Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?  (läst 2307 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« skrivet: 09 mar-22 kl 12:59 »
Hej alla odlare!
Som ni kanske läst sålde vi vår gård förra året och köpte ett hus med halvstor tomt som ny bostad, i byn och på vår tomt finns massor av mördarsniglar (vi har myskankor).
Vi har också köpt en stuga att vara i på lediga stunder, stugan ligger på landet och gränsar inte till någon annan trädgård eller åkermark - och där finns inga mördarsniglar  Yess !
Förstås kommer det väl sniglar även till stugtomten förr eller senare, men vi vill ju inte dra dit dem själva helst.
Tanken är att vi ska odla lite rotfrukter, grönsaker och örter, kanske en och annan blomma på stugtomten. Men hur gör vi detta för att minimera risken att få dit levande sniglar och/eller ägg?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-22 kl 13:15 »

Jag skulle så och planterar tagetes i en eller flera pallkragar!
Mördarsniglar älskar tagetes och de väljer att äta dessa istället för dina grönsaker örter och annat gott på stugtomten!
Du kan med fördel plocka bort sniglarna och där är även många intressante nyheter i tagetes frö!
« Senast ändrad: 09 mar-22 kl 13:49 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-22 kl 14:46 »
Jag skulle så och planterar tagetes i en eller flera pallkragar!
Mördarsniglar älskar tagetes och de väljer att äta dessa istället för dina grönsaker örter och annat gott på stugtomten!
Du kan med fördel plocka bort sniglarna och där är även många intressante nyheter i tagetes frö!

När jag googlar på tagetes och dessa sniglar, så verkar det som att om man skall använda tagetes mot sniglar, då skall man inte punktodla plantan i separata pallkragar. Utan istället skall man plantera tagetes i en barriär runt de grönsaker man vill skydda. Med tanke på sniglarnas långa aktiva säsong så gissar jag att man också lägga en del jobb på alltid se till att tagetesen är fräsch. Sniglarna är ngt kräsna, de går helst på det fräschaste.

Ett annat problem för Skräptanten med Tagetes-lösningen skulle kunna vara att, enligt hennes beskrivning, hon inte kommer att vara vid stugodlingen varje dag. Tagetes-lösningen kan ev kräva att man plockar sniglar varje dag.

Själv byggde jag förra sommaren en snigelbarriär till min odling. Jättetråkigt jobb.
Men det gav resultat direkt. Antalet sniglar gick ned med 80-90%. Är osäker på om de resterande 20% var sniglar som tagit sig över barriären, eller kom från ägg som var lagda i odlingen innan barriären.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-22 kl 15:26 »
Tack för tipsen om tagetes, men jag kanske uttryckte mig otydligt: frågan gäller trädgården vid vår stuga, där det alltså inte finns mördarsniglar. (Hemma vid permanentboendet, där det finns mördarsniglar, har vi biologisk bekämpning, dvs ankor.)

Jag undrar alltså hur vi ska kunna odla upp trädgården vid stugan, utan att samtidigt få dit mördarsniglar och/eller deras ägg.
Att odla från frö borde vara säkert, att köpa plantor i handeln känns mera riskfyllt. Och hur göra med jord, kompost och gödsel för att det inte ska följa med snigelägg? Är det säkert att ta dit "brinnande" gödsel eller kompost i nedbrytningsfasen, då materialet bör vara för varmt för snigeltrivsel?
Vad tror ni, någon som lyckats?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-22 kl 15:55 »


Själv byggde jag förra sommaren en snigelbarriär till min odling. Jättetråkigt jobb.
Men det gav resultat direkt. Antalet sniglar gick ned med 80-90%. Är osäker på om de resterande 20% var sniglar som tagit sig över barriären, eller kom från ägg som var lagda i odlingen innan barriären.

 Hur byggde du denna barriär?

Står inför att behöva göra något. Har dragit ner på odlandet på g a dessa drumlar. Tänker mej två alternativ för min del. Att sätta brädor längsmed, med en kant av tjärpapp som går över kanten ca 5 cm eller att klippa upp ett gammalt plåttak och bocka en kant.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #5 skrivet: 09 mar-22 kl 18:32 »
Mördarsnigeln likt andra sniglar älskar främst unga plantor då dom är väldigt energitäta och dessutom lätta att smälta.

Dels så ska man inte locka dom med skydd och mat på vägen. Öppet och gärna täckodlat med gräsklipp.
Det blir rätt tråkigt att ta sig över det på någon dag.
Förodla så mycket som möjligt då kan du sätta ut starka plantor som har börjat få lite vedartade stammar.
Sätt sarger runt odlingarna som ni strukit med roslagsmahogny.
Man kan ha sarger som man stryker med vattenglas med då behöver man ett tak på sargen så regnet inte sköljer bort det direkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #6 skrivet: 09 mar-22 kl 23:14 »
Hur byggde du denna barriär?

Står inför att behöva göra något. Har dragit ner på odlandet på g a dessa drumlar. Tänker mej två alternativ för min del. Att sätta brädor längsmed, med en kant av tjärpapp som går över kanten ca 5 cm eller att klippa upp ett gammalt plåttak och bocka en kant.

Jag valde 'brädor längsmed' lösningen, men inte tjärpapp på kanten. Utan insektsnät, i glasfiber, som används för tätningar vid takfot i byggnader.
Fäste nätet med häftpistol.

Enligt internet bör man även lägga 15-20cm nät under jord, för att hindra att de tar sig igenom underifrån.

Avvaktar tillsvidare med det. Jag har lerjord, tror inte att sniglarna lyckas så bra att ta sig igenom den.
Men hade jag haft en lätt jord, typ sand- eller mull, så hade jag övervägt det mer.


anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #7 skrivet: 10 mar-22 kl 10:32 »
När jag googlar på tagetes och dessa sniglar, så verkar det som att om man skall använda tagetes mot sniglar, då skall man inte punktodla plantan i separata pallkragar. Utan istället skall man plantera tagetes i en barriär runt de grönsaker man vill skydda. Med tanke på sniglarnas långa aktiva säsong så gissar jag att man också lägga en del jobb på alltid se till att tagetesen är fräsch. Sniglarna är ngt kräsna, de går helst på det fräschaste.

Ett annat problem för Skräptanten med Tagetes-lösningen skulle kunna vara att, enligt hennes beskrivning, hon inte kommer att vara vid stugodlingen varje dag. Tagetes-lösningen kan ev kräva att man plockar sniglar varje dag.

Jag förstår inte helt hur du resonerar CAROLUS: Det att odla tagetes i en pallkrage gör att alla eventuella sniglar samlas i pallkragen och inte i närheten av själv odlingen
Att ha en barriär omkring en odling räcker inte ifall att du har besök av mördarsniglar (de läggar jo deras ägg här och där)!
Och med tänk på att det är en stugodling och att ingen kommer att plocka sniglar varje dag är det en naturlig smart lösningen!
Flera pallkragar med vackra tagetes är att föredrar och inte nära själva odlingen!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #8 skrivet: 10 mar-22 kl 11:14 »
Och med tänk på att det är en stugodling och att ingen kommer att plocka sniglar varje dag är det en naturlig smart lösningen!
Snälla. Det finns inte mördarsniglar vid stugan!

Jag vill veta hur jag ska kunna få dit växter, gödsel och jordförbättring - utan att oavsiktligt få dit mördarsniglar och/eller ägg som t ex gömmer sig i jorden i en växt från plantskolan.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-22 kl 11:25 »
Snälla. Det finns inte mördarsniglar vid stugan!

Jag vill veta hur jag ska kunna få dit växter, gödsel och jordförbättring - utan att oavsiktligt få dit mördarsniglar och/eller ägg som t ex gömmer sig i jorden i en växt från plantskolan.

Jag förstår att där finns ingen mödar-sniglar just nu vid stugan!

Skapa en varmkompost och använd jorden från denna och som du själv skriver i ditt inlägg klarar inte snigelägg värmen!
Skift jorden om du köper färdig plantor - vattna på dagen om du skal vattna så att jorden hinner att torka upp innan kvällen - skölj även rötter på de plantor som du eventuellt köper!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #10 skrivet: 10 mar-22 kl 11:31 »
Jag skulle så och planterar tagetes i en eller flera pallkragar!
Mördarsniglar älskar tagetes och de väljer att äta dessa istället för dina grönsaker örter och annat gott på stugtomten!
Du kan med fördel plocka bort sniglarna och där är även många intressante nyheter i tagetes frö!
Är detta något du själv praktiserat och kunnat konstatera att sniglarna faktiskt väljer att gå på tagetesen? I stället för att krylla över hela trädgården och äta där de råkar befinna sig.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #11 skrivet: 10 mar-22 kl 11:37 »
Är detta något du själv praktiserat och kunnat konstatera att sniglarna faktiskt väljer att gå på tagetesen? I stället för att krylla över hela trädgården och äta där de råkar befinna sig.

Ja jag har själv haft tagetes i pallkragar och de älskar tagetes och kan inte motstå frestelsen att klättrar upp i pallkragarna! (typ barn-kammar)?
Har endast haft få mördarsniglar och där finns andre växter som du kan planterar om du inte vill ha mördarsniglar i dina odlingar (växter som sniglar ogillar)!
En kombination är bra!
« Senast ändrad: 10 mar-22 kl 11:47 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #12 skrivet: 10 mar-22 kl 11:49 »
Har det då gjort att snigelpopulationen är mindre i odlingarna än vad det var innan du började med tagetesen?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #13 skrivet: 10 mar-22 kl 12:14 »
Har det då gjort att snigelpopulationen är mindre i odlingarna än vad det var innan du började med tagetesen?

Ja endast få mördarsniglar efter jag satte tagetes-frö och fick vackra plantor!
Tagetes klarar även besök av mördarsniglar och repar sig fort!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #14 skrivet: 10 mar-22 kl 13:22 »
Vad har du odlat i dina pallkragar som klarat sig? Vilka växter? Och hur? Sår från frö eller planta?

Förutom tagetes.

Endast tagetes i pallkragar annars är det fri-lands odling (värmbäddsodling och frö som gäller).
Savoy-kål var exempelvis en favorit 2021!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #15 skrivet: 10 mar-22 kl 13:25 »
Men hur gör vi detta för att minimera risken att få dit levande sniglar och/eller ägg?

Jättesvårt. Tyvärr kan de följa med stövlarna och bilen. Kan de följa med stövlarna in i vår farstu kan de åka bil. :)

Men jag skulle försöka helt dela odlingarna mellan de två trädgårdarna. Och inte köpa växter förutom de som är barrotade. Så från frö. Eller dra upp plantor inomhus och sterilisera såjorden i ugnen.

Behöver du köpa gödsel så köp NPK-gödsel eller hönsgödsel, inte ekologisk säck.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #16 skrivet: 10 mar-22 kl 17:11 »
Jag förstår inte helt hur du resonerar CAROLUS: Det att odla tagetes i en pallkrage gör att alla eventuella sniglar samlas i pallkragen och inte i närheten av själv odlingen
Att ha en barriär omkring en odling räcker inte ifall att du har besök av mördarsniglar (de läggar jo deras ägg här och där)!
Och med tänk på att det är en stugodling och att ingen kommer att plocka sniglar varje dag är det en naturlig smart lösningen!
Flera pallkragar med vackra tagetes är att föredrar och inte nära själva odlingen!

Om du ANNE-LI bara hade läst mitt inlägg med lite bättre koncentration . . .  😐 😐  så hade jag nu sluppit upprepa mig nu.

För då jag inte visste något om tagetes ev verkan mot snigelskador så googlade jag.

. . .och då hamnade jag på https://dinodlarvan.nelsongarden.se/gronsaker/vara-basta-tips-mot-mordarsniglar/  som jag inte angav, då jag inte trodde att tagetes-frågan skulle bli sådant 'issue' för dig.

Jag har aldrig hävdat att snigelbarriär är 100% effektivt mot sniglar, jag har enbart redogjort för min egen barriär under 1 sommar, att sniglarna minskade med 80-90%.

Sniglar 'lägger inte ägg här o där'. Det finns inga snigelägg på månen. Teoretiskt skulle en snigelbarriär kunna bli 100% effektiv: om man konsekvent tar bort de sniglar med ägg som blivit inhägnade så kommer populationen dö ut, då den inte tillförs några individer utifrån.

Snigelproblemet är inte nytt i Sverige, har funnits nu i Sverige minst 20 år. Under den tiden har det byggts upp en slags erfarenhetsbank av alla de som odlat och hanterat problemet. Snigelbarriär finns bland topp 3, ännu så länge inte tagetes.

Ps. Jag förstår Skräptantens ledsnad över återupprepningar av en missuppfattning i tråden. Jag förstår henne. Alltså, det är inte förbjudet att läsa forumet med lite koncentration.
« Senast ändrad: 10 mar-22 kl 17:26 av Carolus »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-22 kl 06:46 »
Jättesvårt. Tyvärr kan de följa med stövlarna och bilen. Kan de följa med stövlarna in i vår farstu kan de åka bil. :)

Men jag skulle försöka helt dela odlingarna mellan de två trädgårdarna. Och inte köpa växter förutom de som är barrotade. Så från frö. Eller dra upp plantor inomhus och sterilisera såjorden i ugnen.

Behöver du köpa gödsel så köp NPK-gödsel eller hönsgödsel, inte ekologisk säck.
Tack för kloka tips!
Det är väl ett slags smittskydds-tänk som gäller, ungefär som när en vill skydda sina djur från bakterier, virus och parasiter.
Det får bli frösådd, rotknölar (potatis och mina kära dahlior) och vid inköp av plantor gäller barrotade. En snigelfri trädgård är värd extra ansträngning!

Nu tror jag inte att det kommer vara snigelfritt i all framtid, förr eller senare kommer de krälande från någon grannby ändå, men vi själva vill inte dra dit dem i förtid.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #18 skrivet: 16 mar-22 kl 23:04 »
Mördarsnigeln likt andra sniglar älskar främst unga plantor då dom är väldigt energitäta och dessutom lätta att smälta.

Dels så ska man inte locka dom med skydd och mat på vägen. Öppet och gärna täckodlat med gräsklipp.
Det blir rätt tråkigt att ta sig över det på någon dag.
Förodla så mycket som möjligt då kan du sätta ut starka plantor som har börjat få lite vedartade stammar.
Sätt sarger runt odlingarna som ni strukit med roslagsmahogny.
Man kan ha sarger som man stryker med vattenglas med då behöver man ett tak på sargen så regnet inte sköljer bort det direkt.

 Jo täckodling är inte fel. Så blev det gjort här någon sommar. Att klippa gräset blev lite maniskt. Fick ju bli ett ganska tjockt lager för att få jorden täckt. Det växte fint.
 Dock var det inte roligt att få bort fasttorkat gräs på bönorna. och då vi här har mycket mossa i mattan fick många grönsaker en mosssmak. T.o.m vitlöken.
 Kanske spån av ex björk kunde bli nått bra att täcka med eller kanske bok ?
Nån som vet?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #19 skrivet: 17 mar-22 kl 10:24 »
Jo täckodling är inte fel. Så blev det gjort här någon sommar. Att klippa gräset blev lite maniskt. Fick ju bli ett ganska tjockt lager för att få jorden täckt. Det växte fint.
 Dock var det inte roligt att få bort fasttorkat gräs på bönorna. och då vi här har mycket mossa i mattan fick många grönsaker en mosssmak. T.o.m vitlöken.
 Kanske spån av ex björk kunde bli nått bra att täcka med eller kanske bok ?
Nån som vet?

Täck din odling med hö (ängsgräs som är torkat) torkar lätt upp efter regn och ger även jordförbättring samt håller bort eventuella sporer som finns i jorden!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #20 skrivet: 17 mar-22 kl 11:02 »
Jo täckodling är inte fel. Så blev det gjort här någon sommar. Att klippa gräset blev lite maniskt. Fick ju bli ett ganska tjockt lager för att få jorden täckt. Det växte fint.
 Dock var det inte roligt att få bort fasttorkat gräs på bönorna. och då vi här har mycket mossa i mattan fick många grönsaker en mosssmak. T.o.m vitlöken.
 Kanske spån av ex björk kunde bli nått bra att täcka med eller kanske bok ?
Nån som vet?
När det gäller mossa så handlar det om att göra så att den inte trivs.
Jag gödslar min gräsmatta och hänger en egenbygd vält bakom åkgräsklipparen som har piggkedjorna efter vinterns snöskotning kvar.

Det första året med täckodling är jobbigast då det innebär att man måste bygga upp hela täcket på ett år.
Men det blir lättare och lättare allt eftersom.
Det är väldigt klokt att ta hand om ensilagebalar som hjälp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #21 skrivet: 17 mar-22 kl 11:22 »


Klibbigt gräs hör inte hemma i odlingen på marken därför mördarsniglar älskar att dregla och även krypa i nyklippt gräs!
Bäst och praktisk är att odla i upphöjda bäddar!
Tång kan också användes som täck material!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla upp trädgård utan att få dit mördarsniglar?
« Svar #22 skrivet: 17 mar-22 kl 12:33 »

Klibbigt gräs hör inte hemma i odlingen på marken därför mördarsniglar älskar att dregla och även krypa i nyklippt gräs!
Bäst och praktisk är att odla i upphöjda bäddar!
Tång kan också användes som täck material!

Alltså..  jag täckodlar, en bekant odlar där denne har mördarsniglar.
Dom kör uteslutande med gräsklipp i sina odlingar och ser inga större problem.
Jag jobbar med en blandning av markbäddar och upphöjda och skiftande material.

Och vi ser inga problem med sniglar av någon sort.
Det som är gemensamt är att det finns gott om mat överallt.
Man är inte paniskt rädd för skräphögar då det är där dom hålls. Man håller gräset ganska kortklippt.
Mina snökedjor med piggar är rätt bra snigelmördare då dom helt enkelt spetsas på dom.
Och framförallt man är närvarande i odlingarna!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
skräptanten, von tratt, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser