Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsskador av gris?  (läst 2388 gånger)

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
Skogsskador av gris?
« skrivet: 07 okt-15 kl 21:29 »
Jag går i tankarna på att flytta ut några grisar till skogshagen ett par år. Jag undrar om jag kommer behöva räkna med skador på skogen? Hagen är ca 600 m2 och jag kommer att stödutfodra, men jag tänker på till exempel uppbökade rötter, grisar som försöker knäcka äppelträd (hade ett vildsvin på området som gjorde så en gång nämligen..) eller barkätning. Är det ett potentiellt problem, eller oroar jag mig för mycket?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skogsskador av gris?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-15 kl 06:28 »
Grisarna förvandlar det mesta till en leråker..bökar och puttar på det som finns att tillgå..
Fjäderfän och kaniner

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Skogsskador av gris?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-15 kl 18:09 »
600 m2 er inte mycket ,det vill inte gå long tid for two grise at ordne det !
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Ricbot

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Skogsskador av gris?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-20 kl 09:42 »
Dom som har gris i hägn som inte får skador i marken, dom stödutfodrar och flyttar mellan marker var 5-12 dag och låter marken vila i minst 30 dagar.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skogsskador av gris?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-20 kl 13:16 »
Vi har haft det väldigt uppbökat av vildsvin i våran skog. Den ser inte ut att tagit någon större skada. Vad är det för skog du har? Är det lövskog med tryffel så bökar dom djupt och skadar.
kretslopp

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Skogsskador av gris?
« Svar #5 skrivet: 22 dec-20 kl 17:55 »
Har bara erfarenhet av gris i haghägn.

Men finns någon tvärtom risk, att grisen tar skada av skogen?

Läst att tamgris inte har lika tjockt skinn som de vilda, vilket skulle innebära att kvistar grenar med skarpa ändar gör hål på  tamgrisarnas skinn lättare än på de vilda, att det därför var bra med försiktighet ifall man sätter tamgris i skog.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser