Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna, men vad?  (läst 536 gånger)

Emelie L

• Bohuslän
Sjuk höna, men vad?
« skrivet: 14 aug-24 kl 17:56 »
Jag behöver verkligen er hjälp. Jag har en ca 1 år gammal höna som varit hos oss sen hon var kyckling. För några veckor sen började hon bete sig udda, hängde inte med gruppen helt utan gick lite mer själv. Vissa är ju så, så tänkte inte mer på det då.
Men sen blev hon slöare och slöare. Vi upptäckte att hon hade diarré och när vi skulle fösa in henne i hönsgården  en kväll föll hon ihop. Och sen några gånger till. Vi trodde knappt hon skulle klara natten. Gav henne kol och fil i massor och hon piggade på sig, blev starkare. Fick bättre kamfärg. Nu är hon extremt hungrig, vilket i bästa fall bara betyder att det vänt. Men hon är otroligt tanig. I och med att hon äter som en galning men är så spinkig tänkte jag att hon kanske hade mask och har börjat behandla för det. Men krävan är enorm nu när jag plockade upp henne och har varit under ganska lång tid (veckor).
Vad tror ni? Överäter hon bara pga tidigare svält, eller kan der vara nåt annat? Kan de ha stopp i krävan?? Eller är det nåt annat uppenbart jag missat?

Emelie L

• Bohuslän
SV: Sjuk höna, men vad?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-24 kl 18:25 »
Kan tillägga att hon också slutat värpa under dessa veckor. Och nu verkar det som om nästan ingen värper...

Efwa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-24 kl 10:16 »
Krävan ska vara tom på morgonen, förutsatt att du hinner se henne föra hon springer och äter. Ta bort maten under natten så får du svar på frågan. Är den full på morgonen så är sannolikheten stor att det är stopp i krävan. Det finns massor med filmer på Youtube som beskriver hur man kan göra för att hjälpa.

Jag hade det problemet med en av mina och med hjälp löste vi stoppet och hon är idag ca 6 år.

Emelie L

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 15 aug-24 kl 12:21 »
Fint, tack för svar. Låter ju helt rimligt. Jag tog upp henne igår lite senare och masserade men den kändes mjuk och fin i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
mulen, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser