Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga gräsmatta ovanpå grus?  (läst 7526 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Lägga gräsmatta ovanpå grus?
« skrivet: 31 maj-16 kl 12:48 »
Vi har beställt en hög matjord att lägga framför huset, vi har så mycket grusyta och jag gillade inte idén från början men sambon och min mamma tyckte båda två det var så bra. Men nu ser vi, jag vet bäst ::)

Jag undrar om vi bara kan lägga ut matjorden över gruset? Eventuella problem jag oroar mig för är att det dränerar för bra med gruset, och att stenar kan börja åka uppåt med tiden. Så kanske man borde lägga lite markduk mellan matjorden och gruset?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Lägga gräsmatta ovanpå grus?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-16 kl 14:10 »
Markduken hindrar inte stenarna från att höjas med årstidernas temperatursvängningar. Grus direkt under matjorden är perfekt tror jag, eftersom en bra gräsmatta ska vara väldränerad. Mossan trivs som bekant bättre, ju sämre dränering gräsmattan har.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Berberis

  • Inlägg: 1615
    • Närke
SV: Lägga gräsmatta ovanpå grus?
« Svar #2 skrivet: 31 maj-16 kl 23:48 »
Här bor vi på en grusås. Gräsmatta med matjord ovanpå grus fungerar utmärkt, både hos oss och hos grannarna. Visst kan det komma upp stenar, men det är väldigt sällsynt. Mossa kan man få ändå, speciellt där det finns skugga, näringsbrist och sporer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lägga gräsmatta ovanpå grus?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-16 kl 04:55 »
Det kan aldrig dränera för bra.

Nåja det beror lite på hur långt ner det är till tätt/fastare matrial.
Vattnet rinner undan bra och blir som regel inte stående i marken och fryser med tjälen.
Att stora stenar börjar krypa kan bero på allt möjligt och är inte speciellt troligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Lägga gräsmatta ovanpå grus?
« Svar #4 skrivet: 01 jun-16 kl 14:42 »
Ja det är på en upphöjd bit vid en stödmur där jag vill plantera gräsmattan.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Lägga gräsmatta ovanpå grus?
« Svar #5 skrivet: 02 jun-16 kl 07:23 »
Kom igår:


12 kubik var lite väl mkt, men det ska till andra ställen på gården också. Men det var fin matjord, 16€ eller ca 160:-/kubiken.

Funderar att helt göra oss av med gruset framför huset och platsgjuta betong istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser