Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E10 (utbruten från klagotråden)  (läst 11170 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #60 skrivet: 27 sep-21 kl 19:53 »
Nu har jag kört närmare 500 mil med E10. Mycket riktigt som förespåtts har förbrukningen  ökat. från 0.70 till 0.71 blandad körning. eller 1 dl per 10 mil.

Inte åkt mer än fram och tillbaka en sväng till "staden" med sambons kareta.
Det märktes ingen skillnad.

Det märks på trädgårdstraktorn, då den kräver att man ökar bränsleinblandningen vid kallstart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #61 skrivet: 27 sep-21 kl 20:28 »
jag har ju färddator i bilen så den talar ju om exakt. Den är ju också lite slöare än innan. Turbon får liksom ta ett andetag innan krutet kommer. Men jag har lärt mig hur man tar bort etanolen. Kör transiten på ren bensin och nu går motorn som den ska. 70-talet är tillbaks igen. Inget mer bludder...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #62 skrivet: 27 sep-21 kl 21:10 »
jag har ju färddator i bilen så den talar ju om exakt. Den är ju också lite slöare än innan. Turbon får liksom ta ett andetag innan krutet kommer. Men jag har lärt mig hur man tar bort etanolen. Kör transiten på ren bensin och nu går motorn som den ska. 70-talet är tillbaks igen. Inget mer bludder...


Thumbup!
Hur tar man bort fyllet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #63 skrivet: 27 sep-21 kl 22:08 »
Häll E10 i en genomskinlig dunk, t.ex 9 l ,häll i en liter vatten. skaka. låt stå till dagen efter. Nu har vattnet förenat /blandat sig med etanolen och därmed skiktat sig. Ca 2 liter är alltså etanolvatten. Skiktningen syns tydligt. Allt över skiktningen är ren bensin som alltså kan sugas/pumpas över till ny dunk. alla mina polare med gammeljänkare praktiserar detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #64 skrivet: 27 sep-21 kl 23:25 »
Och nu står du där med 2 liter ca 50%-ig sprit blandat med en del otrevligheter. Häller du det i vasken?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #65 skrivet: 28 sep-21 kl 08:33 »
Häll E10 i en genomskinlig dunk, t.ex 9 l ,häll i en liter vatten. skaka. låt stå till dagen efter. Nu har vattnet förenat /blandat sig med etanolen och därmed skiktat sig. Ca 2 liter är alltså etanolvatten. Skiktningen syns tydligt. Allt över skiktningen är ren bensin som alltså kan sugas/pumpas över till ny dunk. alla mina polare med gammeljänkare praktiserar detta.

Tänk på att det normala bilbränslet i Sverige från tidigt 1930-tal fram till ca 1955-56 var lättbentyl, dvs vad som idag skulle kallas E25.  En bil av 1955 års modell eller tidigare hade förmodligen vid leverans förgasaren bestyckad för E25, sen kan den möjligen ha blivit nerbestyckad för ren bensin i efterhand. Så om du vill köra en gammelbil på vad som motsvarar originalbränslet, ska du snarare blanda i ca 15 % E85 i den moderna bensinen.

Det finns inga som helst tekniska fördelar med att ta bort etanol ur bensinen. Oktantalet sjunker, förbränningen sotar mer, risken för driftstörningar pga kondensvatten i bränslet ökar. Dessutom kommer det etanolfria bränslet att gå hårdare åt avgasventiler mm i och med den lägre förångningsentalpiteten.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #66 skrivet: 28 sep-21 kl 08:42 »
Och nu står du där med 2 liter ca 50%-ig sprit blandat med en del otrevligheter. Häller du det i vasken?
Nej,går att destillera ut etanolen. Som sedan kan användas som bränsle.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #67 skrivet: 28 sep-21 kl 09:10 »
Man kan blanda ut det med bensin  ::)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #68 skrivet: 28 sep-21 kl 13:04 »
Häll E10 i en genomskinlig dunk, t.ex 9 l ,häll i en liter vatten. skaka. låt stå till dagen efter. Nu har vattnet förenat /blandat sig med etanolen och därmed skiktat sig. Ca 2 liter är alltså etanolvatten. Skiktningen syns tydligt. Allt över skiktningen är ren bensin som alltså kan sugas/pumpas över till ny dunk. alla mina polare med gammeljänkare praktiserar detta.

När du sparat ihop 20 kubik i IBC tankar  kan jag komma och ta reda på etanolvattnet

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #69 skrivet: 28 sep-21 kl 17:17 »
Var det inte runt 2006 som man tankade upp till en tredjedel E85 i sin vanliga bensinbil för att spara några kronor? Jag vill minnas att jag gjort det i en King cab och att den blev lite piggare i uppförsbackarna. Då verkade det funka bra.

/numer Saab biopower byggd för valfri etanolhalt i tanken :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #70 skrivet: 30 sep-21 kl 14:02 »
Och nu står du där med 2 liter ca 50%-ig sprit blandat med en del otrevligheter. Häller du det i vasken?
Först filtrerar man genom en halv brödlimpa och sedan genom en socka, så är tillsatserna borta

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #71 skrivet: 30 sep-21 kl 16:48 »
Och äter sin limpa med snaps till. Strumpan hänger man i linneskåpet för att hålla mal borta.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #72 skrivet: 03 maj-23 kl 21:59 »
Jag har på sista tiden studerat en del gamla servicemeddelanden från biltillverkare och underleverantörer, och av dem framgår en del information om historiken bakom tillsats av alkoholer i bensin som jag inte hade riktigt klart för mig förut.

I dåvarande Västtyskland hade man ganska stora tillsatser av olika alkoholer i bensin på 80-talet. Främst metanol men även t ex etanol och isopropanol kunde förekomma. Det var tydligen inte reglerat från några myndigheter hur mycket som fick blandas i men en uppgift i ett servicemeddelande från Bosch talar om i genomsnitt 8 % av diverse alkoholer i bensinen omkring år 1981-82.  Anledningen till alkoholtillsatserna var att hålla upp oktantalet men ändå hålla blytillsatsen inom lagliga gränser, raffinaderierna klarade på den tiden inte av att tillverka högoktanig blyfri eller lågblyad bensin, i synnerhet inte av den dåliga råolja som fanns tillgänglig efter den "lilla oljekrisen" 1981.

I USA lagstadgades om s k oxygenated fuels från och med sommaren 1990. Därefter blev det 10 % inblandning av etanol eller 15 % MTBE i all bensin som såldes där. Eventuellt provade man med inblandning av metanol istället för etanol i mitten av 90-talet. På senare år har tydligen MTBE förbjudits i USA så det är bara etanol som tillsätts nuförtiden. Enligt en sentida uppgift från en svenskamerikan på ett annat forum, är etanolinblandningen i bensinen därborta numera omkring 15 %, men större mackar har ofta en pump med etanolfri bensin, som dock är lågoktanig och betydligt dyrare än den vanliga.

I båda fallen framgår av servicemeddelandena att inblandningen av olika alkoholer kunde ställa till med en del driftstörningar, framför allt då dålig körbarhet med halvvarm motor. I de flesta fall skylldes det på sotavlagringar i insugningsrör och på insugningsventiler, poröst sot kunde binda bränsle vid acceleration så att accelerationsanrikningen inte räckte till. Botemedel var sotning av motorn, tydligen förekom det metoder med skonsam blästring med krossat nötskal eller liknande som kunde göras utan att riva toppen, man behövde bara ta loss insugningsröret.  I ett servicemeddelande från Volvo i början av 90-talet för USA-marknaden rekommenderades kunderna att prova att tanka hos en annan mackkedja om man fick upprepade problem, tydligen sotade vissa bensinmärken mer än andra.

Bosch skrev i några servicemeddelanden om varmstartproblem på bilar med mekanisk insprutning K-jetronic, pga ångbildning i spridarna. Man rekommenderade inmontering av en termostatstyrd elfläkt för att kyla spridarna efter avstängning. En sådan anordning fanns faktiskt fabriksmonterad på vissa dyra Audi med 5-cylindrig motor under några år på 80-talet. Det kan ha varit av liknande skäl som en del Citroën och Peugeot med elektroniskt styrd förgasare återkallades för montering av en "förgasarkylfläkt" omkring 1989.

En del Volvo med elektronisk insprutning från ca 1985-87 fick problem med tjuvstopp direkt efter kallstart i USA. Där tog man fram en anordning för att "lura" insprutningssystemet till att motorn var kallare än den verkligen var vid start. Lite senare gjordes istället en ändring i styrsystemets programvara, med samma resultat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser