Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ned eternit plåt från vägg  (läst 1598 gånger)

Espen64

  • Inlägg: 1
    • -
Ta ned eternit plåt från vägg
« skrivet: 12 jun-21 kl 07:35 »
Hej.
Jag har just köpt et lite hus från 1924 och funderar nu på att ta ned eternit plåten från väggen och ersätta med trepanel.
Jag funderar på om det er en svår operation.
- Är det svårt att få loss plåten från väggen ?
- Bör jag använda något specialverktyg ?
- Har ni gjort detta för, hur gjorde ni för att loss plåten ?

Alla möjliga tips för hur göra motas med stort tack.

Mvh Espen

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #1 skrivet: 12 jun-21 kl 09:21 »
Eternit är ett skivmaterial som innehåller asbest.. Det är alltså ingen plåt. Asbesten vill man inte andas in för då kan man bli sjuk. Det går att plocka ner relativt lätt men jag vet att folk har valt att sätta spikläkt på väggarna och fästa klädselbrädor utanpå befintlig eternitfasad.  Ett annat alternativ är att måla väggarna. Det finns speciella firmor som sanerar som åtar sig jobb med asbest/eternit... Hursomhelst bör du veta att det är farligt att jobba i dammet som blir och jag tror att det räknas som miljöfarligt avfall också..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #2 skrivet: 12 jun-21 kl 09:31 »
Eternit innehåller som du säkert vet asbest, och sådant damm är farligt att få i lungorna, och det är besvärligt att bli av med plattorna. Så börja med att kolla med returpunkten hur de vill ha in skivorna. Här var det gratis för privatpersioner och skivorna skulle vara inplastade på pall. Men det var nog 2 år sedan jag kollade. Olika mellan olika kommuner. Pappen bakom är också smittad.

Man fick då bara ta ner skivorna själv, annars gällde asbestcertifikat.

Munskydd på, engångsdräkt (finns billig på Biltema), och gärna fuktig dag eller spruta på vatten så det inte dammar. Eternitplattor bryts ju lätt och spiken är ofta räfflad, så en stödskiva och att du slipar till en billig kofot kan underlätta.


Lycka till från brodern till en eternithusägare!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #3 skrivet: 12 jun-21 kl 09:37 »
Som Grimbart skrev så finns det ett antal hus där man byggt in skiten åt nästa husägare. Lagom kul vid framtida renovering... Byggföretag som misstänker asbest blåser av jobbet och tar in en saneringsfirma. Den som bygger om själv kan mycket möjligt ha en begynnande lungcancer när han är klar, och kan ha spridit dammet inomhus åt resten av familjen att andas in.


Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #4 skrivet: 12 jun-21 kl 10:10 »
Nu plockar jag lite från minnet. Så en del siffror går säkert att google-justera.

Eternit innehåller en mindre del asbest än många andra asbestmateriel. Storleksordning 20%.

När den bara sitter är det ett bra materiel med bra egenskaper. Problemet är dammet. Du vill inte andas in skiten. Frågar man asbest-firmorna så räcker det med ett fiberstrå så kan du få cancer. Förvisso sant. Men sannolikheten vid enstaka jobb är rätt liten. Frågar man arbetsmiljöverket har dom en nivå för hur mycket asbest det får finnas i luften. Den siffran är inte noll.

Problemet är nämligen att asbest användes otroligt mycket under en period. Ditt hus från 1924 hade förmodligen träpanel från början. Sen har man kompletterat med asbestskivor typ 50-60 -tal. Så kallade "fattiglappar".

Typiska ställen man kan hitta asbest:
-Kakelfog
-Golvlim
-Rörböjar vs-rör.
-Ventilationskanaler
-Pluggar för elinstallationer

Det var en hel generation som använde skiten. Vilket gett en hel del cancer men, de flesta har ju inte fått det. Bland dom som jobbade med asbest yrkesmässigt så är trenden dock otroligt tydlig. Det dödar.

Som privatperson får du plocka ner asbestskivor själv från eget hus. Det är inga problem och oftast gratis som privatperson att göra sig av med asbest på återvinningscentraler. Däremot ska du kolla hur du paketerar det hela. Helt andra regler för företag där.

Rekommenderat skydd:
-Engångsdräkt som du slänger efter användning.
-Sundström andningsskydd typ helmask med P3-filter. (jag brukar använda Sundström SR200 när jag jobbar med saker som inte är "lungvänligt", dyr men så är även livet)

Försök undvik dammbildning genom att fukta skivorna innan du jobbar med dom. Bär ner dom på backen. Släng inte ner dom.


malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #5 skrivet: 12 jun-21 kl 10:20 »
Hej.
Jag har just köpt et lite hus från 1924 och funderar nu på att ta ned eternit plåten från väggen och ersätta med trepanel.
Jag funderar på om det er en svår operation.
- Är det svårt att få loss plåten från väggen ?
- Bör jag använda något specialverktyg ?
- Har ni gjort detta för, hur gjorde ni för att loss plåten ?

Alla möjliga tips för hur göra motas med stort tack.

Mvh Espen


Som flera andra redan skrivit är eternitplattor inte att leka med. enklast är faktiskt att låta dem sitta och måla dem istället. Färgtyp som är lämplig är betongfärg eller en ren akrylatfärg.
Har du för avsikt att tilläggsisolera fasaden så måste de ner. Då gäller regnig dag,full inkapsling av kroppen dvs mask och tätslutande overall. Ha gärna en trädgårdsslang och spruta vatten på de plattor man jobbar med. Räkna med att de spricker och dammar. Att andas in fibrerna ger asbestos,en fruktansvärd sjukdom som innebär att kroppen dvs lungorna reagerar på fibrerna man andats in genom att kapsla in dem. Denna procedur fortskrider hela livet och innebär att lungkapaciteten hela tiden minskar och slutar med att man på slutet kvävs då lungornas kapacitet blir så liten att kroppen inte får syre. samma elände brukar drabba stenarbetare.
overallen blir ju också full av fibrer så det gäller att ha mask på tills man står i duschen,gärna en utomhusdusch då man inte vill släpa in fibrerna i huset. Familjemedlemmar,djur m.m körs iväg under rivningstiden,grannar varskos om vad som är på gång.
Avfallet skall noga plastas in och läggas på pall. Hör med din kommun vad som gäller. klassas som miljöfarligt riskavfall.

Såg en dokumentär om en skotsk fabrik som tillverkade dessa skivor på 40-50-talet. arbetarna hade en gigantisk dödskvot och det räckte med att man gick igenom fabriken en gång utan skydd  så var det kört. Eternittillverkning/asbestanvändning förbjöds sedermera men de flesta arbetare hade dött inom 10 år efter att fabrikerna lagts ner. Numera görs samma typ av plattor utan asbest. nu kallas materialet cementfiberskivor eller minerit. Dock utan den långa livslängd  på materialet som eternit hade. Namnet kommer ju från Eternity,evighet och avser oändlig hållbarhet. tyvärr gällde inte påståendet arbetarna.

Lugnebergagården. asbest ger inte cancer,det hade eventuellt gått att bota.  Man drabbas istället av sammanväxningar i lungorna då dessa försöker kapsla in asbestfibrerna. Den proceduren innebär att lungornas kapacitet hela tiden minskar tills kroppen inte längre kan få syre. Man kvävs. liknande dödssätt är t.ex kol eller stendammslunga.
« Senast ändrad: 12 jun-21 kl 10:27 av malarmaster »

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #6 skrivet: 12 jun-21 kl 11:03 »
Både cancer och asbestos. Valde att skriva cancer för att det är rakt, enkelt och inte kräver några djupare förklaringar.

Dom engångsoveraller som jag använt fungerar inte i regnigt väder. Brukar köpa på Elektroskandia. Däremot är det jättebra med vattenslang.

Vill inte trivialisera riskerna men jag undrar om inte dokumentären något överdriver riskerna för att dramatisera?

Här är information om Asbest från Arbetsmiljöverket. Dom får väl antas vara hyggligt objektiva?
https://www.av.se/globalassets/filer/produktion-industri-och-logistik/asbest-korta-sifferfakta-2006-09.pdf

Finns även statistik för hur många som dött av följderna. Som jag sa tidigare, det är en hel generation som jobbade med skiten. Det är onödig riskfaktor för jobbiga sjukdomar men samtidigt så är det inte 100%-dödande för dom som utsätts för det.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1027674
Här är en dokumentär från Sveriges Radio. Har inte hört just denna men andra som dom gjort tidigare. Det brukar komma en ny med jämna mellanrum. Handlar om Gunnar som jobbade 42år på Asbestfabriken i Lomma, han dog av jobbet.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #7 skrivet: 12 jun-21 kl 15:44 »
I min kommun är det inga problem alls att lämna eternit eller annat asbestavfall på de vanliga återvinningsstationerna, det finns en särskild container för det. Täckt container med smala öppningar typ förpackningsåtervinningscontainer, så det inte ska damma för mycket.

Visst kan man minska dammbildningen genom att fukta skivorna innan man tar ner dem, men en snabb ytfuktning på framsidan hindrar inte det damm som finns på baksidan av skivan eller det damm som uppstår om man råkar bryta sönder en skiva.  Det säkraste är att göra arbetet vid ett tillfälle då det har varit riktigt regnigt och blött väder flera veckor i sträck, t ex på senhösten. Och se till att inte känna någon press att man måste göra hela arbetet klart på en gång även om vädret slår om, i så fall är det bara att avbryta och invänta nästa års regnperiod.

 Nu på försommaren är nog den absolut sämsta årstiden för eternitarbete.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #8 skrivet: 12 jun-21 kl 22:28 »
Visst diskuterade vi asbest i en annan tråd nyligen? Bland annat så minns jag att Norska fyrvaktare, som drack uppsamlat vatten från eternit-taken på fyrbostäderna hade fördubblad magcancerfrekvens. Jag minns inte om vi kom fram till om de små vassa nålarna kunde klara sig så länge att de kunde förgifta odlingsjord om man använde vatten från eternittak. Men försiktighet är inte fel.

Min fars lungor pajade efter att han jobbat som elektriker i asbestmiljö, visserligen ihop med rökning som ju förstör luftvägarnas naturliga försvar mot partiklar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #9 skrivet: 13 jun-21 kl 13:12 »
Du fråga kanske, men varför skyddsdräkten? Går fibrerna in i huden? Jag tänker annars att man kan göra det i gamla utslitna kläder som man sedan kasserar efter arbetet, eller bara i ett par shorts om det är varmt nog. Sedan duscha direkt man är färdig. Och andningsmask med rätt filter på naturligtvis.

Jag minns att snickarna hittade asbestklädda rör i en lokal vi renoverade en gång. Rummet spärrades av med plastfolie och sanerare i "rymddräkter" kom och tog bort rören. Efteråt hittades lite asbeströr till, men det skaffade snickarna undan snabbt och diskret för då hade man inte tid att göra det enligt boken längre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Ta ned eternit plåt från vägg
« Svar #10 skrivet: 13 jun-21 kl 14:14 »
Tror inte det är så farligt om man får några fibrer i huden, det är nog mest det att dammet sätter sig i kläderna och sprids vidare. Det är smidigt att använda en billig engångsoverall som man kastar efter att jobbet är färdigt.

Det händer nog att dammet inte lagt sig förrän de deklarerar färdigsanerat på en del byggplatser... Och asbestsanering är en bransch som det i alla fall tidigare fuskats mycket i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser