Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterbalk  (läst 15967 gånger)

regnpipan

  • Gäst
Slåtterbalk
« skrivet: 29 jun-11 kl 11:33 »
Vi funderar på att skaffa en slåtterbalk för att komma åt att på ett enkelt sätt slå de ytor där vi inte kommer åt med traktorn. Så nu är jag nyfiken på era erfarenheter av framför allt nyare slåttterbalkar.
Vad är bra/dåligt?
Vad bör man tänka på vid köp?
Funkar de i kuperad terräng?
Hur grovt sly klarar de av?

Och lite annat som jag inte kommer på just nu kan ni säkert också ge mig svar på...

regnpipan

  • Gäst
SV: Slåtterbalk
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 12:51 »
Vad är skillnaden i användbarhet mellan en sådan här variant med smal hjulbas:


Och en sådan här variant med stor hjulbredd:

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Slåtterbalk
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 14:26 »
Vi har en sådan som på den undre bilden, inköpt från Nordpost för några år sedan. Jag tycker den är suverän. Enstaka slyspröt uppåt någon centimeter klipper den utan vidare.

Vad fördelen med en ännu smalare hjulbas skulle vara vet jag inte, mer än att det blir billigare i tillverkningen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Slåtterbalk
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 16:49 »
Borde vara så att enhjulingen är lättare att manövrera där det är trångt. Troligtvis är en tvåhjuling ett bättre köp,troligtvis bättre andrahandsvärde plus att den måste vara stabilare.  8)

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Slåtterbalk
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 17:00 »
Vi funderar på att skaffa en slåtterbalk för att komma åt att på ett enkelt sätt slå de ytor där vi inte kommer åt med traktorn. Så nu är jag nyfiken på era erfarenheter av framför allt nyare slåttterbalkar.
Vad är bra/dåligt?
Vad bör man tänka på vid köp?
Funkar de i kuperad terräng?
Hur grovt sly klarar de av?

Och lite annat som jag inte kommer på just nu kan ni säkert också ge mig svar på...

Det handlar ju om hela maskinens design. Enklare självgående slåtterbalkar skakar så mycket, p g a fel utväxling (för hög knivhastighet) och kanske annat (dålig avvibrering?). T ex ALKOs (stavning?) slåtterbalk (som även säljs under andra namn) och som kanske för övrigt ger mycket för pengarna. De brukar väl säljas för en ca 7000 kr i nypris (för några år sen).

Honda F 560 tvåhjulstraktor med Tielbürger slåtterbalk funkar bra, men handlar om i mycket runda slängar 30 000 kr i nypris. Jag har en gammal sån där slåtterbalken gått sönder i ett lager, men blivit lagad, och funkar igen. Med den klarar jag väl upp till nåt hektar utan att det tar för mycket tid. Jag slår nog ett halvt ha per dag om jag ligger i.

Annars tror jag en renodlad slåtterbalk kan vara bättre. Tvåhjulstraktorer blir så mycket omkopplande. Funderar på en Tielbürger T40 eller uppåt nästa gång, men den kostar visst en 13-14 tkr (om det nu var inkl el exkl moms).

Det här är ganska dyra grejor. Alternativ kan vara jordbrukstraktor med slåtterbalk (där man kommer åt) samt lie.

Ska man bara köra några 1000 m2 kan man kanske stå ut med en enklare maskin.

Andrahandspriset är ofta högt, vilket talar för att köpa ny maskin.

Bra om balken är svängbar så den följer marken.

Körning i lutning går väl bra så länge motorn får smörjning, om det är en fyrtaktare, som det brukar vara.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Slåtterbalk
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 23:04 »
Den övre blå Elit är rena skiten,kan möjligtvis fungera runt rabatte i kolonilotten.Är någon intreserad av en sådan så hör gärna av dig till mig.Jag har en ståendes till salu  för den händige.
Jag har en liknande som den undre också,det som är lite galet är att den skakar och vibrerar som tusan.Den klipper av allt som kommer mellan dess tänder.Sly o småbuskar reser med utan vidare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Slåtterbalk
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 21:09 »
Eftersom vi redan har en jordbrukstraktor (Massey Ferguson 135), vad rekommenderar ni för bakhängd slåtterbalk till den?
Vi har väl ca 6 ha som skulle behövas slås när betessäsongen är slut.

Buren? Släpad? Märke? Modell?

 

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Slåtterbalk
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 08:48 »
Eftersom vi redan har en jordbrukstraktor (Massey Ferguson 135), vad rekommenderar ni för bakhängd slåtterbalk till den?
Vi har väl ca 6 ha som skulle behövas slås när betessäsongen är slut.

Buren? Släpad? Märke? Modell?
Alltså slå av beteshagar?
Jag föreslår en betesputs. Jag kan tänka mig att hagarna inte är så jämna på marken och det finns sten här och där. Bäddat för problem med en slåtterbalk som går nära marken.
Dessutom så slår ju betesputsen sönder gräset mer istället för att lägga i sträng. Tror djuren gillar det mer under säsongen.

Jag har bara erfarenhet av en Kellfri betesputs (trerotorig, några år på nacken). Den verkar gå bra, bara ställa in rätt höjd på medarna och köra. Dessutom bättre arbetsbredd än en slåtterbalk. För en MF 135 klarar nog bara av den tvårotoriga varianten.

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Slåtterbalk
« Svar #8 skrivet: 28 okt-11 kl 17:20 »
Jag har kört en BCS-traktor med slåtterbalk, den fungerade väldigt bra. De är lite dyrare än vanliga slåtterbalkar med fast aggregat, men med denna kan man montera på olika aggregat på kraftuttaget där fram, t.ex snöslunga, vedklyv m.m


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slåtterbalk
« Svar #9 skrivet: 23 jun-15 kl 08:39 »
Till branta vägslänter och andra områden man inte kommer åt med traktor har man nu börjat använda fjärrstyrda gräsklippare:

http://www.anderbergs.net/produkter.html

De används också när de skall klippa t ex jättebjörnloka och vill undvika att få på sig växtsaft:

http://www.dn.se/sthlm/jattebjornlokan-ett-snabbt-vaxande-problem/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Slåtterbalk
« Svar #10 skrivet: 23 jun-15 kl 09:12 »
Vilken klippmekanism är det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser