Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar vaktlar värpa efter vintern?  (läst 2215 gånger)

Lena Fridlund

  • Inlägg: 1
När börjar vaktlar värpa efter vintern?
« skrivet: 27 mar-21 kl 07:58 »
Köpte mina vaktlar, 7 hönor och 1 tupp, som kycklingar i april 2020. De bor ute i trädgården i en kaninbur med tillhörande hus. De km igång efter 10 veckor och värpte hela sommaren men slutade i sep/okt.

Nu väntar jag med spänning på att de ska börja värpa, men när jag läser i andra trådar verkar det som om andras vaktlar värpt i mindre skala hela vintern. Gör jag något fel då om mina haft så långt uppehåll?

De får kalkon tillväxt plus en blandning med majs/ärtor/pellets som jag köpt på Granngården. De har huset att gömma sig i och en liten hydda i hagen. De har ett sandbad, men ingen lampa eller annan värme förutom plattan som skulle hålla vattnet isfritt. Jag bor utanför Göteborg.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När börjar vaktlar värpa efter vintern?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-21 kl 08:05 »
Dom reagerar på ljuset.
Så dom bör komma igång ganska snart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: När börjar vaktlar värpa efter vintern?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-21 kl 09:20 »
Enormt varierande,

Jag vet att det sägs att dom går efter ljuset men jag skulle säga att det är väldigt olika.
har haft några hundra vaktlar och vissa grupper har inte ens slutat eller knappt minskat under vintern,
Vissa har haft en paus på hösten och sen kommit igång igen.
och då en del haft paus under dom mörkaste månaderna.
Har alltid haft färska ägg till nyår.

Det normala borde vara att dom följer ljuset på nått sätt men jag gissar att avel har förändrat saker.

mvh. En som i år inte har en enda vaktel för första gången på ett gäng år


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 3 användare
ninanna, Anders Flix, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser