Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken temperatur triggar löken att blomma?  (läst 2969 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« skrivet: 08 sep-22 kl 12:46 »
Både gul och röd lök har blommat hos oss i år. Vi använde sättlök, den gula från Nelson Garden inhandlad på Granngården i Östersund, den röda på Plantagen märke okänd.
Den sattes enligt mina noteringar 21/6. Gott och väl efter någon risk för nattfrost här. Jag upplevde juli som kallare än normalt här. Några nätter vill jag minnas att temperaturen kröp ner mot 4 - 5 plusgrader.

Vitlöken satte vi 2021-10-25 och den visade ingen tendens till att blomma.

Alla lökar, oavsett färg, har också blivit mindre än vanligt i år. Kan den svala juli vara orsak till både blomning och storlek?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-22 kl 19:32 »
Satte ni stora (2cm eller större) lökar eller mindre? Stora lökar har en stark tendens att gå i blom även om de inte får frost. Jag (i Hälsingland) sätter mina lökar rätt tidig (typ första halvan i maj) och har detta problem endast om jag sätter stora lökar.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-22 kl 20:06 »
De gula var av den större sorten och de röda var mindre.
Och av de gula var det nog en större andel som blommat.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-22 kl 18:37 »
Här har det varit en torr sommar och det kan också trigga löken att gå i blom då den blir stressad av för torrt om rötterna. Hoss mig gick många purjolökar i blom och det kopplar jag till det torra och bitvis varma vädret.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #4 skrivet: 12 sep-22 kl 00:38 »


Vitlöken satte vi 2021-10-25 och den visade ingen tendens till att blomma.



Hur blev vitlöken? Konstigt om den inte "blommade". Nästan alla typer av vitlök skickar upp en blomstjälk. Dock blir det inga blommor eftersom groddknopparna (bulbillerna), som finns i knoppen, tar all energi så att eventuella blommor inte orkar slå ut. Om det inte blir någon blomstjälk, blir själva löken oftast "konstig". Kanske inga klyftor eller bara ett par stycken. Nu finns det ett par vitlökstyper som inte ska producera en blomstjälk. Det brukar stämma i varmare trakter, såsom Frankrike, Spanien och Italien. Men här i Norden fungerar det inte lika bra, utan det blir blomstjälk ändå, vilket innebär starkt reducerad storlek på själva vitlöken i jorden. Men du kanske har en Artichoke-vitlök som är väl anpassad till ett kallare klimat och stressas inte till att försöka blomma.


Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-22 kl 10:29 »
Vi vattnade bara ett par veckor efter midsommar, men nog tycker jag att det bör ha regnat tillräckligt här ändå i sommar.

Det fanns väl några stänglar på vitlöken, men inte speciellt många. Sorten är Garlic Morado, inköpt på Plantagen i Östersund.
Kanske att vi var lite för snål med gödsel. Hur som helst ska vi försöka vara mer frikostig med stallgödseln inför nästa säsong.

Purjolöken blev det inte något av här. det var första gången vi provade och vi innesår några veckor tidigare nästa år.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-22 kl 11:59 »
För att ställa till det mer i diagnostiken så spelar det stor roll vad som hänt löken under vintern.
Och konstigt nog vad som hände under förra sommaren när dom drogs upp.
Vi har noterat en del märkligheter nere i södern också.

Så även om man gör allt "rätt" så blir det ibland fel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-22 kl 15:53 »
Tanken har slagit mig att sättlökarna kanske haft för kallt under transporten till butikerna.
Och det lär väl finnas många orsaker till om lök lyckas eller misslyckas.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-22 kl 16:50 »
Tanken har slagit mig att sättlökarna kanske haft för kallt under transporten till butikerna.
Och det lär väl finnas många orsaker till om lök lyckas eller misslyckas.
Det e en viss risk att transporten varit kall.

Ett gott råd för nästa säsong är att fylla en köttlåda och bredså lök i den och plantera ut.
Fick en riktigt fin skörd av frölök i år.
Lite pyssligare att ta hand om men bra resultat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #9 skrivet: 12 sep-22 kl 19:02 »
Jag tror inte vi kommer att förså några mängder med lök. Det är tillräckligt med allt annat som är lite säkrare att vi tror är lite säkrare att få någon skörd av. Vi gjorde ett litet försök i våras som såddes den 30/3. När det började bli tillräckligt varmt för att plantera ut hade det bara hunnit bli små embryon.
Om jag förstått rätt så borde frösådd lök vara lika känslig för kalla temperaturer när man satt ut dem som sättlök.
Är det ingen som kan svaret på frågan i rubriken?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #10 skrivet: 12 sep-22 kl 22:00 »
Jag tror inte vi kommer att förså några mängder med lök. Det är tillräckligt med allt annat som är lite säkrare att vi tror är lite säkrare att få någon skörd av. Vi gjorde ett litet försök i våras som såddes den 30/3. När det började bli tillräckligt varmt för att plantera ut hade det bara hunnit bli små embryon.
Om jag förstått rätt så borde frösådd lök vara lika känslig för kalla temperaturer när man satt ut dem som sättlök.
Är det ingen som kan svaret på frågan i rubriken?
Forskade lite i frågan och de temperaturer som anges är 30 grader och varm förvaring för att undvika stocklöpning och värmebehandling på 40 grader ska hålla tillbaka stockbildningen riktigt bra. Men det är lite osäkert.

Jag har inte sett någon temperatur som drar igång stocklöpning men misstänker att kring 10 grader som man brukar prata om när jorden reder sig är rätt trolig som gräns.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #11 skrivet: 13 sep-22 kl 08:56 »
Om så varmt som tio grader är en gräns för att det finns risk för löken att blomma är det inte konstigt att den gått i blom hos oss. I juli var det inte många nätter som det höll sig över den temperaturen hela natten.
Jag tror att gränsen måste ligga lägre.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #12 skrivet: 13 sep-22 kl 10:40 »
Tror inte att det är 10 grader som är gräns, men jag tror att det kan vara långvarig kyla. Jag sätter alltid rödlöken 2 veckor efter gul löken då den är känsligare med kyla och blommar lättare om den blir utsatt för kyla. Men jag sätter gullöken så fort jorden har rätt sig och aldrig haft problem med att den blommar. Kan ju ha med utsädet att göra? Jag köper små sättlökar från Semenco. Semenco har för övrigt riktigt bra kvalité. Riktar ju sig lite mer åt yrkesodlare.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #13 skrivet: 13 sep-22 kl 11:20 »
Tror inte att det är 10 grader som är gräns, men jag tror att det kan vara långvarig kyla. Jag sätter alltid rödlöken 2 veckor efter gul löken då den är känsligare med kyla och blommar lättare om den blir utsatt för kyla. Men jag sätter gullöken så fort jorden har rätt sig och aldrig haft problem med att den blommar. Kan ju ha med utsädet att göra? Jag köper små sättlökar från Semenco. Semenco har för övrigt riktigt bra kvalité. Riktar ju sig lite mer åt yrkesodlare.
Långvarig dygnsmedel tänker jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #14 skrivet: 14 sep-22 kl 19:08 »
Vi vattnade bara ett par veckor efter midsommar, men nog tycker jag att det bör ha regnat tillräckligt här ändå i sommar.

Det fanns väl några stänglar på vitlöken, men inte speciellt många. Sorten är Garlic Morado, inköpt på Plantagen i Östersund.
Kanske att vi var lite för snål med gödsel. Hur som helst ska vi försöka vara mer frikostig med stallgödseln inför nästa säsong.

Purjolöken blev det inte något av här. det var första gången vi provade och vi innesår några veckor tidigare nästa år.

Morado är en vitlök av typen Creole, mycket fin sort som kan lagras 12-15 månader i rumsvärme. Men den skall sättas på våren. Inte ens på kontinenten sätts den före februari. Den skall ha en period med kyla, men inte tjäle. Om jag sätter den på hösten, får jag en liten lök med spretande yttre klyftor. Men med vårplantering blir det stora, symmetriska och fina lökar med rött skal på klyftorna. Jag har satt den tidigast 8 mars, i år blev det 17 april,  men hyfsat stora lökar ändå. Jag odlar i norra Bohuslän med dåliga vintrar, men det blir ändå stor skillnad mellan höst- och vårplantering. I Jämtland kan det väl vara svårt att bli av med tjälen före maj månad, men då kan man ge lökarna en kylbehandling i förväg, genom att ha dem i kylskåp i några veckor och peta ner klyftorna när väl tjälen är borta. Det är bra om lökarna får en lång vegetativ period fram till midsommar, då klyftorna börjar växa. Men det är inte bra att stoppa klyftorna i ordentligt uppvärmd jord, om de inte har fått någon kylbehandling. Då riskerar man att få sololökar eller lökar där klyftorna inte har börjat utvecklas ordentligt utan består mest av ett tjockt skal.
Om man vill höstplantera vitlök, tror jag att det passar bättre i Jämtland med lökar av typen Porcelain eller Marbled Purple Stripe. Dessa kommer från Sibirien och skall ha en kall vinter.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #15 skrivet: 14 sep-22 kl 20:39 »
Ok, då vet jag att Morado ska vi inte köpa. Underligt att Plantagen sålde som utsäde under höstperioden.

Hösten 2018 satte vi några klyftor bara för att se om vitlök ville växa hos oss. Tyvärr noterade jag inte vilken sort det var. De gav i alla fall bra skörd 2019.

Men det är inte vitlök jag funderar över. Det är hur kallt/svalt som triggar gul och röd lök att blomma. Kanske jag borde varit tydligare med det i rubriken.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #16 skrivet: 14 sep-22 kl 22:28 »
Det e en viss risk att transporten varit kall.

Ett gott råd för nästa säsong är att fylla en köttlåda och bredså lök i den och plantera ut.
Fick en riktigt fin skörd av frölök i år.
Lite pyssligare att ta hand om men bra resultat.
När du sådde dina lökfrön, vilken tid på året gjorde du det?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #17 skrivet: 14 sep-22 kl 23:28 »
När du sådde dina lökfrön, vilken tid på året gjorde du det?
Februari eller mars.
Bredsådd i en mindre köttlåda, blir som en liten gräsmatta.
När dom ska planteras ut närapå dränker jag dom så att jorden släpper lätt och dom går att dela.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #18 skrivet: 15 sep-22 kl 13:54 »
Jag använder både sättlökar och frösådda plantor vid lökodling. Till sättlök tar jag, förutom köpt utsäde, egna lökar som inte fick någon storlek året innan. Dessa värmebehandlar jag, 24 timmar i 40 grader. Det fungerar bra.
 
Vid frösådd har jag testat 3 olika metoder. Det som jag fastnat för är att så i såbrätt, t.ex. med 92 fack, 4-5 frö i varje fack. Detta gör jag i slutet av mars, början av april, inomhus. När lökarna grott flyttas brättet till växthus med lite extra värme nattetid. När nattfrosterna är slut, flyttas sådden utomhus, vid kalla nätter in i växthuset. I slutet av maj, början av juni planterar jag ut lökarna, utan att ta isär plantorna. Lök tycker om att trängas, så 4-5 lökar ihop brukar ge fullstora lökar. Fördelen med metoden är att man inte stör rötterna vid utplantering. Ett 92-brätt ger ca 400 lökar och tar inte stor plats. Givetvis kan man så 1 frö i varje fack, men då blir det färre lökar, eller så får man ha flera brätt.

Den andra metoden är, som nämnts tidigare i tråden, att bredså och sedan pilla isär plantorna vid utplantering. Det kan fungera utmärkt, men min erfarenhet är att plantorna kan stanna upp i tillväxt när rötterna har blivit störda.

Den tredje metoden är den enklaste. Så lökarna i december, sätt ut sådden utomhus, låt stå hela vintern, gärna översnöad. På våren börjar lökarna gro när det är dags för det. Plantorna blir automatiskt acklimatiserade och kan planteras ut när de uppnått lämplig storlek. Nackdelen i vårt klimat är att plantorna kommer i gång väldigt sent under våren och man får inte så stora lökar.

Löken är en tvåårig växt och blommar och sätter frö andra året. Men vid stress kan plantan tro att dess överlevnad är hotad och den skyndar sig att blomma även första året. Stress kan orsakas av kyla, torka och onormalt höga temperaturer. Det är viktigt att lökplantan aldrig stannar i tillväxt, då är risken stor att den går i blom.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vilken temperatur triggar löken att blomma?
« Svar #19 skrivet: 15 sep-22 kl 15:35 »
Citera
Stress kan orsakas av kyla, torka och onormalt höga temperaturer.
Kyla var det ja. Vilken temperatur anser kepalöken som kyla?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser