Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns någon helsafe bidräkt?  (läst 2383 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Finns någon helsafe bidräkt?
« skrivet: 03 jun-21 kl 14:10 »
På förekommen anledning...

Finns det någon de lux-variant på skyddskläder, där man garanterat går säker, hur arga bina än är?

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-21 kl 17:34 »
Min lösning är dubbla bidräkter, garanterat tätt mot vandrarkängor och blå gummihandskar från Biredskapsbutiken.
Handskarna kan vid behov tejpas igen med silvertejp.

Har en gammal bidräkt med tjockt tyg, vet ej var den är inköpt men den klarar det mesta.
Dagens bidräkter blir en plåga att använda om bina är på värre humör.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-21 kl 18:47 »
Håller inte på med bin, men har kanske ett tips om handskar. När jag vid ett tillfälle höll på och plockade ur fisk ur nät så var getingarna ovanligt besvärliga. Tog då på Biltemas svarta nitrilhandskar (25 par/förpackning, tunna men slitstarka). Getingarna både stack och bet i händerna, och det kändes när käftarna nöp till, men ingen gadd kom igenom. Lite udda att känna dem utan att bli stucken. Kanske inte fungerar på binas gaddar, men behöver ni ha känseln kvar i fingrarna för jobbet så kan det vara värt att pröva.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-21 kl 22:20 »
Tunna gummihandskar som de LP:s säljer av blå typ duger inte när man ska syssla med aggressiva samhällen.
Har ännu inte fått något stick genom de blå från tidigare nämnt företag.
Min tanke som sett dessa svarta handskar är att det skulle innebära en hel del obehag och klåda om man tar på sig sådana när det gäller fel kupa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #4 skrivet: 04 jun-21 kl 00:16 »
Jo, skulle jag gissa utan att ha provat så skulle jag säga att de är för tunna. Men de står i alla fall pall för getingar, och jag har dragit upp rep som haft en hel del vassa havstulpaner påväxta, och handskarna har klarat det också. Så sega är de.

För en som aldrig bråkat med bin, men otaliga gånger med getingar, så tycker jag att det viktiga om man använder tunna skyddskläder är att de aldrig ligger mot huden. Men jag tänker kanske fel där, bina släpper väl sin gadd som är dubbel med hullingar. Vandrar den in genom t ex en tröja och sticks av sig själv?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-21 kl 09:18 »
På förekommen anledning...

Finns det någon de lux-variant på skyddskläder, där man garanterat går säker, hur arga bina än är?

Jag har haft flera olika jackor och heldräkter, och aldrig varit med om att något bi har kommit åt att sticka genom tyget. Så de tyg som de svenska biodlarbutikerna gör dräkter av är helt säkert bisäkra, om det inte handlar om enklare besöksjackor med tunt tyg.
Däremot hade sömmen gått upp en gång utan att jag märkt det, med mycket dåligt resultat, det var en gång när luften var svart av arga bin. Så numera kollar jag sömmarna ibland, särskilt kring kåpan. Jag lärde mig också den gången att om man ser bin på kåpan som har ryggen mot dig så har man problem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #6 skrivet: 04 jun-21 kl 10:33 »
Jag lärde mig också den gången att om man ser bin på kåpan som har ryggen mot dig så har man problem.

 ;D

Lite otäckare, men påminner mig om när jag kollar får vid stängsel. Ser man inget vågrätt streck på fåret så...

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #7 skrivet: 04 jun-21 kl 12:02 »
Jag lärde mig också att om de är inne i huvan, så hjälper det inte att springa. Det hjälper inte heller att slå kraftigt på huvan, den enda man knockar är sig själv.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #8 skrivet: 04 jun-21 kl 12:46 »
Det som hjälper är att nypa dem genom att klämma åt.

Jag har en relativt tunn bidräkt och har under perioder haft verkligt ilskna bin, så numera har jag alltid långärmat och löst sittande byxor under, så det alltid är två lager. Ilskna bin är inget kul, det bästa är om man helt enkelt har ihjäl hela samhället. Det är inte värt mödan att byta drottning om man inte har tur att se henne. Jag har försökt leta i ilsket samhälle och det är ju nära nog omöjligt med tanke på att de är uppe och flyger kring visiret och är allmänt stirriga.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #9 skrivet: 04 jun-21 kl 13:43 »
Skulle rekommendera Törebodas ventilerade bidräkt med dom ventilerade handskarna, flera lager nät så endast kortbyxor och t-shirt under behövs👍🏻 jag som är mildt sagt värmekänslig är inte det minsta orolig,även om bina skulle vara mindre sammarbetsvilliga så kommer dom inte igenom,men däremot känns varje vindpust genom dräkten och det uppskattas i varma dagar🌞

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #10 skrivet: 04 jun-21 kl 17:47 »
Det som hjälper är att nypa dem genom att klämma åt.

Jag har en relativt tunn bidräkt och har under perioder haft verkligt ilskna bin, så numera har jag alltid långärmat och löst sittande byxor under, så det alltid är två lager. Ilskna bin är inget kul, det bästa är om man helt enkelt har ihjäl hela samhället. Det är inte värt mödan att byta drottning om man inte har tur att se henne. Jag har försökt leta i ilsket samhälle och det är ju nära nog omöjligt med tanke på att de är uppe och flyger kring visiret och är allmänt stirriga.

Funkar det inte att sopa ner alla arga bin på backen, sätta ett extra spärrgaller i botten och hänga in en ny drottning?

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #11 skrivet: 07 jun-21 kl 10:18 »
Även de ventilerade dräkterna med tre lager kan man få stick igenom, fråga mig hur jag vet ;)
heltäckande klädsel under eller en modell större dräkt så den är pösig är ett bra alternativ

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-21 kl 11:41 »
Det är bara att skaffa en ringbrynja när ni skall gå i närkamp med vilddjuren ;D https://gripheim.se/54-rustning?q=Kategorier-Ringbrynja&page=2

Borde väl gå att sticka en luftig tröja av grovt garn som håller en tunn och luftig bidräkt från huden. Eller ta på skydd för enduro. Grabben har ett smart ställ som han har under blusen. Det består av ett luftigt nät som håller skydden på plats.

En fleece-tröja som man använder vid svetsning och skärning blir annars snart luftig ;D


 

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #14 skrivet: 12 jun-21 kl 21:46 »
Var ute idag och kollade upp samtliga samhällen i bigården.
Tog ut nedfallsbrickor och drönarutskärning allt gick bra till mitt sista samhälle den kupan som kan kallas tokig.
Hade laddat klädmässigt med dubbla bidräkter och som tidigare skrivet övrigt maximerat skydd men ändå så fick jag mig lite småstick.

Bidräkten närmast kroppen hade nämligen råkat åka upp efter ena armen en dm och det stället hittade bina nästan genast.
Hann faktiskt arbeta en lite stund innan bina började sticka mig genom bihandskens mudd och den Töreboda overall jag bär ytterst.
Gaddarna har inte lämnat några synliga spår men bin har en stor förmåga att hitta rustningens svaga punkter!

larsa66

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Finns någon helsafe bidräkt?
« Svar #15 skrivet: 02 jul-21 kl 14:24 »
har använt den här bidräkten i 2 år pga jag är allergisk mot bistick.
man behöver bara ha shorts och t_shirt under så den är väldigt sval  när man jobbar med bina.

https://www.swienty.com/pl/Biavl-Beklædning-Breeze-dragt-Swienty_237917.aspx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser