perfekt.
Man skall se upp så att man inte får gödslad torv.
Skall man gödsla så använd Rhododendrongössel
Vi har nu haft Zilgan i ca 10  år.
Fick köpa den ett par år innan den kom ut på marknaden.
Den ger minst 100 kg druvor om året.
Förmodligen mera.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #8 skrivet: 14 apr-08 kl 10:05 »
Jag har använt "torvströ" Sånt som man har i stall. Köpt på Granngården.
Har funkat perfekt.
Man skall se upp så att man inte får gödslad torv.
Skall man gödsla så använd Rhododendrongössel
Vi har nu haft Zilgan i ca 10  år.
Fick köpa den ett par år innan den kom ut på marknaden.
Den ger minst 100 kg druvor om året.
Förmodligen mera.
!00 kilo, på hur många plantor?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lyckero

  • Inlägg: 96
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #9 skrivet: 14 apr-08 kl 11:16 »
En liten varning för att Zilga är mycket starkväxand. Så om du vill ha något mer än vindruvor i växthuset så bör du nog inte sätta plantan där. Även om vindruvor ska beskäras hårt så kommer det bli svårt att hålla nere omfånget så att den passar. Försök hitta något annat soligt ställe så kommer druvorna säkert att mogna.
Vi har vår Zilga i zon 1, men i skugga bakom huset. Satte den där mest som prydnad. Men druvorna mognar i alla fall.
Är nyfiken på hur druvorna mognar längre norrut. För när när de väl börjat växa, när temperaturen kommit över 8-10 grader, då har ju ni fler ljusa timmar om dagen än vad vi har. Och det är solen som gör att druvorna mognar. Finns det fler som har erfarenhet av att odla vindruvor längre norrut.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #10 skrivet: 14 apr-08 kl 11:18 »
!00 kilo, på hur många plantor?
1 st.
Den står bakom ett hus och ingen har skött om den så den är jättestor.
Från början så rotslog jag den där. För att sedan flytta den till rätt plats.
Men sedan vart den kvar där.
Nu skall jag ta skott från den och flytta med till gården.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #11 skrivet: 20 apr-08 kl 20:57 »
Jag har sett en gigantisk zilga som gett massor av mogna druvor i Umeå.
Den satt i söderläge men inte direkt skyddat mot en trävägg.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #12 skrivet: 20 apr-08 kl 21:29 »
Vågar man sätta den mot en stenvägg i sydvästläge, dvs skyddat, varmt och vårsol? (Normalt bor vi i zon 3-4, men detta läget är nära på zon 1-2.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #13 skrivet: 20 apr-08 kl 22:38 »
Den klarar kyla utan problem. Men om den kommer igång för tidigt på våren så finns det inga bin som kan polinera.
Skulle det problemet uppstå så får man flytta druvan eller köpa en ny.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #14 skrivet: 21 apr-08 kl 08:49 »
Behöver den stå skyddat, dvs med en vägg eller liknande i "ryggen"? Kan den stå mer fritt för att undvika alltför snabb vårutveckling?

Är Zilgan snabbare att komma igång på våren än vanliga växthusdruvor? I mitt växthus vecklar just nu druvplantan ut sina bladknoppar, och det sammanfaller med att bina är i full gång.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #15 skrivet: 21 apr-08 kl 10:52 »
Man har 2 problem.
1. Druvar får inte starta för tidigt så den behöver stå lite skyddad från solen.
2 Druvan behöver massor av sol för att mogna fram och bli söt.

Så jag har placerar min Zilga mot en husvägg åt söder.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #16 skrivet: 21 apr-08 kl 13:04 »
Det låter som om vår sydvästvägg kan passa om jag hänger en skuggväv framför på våren. Tack för tips.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #17 skrivet: 24 apr-08 kl 21:34 »
Den klarar kyla utan problem. Men om den kommer igång för tidigt på våren så finns det inga bin som kan polinera.
Skulle det problemet uppstå så får man flytta druvan eller köpa en ny.

Måste den ha bin? Åtminstone hos mig är humlorna vakna sedan flera veckor, kanske dom kan pollinera? Eller blommar druvorna extremt tidigt?

Sedan funderar jag på surjorden. Jag har grävt upp ett gammalt dike genom skogen, och har någon kubik torvliknande jord baserad på mer eller mindre förmultnade granbarr. Borde inte detta vara rätt surt?

Visserligen är det snarare Sukribe jag är intresserad av, men den är ju nära släkt med Zilga.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #18 skrivet: 24 apr-08 kl 22:08 »
Måste den ha bin? Åtminstone hos mig är humlorna vakna sedan flera veckor, kanske dom kan pollinera? Eller blommar druvorna extremt tidigt?

Sedan funderar jag på surjorden. Jag har grävt upp ett gammalt dike genom skogen, och har någon kubik torvliknande jord baserad på mer eller mindre förmultnade granbarr. Borde inte detta vara rätt surt?

Visserligen är det snarare Sukribe jag är intresserad av, men den är ju nära släkt med Zilga.
Humlorna är bättre på det ärn bin men eftersom jag går kurs i biodling så föredrar jag bin. Då man får en liten extravinst med honungen från druvan. ;)

Den torvliknade jorden borde funka bra.

Både Sukribe och Zilgan är hittade i Sovjetunionen av Erlandsson i Hallstahammar. Men enligt honom så var Zilgan mera tålig mot kyla. Då den överlevde på ett gärde utanför Östersund. Vilket inte Sukriben gjorde. Jag har Zon 4 och där överlevde båda utan problem. Ända till sorken tog Sukriben. >:(

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #19 skrivet: 24 apr-08 kl 22:13 »
Vad tror ni om att bottna med 20 cm halm/torvblandad gödsel och sedan plantera druvorna i torv/jordbädd ovanpå?
(Har en rabatt utefter husväggen som isåfall bara väntar ;).)
Eller blir det för starkt?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #20 skrivet: 24 apr-08 kl 22:42 »
Vad tror ni om att bottna med 20 cm halm/torvblandad gödsel och sedan plantera druvorna i torv/jordbädd ovanpå?
(Har en rabatt utefter husväggen som isåfall bara väntar ;).)
Eller blir det för starkt?
Erlandsson var noga med att poängtera att jag skulle gräva minst 60 cm djupt och ca 1 meter i omkrets. Det som sedan skulle tillbaka var 50% av den gamla jorden och 50% torv. Absolut ingen gödsel eller liknade skulle finnas. Enligt honom så var det bara rhododendrongödsel som man fick använda till den.

tinaw

  • Gäst
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #21 skrivet: 17 sep-08 kl 13:09 »
Puffar denna gamla tråd och undrar: ger de alltså bra med frukt även i zon 4 eller 5, staketdruvorna?

Vera zon 5

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Vin "zilga" zon 5?
« Svar #22 skrivet: 05 maj-20 kl 22:53 »
Zilga, Spulga och Sukribe är självförtila så man behöver inte ta hänsyn till pollinering. Däremot så bör man tänka på att använda skuggväv på vårvintern då marken fortfarande är tjälad och det blir varmt i solen, annars kan man råka ut för tjältorka och stora delar av växten som är ovan mark dör 🙂


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser