Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning  (läst 8902 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« skrivet: 23 jul-20 kl 12:50 »
Jag  undrar hur pass mycket större är kolåtgången för en träkolsässja? Jag förstår att vanliga ässjor med blåset i botten inte är lämpliga för träkol, dom förbrukar det för snabbt. Det ska helst vara en ässja med inblås på sidan och en sådan funderar jag allvarligt på att bygga som första ässja, jag tror jag väntar med en gasol eller diesel typ till senare.

Men... Det ser ganska svårt ut att få tag i koks där jag bor, den enda ledtråden jag hade till ett lokalt ställde så gick i stöpet när dfom sade nä, vi säljer inte åt dig.

Dom kunde endast referera till några uppe nära Uleåborg och 800 kilos säckar för 800 euro (cirka, priset med frakt). Så cirka 1 euro kilot.  Nötkoks sade dom det är, ingen aning vad det betyder. Men det är ganska mycket att köpa hem 800 kilo koks. Jag vet inte alls hur mycket kol man kan förvänta sig förbruka och jag har svårt att få svar eller uppskattningar på det av andra. Men 800kg låter ju ganska extremt, eller kanske jag har helt fel och det är kanske 1-2 års förbrukning, har noll koll serru.

En annan källa var Suomen Kotteria som skickar på post, har inga ÅF i ästerbotten så det kommer från helsingforsområdet, 35 euro för en 22kg säck kokd + 13 euro frakt så typ 50 euro säcken. Låter ganska dyrt...

Träkol är mycket enklare att få tag i, där kan jag köpa en 220kg påse med träkol för 125 euro istället eller 1000kg för 500 euro, det är ju billigast kilopris där, 50 cent kilot jämfört med 1 euro kilot för en 800kg säck koks. Men förbrukningen är såklart högre för träkol. Men hur mycket högre? Den billigaste koksen är ju dubbelt dyrare kan man säga sådär grovt.

Är det en prisskilnad som räcker för att göra träkolet ekonomiskt? Det beror till viss del på ässjans design förstås, en som är optimerad för träkol förbrukar mindre av det än andra så det kan va svårt att svara på...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #1 skrivet: 23 jul-20 kl 15:16 »
En tumregel är att värmevärdet per kg borde vara ungefär lika för träkol och koks. Så skillnaden i hur mycket volym som går åt, är lika med skillnaden i densitet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #2 skrivet: 24 jul-20 kl 19:28 »
Jag har forskat och frågat smeder på nätet och det är cirka dubbelt till 2/3 större åtgång beroende på den relativa kvalitén mellan träkolet och stenkolet eller koksen.

Ovanstående påstående förutsätter en ässja med sidoblås gjort för träkol, provar man i en modern ässja med blås underifrån är förbrukningen markant högre än ovan har jag fått förstå. Som att köra en diesel på bensin sade nån åt mig. Eller var det tvärtom.

Det verkar riktigt jobbigt det här med att få tag i koks och ingen hittar man som vet något. Fick tag i en annan som smider litet i trakten men han köpte från samma som sade dom inte vill sälja åt mig.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #3 skrivet: 25 jul-20 kl 12:37 »
Har du kolla med Orsa järn dom säljer sten kol vet jag ? Här är en annan firma .  http://www.scandinavianhorse.se/produkt/smideskol-25-kg/

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #4 skrivet: 27 jul-20 kl 21:54 »
Jag är i Finland så det funkar inte med svenska firmor. Jag noteraratt i mobilversionen av sidan syns inte ens plats.

Vet av en leverantör nu som säljer för 860€ + frakt, 850kg. Blir väl arrangera gruppköp nån gång.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #5 skrivet: 12 aug-20 kl 11:54 »
Jag växlar mellan gasol och träkol beroende på humör. Det är mycket smidigt med en liten ugn med ett par gasolbrännare och trevligt att kunna ställa temperaturen. Jag kan lägga in flera ämnen samtidigt och de brinner inte upp om de ligger lite för länge.
Men kolässjan är ändå så trevlig, den är svår att vara utan :) För tillfället smider jag på min egen träkol av kärnek och är klart nöjd med den. Köpt grillkol av tveksamt märke blir knappt ens varmt. Fast jag har en gammal trampässja som har fått en elmotor medan jag väntar på att laga en axel till den. Inblås underifrån. Jag får undersöka fördelarna med sidoinblåsning, tack för tipset!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

kristoffer

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #6 skrivet: 07 sep-20 kl 08:22 »
Jag har forskat och frågat smeder på nätet och det är cirka dubbelt till 2/3 större åtgång beroende på den relativa kvalitén mellan träkolet och stenkolet eller koksen.

Ovanstående påstående förutsätter en ässja med sidoblås gjort för träkol, provar man i en modern ässja med blås underifrån är förbrukningen markant högre än ovan har jag fått förstå. Som att köra en diesel på bensin sade nån åt mig. Eller var det tvärtom.

Det verkar riktigt jobbigt det här med att få tag i koks och ingen hittar man som vet något. Fick tag i en annan som smider litet i trakten men han köpte från samma som sade dom inte vill sälja åt mig.
Jag smider enbart med träkol nu, eftersom det är lättast att få tag i, lövkol, o Jag kolar även själv, de är svindyrt med koks o stenkol pga miljöskatter.
Jag gör av med ca 50l kol på en vanlig smidesdag, o Jag har dysan i botten, är man noga att slå av fläkten så räcker kolet länge,o man behöver inte ha lika mycket blås för att värma.
Har även gasolässja, tycker att åtgången är större, har skrivit upp någonstans, men hittar inte det, har för mig att jag kunde smida 12timmar på en p11 tub.
O Sen föredrar jag kolässjor mer, dom har fördelar med värmningen tycker jag.
De här blev du nog inte nå klokare av...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #7 skrivet: 07 sep-20 kl 11:42 »
På sajten iforgeiron.com finns det mest info om sidoblås ässjor har jag funnit. Här är en version i stål, den är djup och smal, det lär enligt de som "kan detta" vara viktigt för träkol:

https://lumenknives.files.wordpress.com/2013/03/dsci9922.jpg

Och tilluften bara då man har nånting och värmer, annars ska den vara av och självdrag endast.

Jag kör med koks nu och det verkar inte gå åt så snabbt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #8 skrivet: 14 sep-20 kl 11:10 »
https://i.imgur.com/70BVMSR.mp4

Här torkar jag ut ässjan med hårfönen på fullt blås och träkol, jag slängde träkolet lite överallt i ässjan just för att torka ut det då det läckt in efter regn. Riktigt bra med flås, för mycket för träkol men jag eldar för värmen inte smide.

Måste fixa en bättre adapter för min PWM styrda fläkt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #9 skrivet: 25 sep-20 kl 14:47 »
PWM styrd fläkt, ger stor kontroll över luften. Kunde säkert hitta en bättre låda att ha elektroniken i....




DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #10 skrivet: 04 apr-21 kl 19:07 »
Bara för rolighetens skull... Så enkelt kan man göra grillkol i kakelugnen, med en tom saltgurksburk. Vedgasen förbrändes dessutom (man såg hur den brann när den försvann ur burken) så att jag kunde värma huset med den, inget slöseri här inte...





Jag tror det blev för väl eldat dock, kolet känns lite för lätt. En mindre eld hade säkert dugit.

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #11 skrivet: 11 jun-21 kl 16:47 »
Fast jag har en gammal trampässja som har fått en elmotor medan jag väntar på att laga en axel till den. Inblås underifrån.

Jag har också en trampässja som är trasig. Hur har du satt elmotorn på den?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #12 skrivet: 14 jun-21 kl 09:03 »
Jag fick en liten elmotor med remskiva där motorn sitter fast med ett gångjärn på en brädbit. Brädan satte jag upp lodrätt och gångjärnet vill då vika motorn neråt pga motorns tyngd och det gör i sin tur att remmen som går mellan remskivan och trampässjans fläkt sträckts lagom mycket. Jag valde en fläktrem till Saab 900 vill jag minnas för den passade remskivan på motorn och funkar på fläkten.
Det var inte enkelt att rigga upp det här ensam och få allt i lagom höjd och rätt linje men med skruvtvingar och tålamod så gick det till slut. Och där har det sen suttit i åratal. "Tillfällig lagning..." Jodå :)


Jag köpte såklart en lagom lång plattrem som en rembutik sydde åt mig av en gammal brandslang bara någon vecka innan axeln till tramphjulet böjdes. Min ässja har stått på ett av varven i göteborg sägs det och den är välskött och bra trots sin ålder så förr eller senare ska jag laga den så den är redo att återställas om jag skulle få lust.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #13 skrivet: 15 jun-21 kl 10:36 »
Med tanke på att elpriset kan ligga ner mot 1 öre... är det ingen som funderat på att driva med el...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #14 skrivet: 15 jun-21 kl 11:49 »
Med tanke på att elpriset kan ligga ner mot 1 öre... är det ingen som funderat på att driva med el...

Syftar du på att inte bara driva fläkten med el utan använda ren elvärme för uppvärmning av stålet inför smidning eller härdning?

Det senare görs ju redan ofta i mer industriella sammanhang, elektriska härdugnar mm har använts sedan åtminstone 100 år.  Nackdelen för småskaligt bruk är dock det stora effektbehovet, även om den rörliga energikostnaden är låg så blir de fasta kostnaderna för ett större elabonnemang svåra att ta, om de ska läggas helt och hållet på smidesverksamheten. Det kan såklart vara en annan sak om det rör sig om en större gård som ändå måste hålla sig med t ex 35 eller 63 A elabonnemang och där man kan avstå från annan elförbrukning medan smide pågår.
Och man får nog räkna med att även om det är lätt att komma upp i smides- eller härdvärme i en elektrisk ugn, så är det svårare att nå vällvärme. Ska man välla, får man nog räkna med att värma med kol eller gas ändå.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #15 skrivet: 15 jun-21 kl 12:18 »
Syftar du på att inte bara driva fläkten med el utan använda ren elvärme för uppvärmning av stålet inför smidning eller härdning?

Det senare görs ju redan ofta i mer industriella sammanhang, elektriska härdugnar mm har använts sedan åtminstone 100 år.  Nackdelen för småskaligt bruk är dock det stora effektbehovet, även om den rörliga energikostnaden är låg så blir de fasta kostnaderna för ett större elabonnemang svåra att ta, om de ska läggas helt och hållet på smidesverksamheten. Det kan såklart vara en annan sak om det rör sig om en större gård som ändå måste hålla sig med t ex 35 eller 63 A elabonnemang och där man kan avstå från annan elförbrukning medan smide pågår.
Och man får nog räkna med att även om det är lätt att komma upp i smides- eller härdvärme i en elektrisk ugn, så är det svårare att nå vällvärme. Ska man välla, får man nog räkna med att värma med kol eller gas ändå.
Ja jag tänker på att även värma. Borde väl inte behövas nått jättestort om man inte smider en  torshamnare i xxl

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #16 skrivet: 15 jun-21 kl 13:41 »
Ja jag tänker på att även värma. Borde väl inte behövas nått jättestort om man inte smider en  torshamnare i xxl

Vad finns det för el-aggregat/brännare/värmare?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #17 skrivet: 15 jun-21 kl 14:24 »
Dels finns det ju ugnar med motståndselement som är byggda som en vanlig hushållsbakugn men med högre värmeeffekt och bättre isolering för att kunna komma upp i högre temperatur. Ungefär samma sort som används som keramikugn, för smältning av emalj mm.  Man kan få en del exempel om man googlar på härdugn.

Och sen finns det ju helt andra principer också, t ex apparater som värmer arbetsstycket lokalt med induktionsvärme. Typiskt för sådana fall där man vill värma ett verktyg bara i ena änden för härdning.  En annan lösning är s k saltbadsugnar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #18 skrivet: 17 jun-21 kl 10:21 »
Min kolässja ser ut såhär i dagsläget. Jag kör med koks. Har hört vissa säger dom blandar stenkol och koks.













Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Frågor om kolässjor, träkol, koks och förbrukning
« Svar #19 skrivet: 18 jun-21 kl 10:13 »
Gränsfors värmer med induktion, en metallspiral som järnet värms i innan de smider. Det verkar funka både bra och snabbt, men där har de ju å andra sidan utgångsjärn i samma storlek hela tiden och kan säkert byta spiral om de skulle vilja smida något annat (och då måste de ju ändå ställa om resten, det lär ta en stund).
Snabbt, rent, och god repeterbarhet.

Gasolugn är inte dumt heller, men det går ju åt en del gasol det gör det. Jag har en liten med två brännare och kör den ofta på bara den ena. Alltid varit lite rädd för vad som kan hända när gas och eld blandas så jag gillar kol bättre. Men den är enkel att ta med ut, kanske blir det någon hantverksmarknad igen framöver då får den följa med.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser