Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!  (läst 5353 gånger)

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« skrivet: 28 feb-14 kl 11:59 »
Elsa (8 år) är sjuk!  :'( Märkte i går när jag skulle släppa ut flickorna i hagen på morgonen att Elsa inte var som hon brukar, hon var väldigt vinglig och ville helst ta stöd mot en vägg när hon stod. Åt dock, men tycker att hon tunnat ur lite när jag väl känner efter. Tänkte att nu har hon CCN (Cerebrokortikal nekros) och hon måste få B-vitamin snabbt. Ringde smådjurskliniken och fick komma på em. Sagt o gjort, Elsa o jag åkte iväg och spatserade in i mottagningen lite vingligt. Fick vänta i undersökningsrummet i säkert 50 min på vår tur och söta rara Elsa stod så snällt och väntade på sin tur och inte en enda liten lort lämnade hon.  :)

Elsa var nog deras första get i journalerna, men sköterskan hade stor får-erfarenhet och tack och lov kände hon på Elsas juver. (Hade jag inte alls tänkt på.) Hon hade mjölk i juvren och vid urmjölkning visade det sig att hon hade mastit! Hon har aldrig haft killingar och är ej dräktig. Detta är en åkomma jag inte har någon erfarenhet av. Varför har hon fått detta? Är det att hon är av lantras och egentligen är en mjölkget som hon fått mjölk?  :-\ Och att hon fått bakterier i juvret, har jag slarvat? Tycket att jag är noga med att strö och hålla rent hos dem.  Blir getter vingliga av juverinflammation? Hon hade ingen feber (38,8) vikt (56 kg). Hon fick B-vitamininjektioner, kalcium och antibiotika.

Är så glad att jag agerade snabbt, hade ingen tanke på att det kunde vara detta som felades henne. I em ska vi på återbesök, hoppas att hon inte är så vinglig då.
Hur ska jag göra för att förebygga detta? Ska jag mjölka ur något? Kan Iris bli smittad?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #1 skrivet: 28 feb-14 kl 13:43 »
De tackor (har bara får) jag haft med juverinflammation har inte varit vingliga. Däremot har de haft feber. En var riktigt dålig och hade jättehög feber. Kolla hur hon svarar på antibiotikan. Vad får hon för foder? Om ni inte har killingar tror jag inte att Iris kan bli smittad.
När det gäller mjölka ur vet jag inte hur man gör när det gäller djur utan diande unge. Jag har mjölkat ur de tackor som haft juverinflammation. Dock inte den som var riktigt dålig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #2 skrivet: 28 feb-14 kl 20:23 »
Har vetten gjort odling på mjölken så att det verkligen är mastit och inte bara någon tunn sinmjölk ?

Jag har aldrig varit med om att geten blir vinglig, däremot brukar dom bli halta

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #3 skrivet: 01 mar-14 kl 00:21 »
Veterinärerna tog ingen odling. När de mjölkade ur henne kom det mjölk ur ena spenen och en gulbrun vätska ur andra så de sa att det var inflammation. Idag var hon inte lika vinglig och betydligt piggare när vi var på återbesök. Ska spruta henne med antibiotika o metakam 1 g/dag framöver. Ang foder så får hon hö och lite hösilage, lite torkat sly, morötter eller annan frukt i bland, mineraler, saltsten, viltsaltsten. Brukar göra iordning en hink med havre där jag blandar i foderjäst, selen, mineraler ur den ger jag en näve morgon och kväll.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #4 skrivet: 01 mar-14 kl 12:33 »
Har hon fått B-vitamin också....

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #5 skrivet: 01 mar-14 kl 16:30 »
Har hon fått B-vitamin också....

Det står det i första inlägget att hon fått.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #6 skrivet: 02 mar-14 kl 02:29 »
Älskade fina Elsa!   :-* :-*  Jag har aldrig sett någon get som blivit vinglig av mastit.  Säkert att det inte är något mera?

  Det finns "kronisk" och "akut" mastit, dvs mastit av olika "hastighet".  Den akuta formen har jag bara sett en gång, och det var från frisk till död på ungefär ett dygn.  Stor smärta.  Den "kroniska" formen har jag främst behandlat genom att mekaniskt skölja och svälta ut bassiluskerna, dvs mjölka tomt så ofta jag hinner och orkar.  Ingen odlilng?  Men  ett CMT-prov togs väl?

  Hur hon har fått det hos dig, Bergsblomman, är en gåta.  Om det är något riktigt aggressivt, så kan Iris visst vara i fara, det är säkert bäst att du håler koll på hennes tuttar också.  Jag begriper ärligt talat inte hur det kan ha gått till, du sköter dem ju som de favvisar de är.  :D  Det lär ska finnas en obehaglig bassilusk, som även kan tränga in i urinvägarna.  Av svår urinvägsinfektion kan de bli vingliga, men då borde det vara feber också.  Antibiotika får hon ju.

  Hur du gör för att mjölka?  Bilder och tips på gamla kära FiasCo Farm, övningen med plasthandsken.
« Senast ändrad: 02 mar-14 kl 02:40 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #7 skrivet: 02 mar-14 kl 10:42 »
Stackars Elsa! Jag tänker precis som Trollmor på om du gjort något CMT-test (eller liknande) på henne? Att göra test (varje dag, kanske) visar om penicillinet har effekt, och testresultatet bör vara rent efter avslutad behandling. Om du inte vill köpa en flaska av den ganska dyra CMT-reagensen, kan du be att få lite av någon mjölkbonde i närheten. (Om inte alla mjölkbönder lagt ner där du bor...)
Vad gäller bakterierna som orsakat mastiten är det säkerligen miljöbakterier, koliforma bakterier (från getbajset) eller kanske någon typ av stafylokocker som finns lite varstans, även om en är noga med hygienen.
Mjölka ur juvret ett par gånger per dag, och spendoppa efteråt för att förhindra att nya bakterier kommer in i spenkanalerna och juvret. Om du inte har särskilt spendoppningsmedel hemma går det bra att blanda till en Jodopaxlösning med vatten, och använda ett högt och smalt dricksglas som spendoppningsflaska.
Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #8 skrivet: 02 mar-14 kl 11:26 »
Sv.lantrasgetter av mjölkstam kan sätta mjölk utan att ha varit dräktiga eller fött killingar men det brukar vara vanligare vid frodigt sommarbete. Kraftfoder ställer till mer skada än nytta hos friska getter som varken är dräktiga eller digivande. Om Iris kan bli smittad beror på vilka bakterier eller annat som är i farten. Bra råd har du redan fått här ovan och jag tycker också att prov borde tas.

Jag vet ju inte vilken typ av veterinärer som jobbar på din smådjursklinik men jag skulle vänt mig till en veterinär för lantbruksdjur. De har stor erfarenhet av juverinflammation hos kor och vet hur det ska behandlas. Skriv och berätta hur det går med Elsa  :).

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #9 skrivet: 03 mar-14 kl 13:28 »
Stackars Elsa! Jag tänker precis som Trollmor på om du gjort något CMT-test (eller liknande) på henne? Att göra test (varje dag, kanske) visar om penicillinet har effekt, och testresultatet bör vara rent efter avslutad behandling. Om du inte vill köpa en flaska av den ganska dyra CMT-reagensen, kan du be att få lite av någon mjölkbonde i närheten. (Om inte alla mjölkbönder lagt ner där du bor...)
Har googlat CMT-test och om det är rätt produkt jag hittat så var det inte dyrt (ca 60kr/ för litersflaska) undrar om det finns på Granngården, ska kolla när jag slutar jobbet idag. Har Jodopax hemma så jag kan doppa spenarna i det. Hon är pigg nu iallafall.

Valet var att åka till kliniken eller att ta ut distriktsvet och tycker inte att jag fått så bra hjälp av sistnämnda tidigare. Var mycket nöjd med kliniken där det var ljust och de hade möjligheter till grundligare undersökning. (Och är förhoppningsvis billigare, ska dit och betala idag.) Har lust att vetrinärvårdsförsäkra mina getter, undrar om det går? Ska banne mig ringa mitt försäkringsbolag och fråga.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #10 skrivet: 03 mar-14 kl 17:39 »
Ja, djuren kan bli mycket dyra när de är sjuka. Skönt att Elsa är pigg igen, det är huvudsaken  :)!

 



Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #13 skrivet: 03 mar-14 kl 23:44 »
De där testet varierar så i priset beroende på butik. Lg tar 33,75kr för 25 pack medan Nordpost 100kr för 100 pack.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #14 skrivet: 04 mar-14 kl 12:22 »
Det kan vara bra att servera två olika sorters vatten vintertid, dels vanligt vatten, dels vatten som man blandat ett Multivitamin-medel i, enligt dosering på flaskan. Getterna väljer då själva det vatten de behöver.

Brist på B,D, och C-vitamin gör djur och människor mer mottagliga för infktioner.

Och tack för beskedet att "Skogarnas drottning" är pigg igen! :D

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #15 skrivet: 09 mar-14 kl 15:36 »
Liten uppdatering!
Elsa är pigg och glad igen!  ;D Hon har nu avslutat sin antibiotikakur och är som vanligt. Har fått mastit-testen jag beställde men ej använt dem för juvret är litet och ingen mjölk har kommit ut. Men de kan vara bra att ha i framtiden om vi skulle få problem igen.
Återigen, tack för alla tips!  :D Ovärderligt för mig och mina älskade getter! :-*

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #16 skrivet: 09 mar-14 kl 17:43 »
Härligt att behandlingen tog och att Snälla Elsa är sig själv igen :)!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #17 skrivet: 10 mar-14 kl 10:38 »
Så skönt att Elsa blivit frisk igen! Klappa henne lite från mig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #18 skrivet: 18 mar-14 kl 20:43 »
Från  mig med!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Elsa är sjuk i mastit - tips önskas!
« Svar #19 skrivet: 30 mar-14 kl 09:33 »
Har inte kunnat pussa på Elsa på ett tag eftersom jag ligger på sjukhus. Men tror att hon är väl omhändertagen o mår bra. Jag råkade ut för att en häst sparkade mig med stor kraft rakt i bröstkorgen med trasig, blödande lever som följd. Operades akut med bandagering av levern, därefter färd till Uppsala där jag opererades igen.

Ovanpå detta har jag 3 brutna revben o fraktur i bröstbenet. Men jag är så tacksam över att jag lever och att mitt tillfrisknande har gått som på räls. Har jag tur så får jag komma hem i morgon o då ska jag pussa försiktigt på mina söta flickor. :) ta hand om er!

Bergsblomman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser