Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekabel  (läst 8697 gånger)

ab

Värmekabel
« skrivet: 18 nov-24 kl 21:07 »
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av värmekabel, jag behöver till 2 vattenkoppar. Jag har en transformator liggande 220-24V som en gång köptes för ändamålet men aldrig blivit använd, om denna ska kunna användas så behöver man väl en särskild vattenkopp med elslinga i antar jag?  Söker man på "värmekabel" Så visas grön sladd med en helt vanlig stickpropp i ena änden, hur ser denna ut inuti? Antar att det inte är en helt vanlig sladd utan något som man kan likna med en glödlampa så det är en spiral eller likande som blir lite ljummen? Om man köper en sådan som är längre än vattenslangen man ska ha den till kan man då klippa av och korta in den eller måste den ha exakt längd från början? Tacksam om någon vet detta.. 

torbjorn

• Medelpad
SV: Värmekabel
« Svar #1 skrivet: 18 nov-24 kl 21:25 »
De moderna gröna värmekablarna är s k parallellresistiva. Teoretiskt sett går de att klippa av till önskad längd men det är svårt att ordna avslutningen i änden på ett elsäkert och bra sätt, så det är bäst att köpa dem i rätt längd och låta dem vara som de är.  Eftersom de är självbegränsande, dvs värmeutvecklingen minskar där kabeln inte får någon kylning, så gör det inget om en bit är utanför vattenslangen.

ab

« Svar #2 skrivet: 18 nov-24 kl 21:38 »
Tack för svar. Men hur skulle det vara att korta in en för lång i den ända som stickproppen sitter?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 18 nov-24 kl 22:11 »
Då är det den gröna biten du ska korta och sen får du göra om skarven mellan den och den vanliga svarta kabeln närmast stickproppen. Klart att det går att göra, men man bör ha viss vana vid elmontage och bra verktyg, tillgång till krympslang med lim i mm, för att kunna göra ett bra jobb.
Som sagt, det gör inget om en bit av kabeln ligger utanför i luften. Eftersom den delen drar ner värmeeffekten av sig själv när den blir varm, så går ju inte mycket elenergi förlorad heller.

skogaliten

• -
« Svar #4 skrivet: 20 nov-24 kl 23:30 »
Har kanske gått lite fort här, det verkar som om ni, @torbjörn och @ab delvis pratar förbi varandra?

Att ta en vanlig vattenslang (trädgårdslang) med liten diameter och och köra in en värmekabel, eller linda den runt blir inte så bra, om vattnet ska till en vattenkopp. 230 volts värmekabeln är rätt grov, så vattenflödet kommer att blir litet, och lägger man runt slangen så ska den lindas som en spiral runt, och är det "fel" gummi/plast-blandning, så kommer själva slangen att "må dåligt och eventuellt börja läcka rätt fort.
Man måste dessutom sätta rörisolering  runt slangen, annars kommer slangen inte kunna hålla sig tinad om det blir mer någon enstaka minusgrad, trots värmekabeln.

Ska man stoppa i en 230 volts värmekabel i något, så ska man använda en PEM-slang med tillräcklig diameter för att kabeln ska få plats och att vattentrycket ska bli tillrckligt i vattenkoppen.

Det finns en särskild mackapär, en förskruvning, för att få det tätt i änden där stickproppen sitter. Sådana funkar inte på trädgårdsslang.

I andra änden behöver man sätta lämpliga kopplingar för att ansluta till vattenkoppens anslutning. Man brukar ha en bit (isolerad) flexslang de sista decimetrarna mellan slang och vattenkopp, eftersom PEM-slangen är väldigt styv och i praktiken omöjlig att få att hamna på rätt ställe för anslutning.

Man får absolut inte korta 230-volts värmekablar. Det går som torbjörn säger inte att få det elsäkert, och vatten kombinerat med el är väldigt farligt.

Som alternativ till egen slang så finns lite mjukare färdigkopplade slangar att köpa: https://www.bole.se/evp-vinterslang
Dyrare än att sätta in en värmekabel i en PEM-slang, men enkelt att hantera och flyttbart.

Vattenkoppar för djur drivs i Sverige med 24 volt, som kommer från en transformator som den TS har.
 I vattenkoppen sitter ett elelement (finns i många varianter) som ansluts med en "tvåledare" till transformatorn. Vissa vattenkoppar har en sladd som också kan ge 24-voltsbaserad värme till den där korta flexslangen som används för vattenanslutningen.

Det finns en uppsjö med elvärmda vattenkoppar av olika typ, beroende på djurslag så är vissa vattenkoppar "bättre" eller "sämre".

Det finns vattenkoppar med rörventil, tunga eller flottör.

Till får fungerar koppar av flottörtyp bäst, alla individer kan inte lära sig få fram vatten ur kopparna med en ventil de måste peta på, samt att ventilerna är för "tröga" för deras nosar.

Hästar dricker ofta lite för lite ur vattenkoppar, och en del hästar ogillar ljudet från vattenkoppar, och ges helst vatten ur stora flottörvattenkoppar eller hellre tråg med flottör som rymmer flera liter.
Annars är elvärmd Thermobar med automatisk påfyllning kanske det allra bästa för hästar.

Nöt är inte så nogräknade i normalfallet,vilken som fungerar, men likt andra djur så dricker de bäst från en större vattenspegel.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 nov-24 kl 09:45 »
Och så skall man nog lägga till att även om 24 volt inte är farligt så kan djuren bli rädda om det läcker ström till vattenkoppen. Det gör ont i mun och om man har skador i huden, speciellt om man kommer nära läckaget, och sedan har man ett djur som skyr vattenkoppar. Så isolera väl.

ab

« Svar #6 skrivet: 06 dec-24 kl 19:50 »
Har fortfarande inte köpt någon värmekabel men funderar på att det skulle kännas bättre att ha 24v i slangen till djuren än 230 , men den längsta kabeln avsedd för 24v som jag hittar är bara 3 meter. Jag skulle behöva ca 20 meter men finns det någon orsak till att det inte fungerar med 24v när det blir så långt ???

skogaliten

• -
« Svar #7 skrivet: 06 dec-24 kl 23:14 »
Du beskriver det du vill göra ganska otydligt, så det blir svårt att svara. Rita gärna en skiss också.

Anledningen till att 24 volts värmekablarna inte kan vara så långa har att göra med att det blir så stora förluster i kabeln, så att den helt enkelt inte orka värma.

Kanske du kan svara på frågor istället?

Har du en värmebalja eller en elvärmd vattenkopp?

Om du har en elvärmd balja, har den en flottör och fylls med vatten automatiskt?

Om du har en vattenkopp, är den elvärmd? Vilken sort/modell/fabrikat har du?

Varifrån ska vattnet till vattenkoppen komma? Har du en vattenutkastare? Finns det en kran  som kan användas (vara öppen) när det är kallt?

Var och hur får du el till vattenkoppens eller baljans transformator (hur långt till eluttag)?

Hur långt är det mellan vattenutkastaren/kranen och vattenkoppen/elvärmda baljan?

I vilken miljö finns kranen/vattenutkastaren (utomhus, inomhus, i en lagård, ute på en gårdsplan,m.m. beskriv)

Hur sitter vattenkoppen/ var står baljan (vid en vägg, mitt bland djuren eller ???, hur högt etc)

Vad har du för slang du tänker använda för att få vatten till djuren? Hur lång är slangen alternativt hur lång behöver slangen vara?

Hur ansluter du slangen till eller vattenkoppen?

Det finns massor med lösningar på att hålla vatten flytande till djuren. Man vill inte ha 230 volts grejer nära djuren, så då sätter man en stump 24 volt värmekabel runt den flexslang som man har mellan vattenslangen/vattenanslutningen och vattenkoppens anslutning. En del vattenkoppar har sådan sladd med i paketet när man köper vattenkoppen.

Fram till flexslangen (som är "sista biten" till vattenkoppen) har man oftast någon lösning som endera är helt frostfri, eller värms med 230 volt.

ab

« Svar #8 skrivet: 08 dec-24 kl 20:51 »
Då ska jag försöka med bästa förmåga att vara lite tydligare  o:)
Att rita en skiss på ett papper som visar en slang på 15-20 meter med en kran i ena änden och en flottör i den andra skulle jag nog klara av men att få in den så den visas här räcker inte min kunskap till  ::)
Det är ett kar som inte är värmt utan det är i första hand bara slangen och flottören jag är ute efter att få frostfri, när det blir flera minusgrader brukar jag dra ut en annan slang med lite ljummet vatten några gånger/dag från en annan byggnad.
Den byggnad som kranen sitter i nu är inte uppvärmd men som alternativ till att värma slangen 15-20 meter så funderar jag på att gräva ner slangen och bara värma i ändarna vid kranen och flottören, då borde det räcka med 2 kortare 24v kablar men behövs då en transformator till varje eller kan jag koppla båda kablarna till samma trafo isf?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 08 dec-24 kl 21:09 »
Det finns en annan lösning.
Om du gör en självtömmande.luftledning så behöver du inte mickla med värmekablar.

Gå rakt upp med slangen, låt den luta stadigt mot vattenkaret.
Har du en självsränerande kran så behöver du knappt koppla isär.
När du stänger kranen kommer det in luft och slangen töms på vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 dec-24 kl 23:00 »

Den byggnad som kranen sitter i nu är inte uppvärmd men som alternativ till att värma slangen 15-20 meter så funderar jag på att gräva ner slangen och bara värma i ändarna vid kranen och flottören, då borde det räcka med 2 kortare 24v kablar men behövs då en transformator till varje eller kan jag koppla båda kablarna till samma trafo isf?

Det beror på hur mycket trafon ger. Ger den 100W så kan du ju ha två värmekablar på 50W vardera.

Finns en lösning till på att värma slang, och det är cirkulerande varmvatten. En cirkulationspump och en tunn slang som går fram och tillbaka. Låter man den slangen kyla cirkulationspumpen så kanske den värmen räcker. För säkerhets skull så blandar man till en propylenglykol-llösning (eller etanol) till den slangen så den inte kan frysa om det vill sig illa och man räknat fel.

von tratt

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 dec-24 kl 00:06 »
Med nedgrävd slang försvinner i och för sig också gnagrisken.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-24 kl 14:03 »
Med nedgrävd slang försvinner i och för sig också gnagrisken.
Även om de egna husdjuren inte kommer åt att gnaga på en korrekt förlagd pem slang finns ju alltid risken att råttor och möss gnager på slangen...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 dec-24 kl 14:52 »
Även om de egna husdjuren inte kommer åt att gnaga på en korrekt förlagd pem slang finns ju alltid risken att råttor och möss gnager på slangen...

Syftet med att gräva ner var att kunna använda korta lågspänningsvärmekablar, men ironiskt nog behövs inte lågspänning då. Så här:

Djur-risk är problemet, lågspänning en lösning, korthet är ett problem, nedgrävning är en lösning men
Djur-risk är problemet, lågspänning en lösning, korthet är ett problem, nedgrävning är en lösning!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 09 dec-24 kl 15:55 »
Hur tänkte du då, gräva ned vattenkoppen och anslutningen ???

von tratt

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 dec-24 kl 16:16 »
Om vattenkoppen och närliggande djur-nära delar ska värmas fungerar det bra, är väl tanken, med en kort värmekabel. Problemet var den långa slangen. Om jag inte alldeles har missförstått situationen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 09 dec-24 kl 16:58 »
Om man nu ändå ska gräva ner en slang så finns det dylika med inbyggd värme att köpa.

Och eluppvärmda vattenkoppar till dessa.

Pocker dyrt, men helt säkert.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ab

« Svar #17 skrivet: 10 dec-24 kl 20:50 »
Blev stort engagemang här  :)  Nästa gång d blir milt så gräver jag ner slangen så räcker det med att värma i änden där flottören sitter tänker jag. Det står 220Va på trafon om jag såg rätt, men det betyder väl inte watt  ???  Inte att förväxla med att det även står 230v

torbjorn

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 10 dec-24 kl 21:34 »
Om effektfaktorn är lika med 1, så är VA (voltampere) och W (watt) samma sak.  Men vid sämre effektfaktor så sjunker den aktiva effekten (W) även om den skenbara effekten (VA) inte ändras. Transformatorn bryr sig bara om den skenbara effekten, det är därför den är märkt med VA och inte W.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 10 dec-24 kl 22:50 »
Och effektfaktorn är väl lika med 1 på en värmekabel? Eller så nära att man kan räkna med 1.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser