Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna hållfasthet på bärande balk  (läst 3859 gånger)

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
Beräkna hållfasthet på bärande balk
« skrivet: 18 jun-21 kl 13:51 »
Hej!
Planerar att skapa ett utrymme under en utbyggnad av huset.
Väggarna kommer att muras med LECA-sten 190x190mm och utrymmet kommer att bli ca 4x8m.
För att få projektet att fungera behövs en bärande balk, ungefär mitt under utbyggnaden på 4m (+ upplägg?)
Först hade jag tänkt välja limträ, (men nu är det bara vissa dimensioner som går att köpa.)
Så jag måste nog välja en metall balk (typ HEA, HEB, HEM, IPE)?

Vilken balk bör man välja? Hur ska den beräknas?
Önskar helst att balken inte blir så hög, samt tung (den måste kunna hanteras manuellt eftersom ingen traktor kommer under)
Utbyggnaden på 4 x 8 m innehåller i huvudsak 2 rum (och några förråd/garderober i mitten.)
Det ena rummet är en kaklad toalett (det andra ett sovrum)
Min beräkning är att belastningen på balken max kommer att bli 2000kg, eftersom taket ligger på ytterväggarna samt det kaklade rummet bärs även upp av tre andra sidor.
Men det är väl nedböjningen som kan "ställa till det" (vet inte hur mycket som man kan acceptera?)

Men det kanske inte spelar någon roll?
Kommer den att böjas ännu mer?
Röra sig?
(Osäker om jag lyckas klara det kaklade rummet i detta projekt)

Som sagt
Vilken balk ska man välja?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #1 skrivet: 18 jun-21 kl 15:58 »
traguiden.se
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #2 skrivet: 18 jun-21 kl 17:09 »
Allmänt tar I-balken större momentlaster ju högre livet (stolpen på I-et) är. Så denna balken |-| klarar mindre böjande moment än denna |----| (de ska förstås vridas så de står upp som bokstaven I).


Dubblar du tjockleken på livet på balken så dubblas momenttåligheten.
Dubblar du höjden på livet blir momenttåligheten 4 ggr så stor.
Så om "tak" och "golv" på balken är lika är det bättre att dubbla hödjen än att dubbla tjockleken på livet av I-et.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #3 skrivet: 18 jun-21 kl 21:24 »
Måste toaletten kaklas? Våtrumsmatta klarar nog rörelser bättre och dessutom är den enklare att hålla ren

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #4 skrivet: 18 jun-21 kl 22:15 »
traguiden.se
Problemet är att jag förmodligen inte kan få tag på en limträbalk (i sommar) - till rimliga priser...
(sedan tyckte jag att balken blev ganska hög när jag försökte göra beräkningen - 330x140mm - sänker takhöjden ganska mycket - inte kul med ett pingisbord i mitten  ;D)
Dock fick jag inte fram vilken nedböjning den får och vilken last den är tänkt att klara.
Därför började jag titta på järnbalk.

Allmänt tar I-balken större momentlaster ju högre livet (stolpen på I-et) är. Så denna balken |-| klarar mindre böjande moment än denna |----| (de ska förstås vridas så de står upp som bokstaven I).

Dubblar du tjockleken på livet på balken så dubblas momenttåligheten. Dubblar du höjden på livet blir momenttåligheten 4 ggr så stor.....
Säker sant, men är det möjligt att hitta vilken balktyp som passar bäst för mig? (samt hur man dimensionerar den på ett tryggt sätt)
Enligt "någon" så blir förmodligen en järnbalk mindre hög än en limträbalk. (hoppas det)
Har sökt i tabeller (med HEA HEB) och funderar om värdena på dessa H-balkar direkt kan tolkas som en I-balk (H-balk på högkant)

Måste toaletten kaklas? Våtrumsmatta klarar nog rörelser bättre och dessutom är den enklare att hålla ren
Det är ett ganska stort badrum ca 4x3,5m som redan har kakel och klinker (som jag tänker försöka behålla - men det är inte säkert att det lyckas - beror på hur vridstyvt huset i övrigt är.
Målet är att få in ett badkar - vi får se hur det blir med et (komplicerat med mycket vatten och fukt) - dock kommer det inte att tillföra balken så mycket tryck eftersom det förmodligen kommer att placeras vid yttervägg.

Kommer att behålla befintlig träsyll ovanför balken (dock vet jag inte mycket om den i dagsläget - än så länge syns bara underdelen pga. krypgrund och isolering )
Det kommer förmodligen att innebära att balken kan "underdimensioneras" lite - kanske. - om det skulle behövas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #5 skrivet: 18 jun-21 kl 23:03 »
Tror inte du behöver så kraftig balk.
Jag har ca 8 x 12 meters rum med vägg mitt i källaren, så det blir ca 4 meters spännvidd och har haft pallar utspridda i rummet på ca 10 ton totalt + 2 bilar och känner ingen svikt i golvet, mer än när jag släpper ner en pall cement på ett ton mitt på golvet mellan väggarna med palldragaren.

Ute har jag lagt 2 st 5 meters, 250 mm H balkar för att få en ramp, där jag kört upp framhjulen på fullstor lastbil utan att de böjer sig.

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #6 skrivet: 19 jun-21 kl 07:57 »
Tror inte du behöver så kraftig balk.
Jag har ca 8 x 12 meters rum med vägg mitt i källaren, så det blir ca 4 meters spännvidd och har haft pallar utspridda i rummet på ca 10 ton totalt + 2 bilar och känner ingen svikt i golvet, mer än när jag släpper ner en pall cement på ett ton mitt på golvet mellan väggarna med palldragaren.

Ute har jag lagt 2 st 5 meters, 250 mm H balkar för att få en ramp, där jag kört upp framhjulen på fullstor lastbil utan att de böjer sig.
Tror inte heller den behöver vara så kraftig
Vilka balkar har du i lokalen? (ett rum under garaget?)
Valvat cement golv?

Frågan kvarstår dock - hur "kraftig" - vilken profil?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #7 skrivet: 19 jun-21 kl 11:19 »
Tror inte heller den behöver vara så kraftig
Vilka balkar har du i lokalen? (ett rum under garaget?)
Valvat cement golv?

Frågan kvarstår dock - hur "kraftig" - vilken profil?

Inget garage utan ett rum i ett kapell, som används som förråd.
Lika stort rum i källaren, men en murad vägg mitt i längs efter så det blir två rum ca 4x12 meter.
Golvet är av träbjälkar ca 7-8 tum höga, brädor i taket, parkettgolv och sågspånsisolering.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #8 skrivet: 21 jun-21 kl 11:40 »
Man kan göra en limträbalk av t ex tre styck 45x220 och polyuretanlim, och ett antal tvingar

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #9 skrivet: 21 jun-21 kl 13:47 »
Man kan göra en limträbalk av t ex tre styck 45x220 och polyuretanlim, och ett antal tvingar
Skruvlimmning är en bra och billig metod som jag använder, då behöver man inga tvingar heller.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #10 skrivet: 21 jun-21 kl 13:50 »
Klarar Du av att hantera en HEA 160 som väger 30 kilo per meter ?

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #11 skrivet: 21 jun-21 kl 14:19 »
Man kan göra en limträbalk av t ex tre styck 45x220 och polyuretanlim, och ett antal tvingar
Jätte bra metod, måste inte ytorna "hyvlas" för att få god bärighet?
(Jag har tillgång till två st 12tons pressar, som jag tänker använda i liknande projekt)
Dock tror jag inte detta blir lösningen till denna balk.
Eftersom det är höjden på balken som i huvudsak ger bärigheten, och vad jag förstår kommer en träbalk att bli högre än en järnbalk.

Klarar Du av att hantera en HEA 160 som väger 30 kilo per meter ?
Inga problem (med lite trixande) . Börjar balken väga över 200kg kan det bli lite kämpigt...

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #12 skrivet: 21 jun-21 kl 21:59 »
Jätte bra metod, måste inte ytorna "hyvlas" för att få god bärighet?
(Jag har tillgång till två st 12tons pressar, som jag tänker använda i liknande projekt)
Dock tror jag inte detta blir lösningen till denna balk.
Eftersom det är höjden på balken som i huvudsak ger bärigheten, och vad jag förstår kommer en träbalk att bli högre än en järnbalk.
Inga problem (med lite trixande) . Börjar balken väga över 200kg kan det bli lite kämpigt...
45x220 är normalt hyvlade och fullt tillräckligt plana för att limmas. Om du avser att använda 2x9" kan det vara idé att plana dem, men jag skulle välja ett bättre lim och tätare med skruv istället😉
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #13 skrivet: 22 jun-21 kl 09:17 »
Skall du inte prata med ingenjör skulle jag gå på tumregeln 1:20 i stål. Så tex IPE 200 för 4 meter = 90 kg. Vill du få ner höjden väljer du en H balk istället.

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #14 skrivet: 22 jun-21 kl 09:59 »
45x220 är normalt hyvlade och fullt tillräckligt plana för att limmas. Om du avser att använda 2x9" kan det vara idé att plana dem, men jag skulle välja ett bättre lim och tätare med skruv istället😉

Detta blir lite "Off topic" - men jag tycker att det är intressant.
De flesta limträbalkar byggs upp av t.ex. 45x45 (eller 45x56 eller...)
Ingen aning hur man ska se på "skarvar" av stavar mitt i balken - Om de helst bör undvikas? (tror inte att man själv kan göra en perfekt fingerskarv  ::) )
Skruv / tving eller bådeock blir jätte bra. Målet är att skarven mellan lagren(stavarna) ska bli så tunna som möjligt.
Vilken skruv bör användas?
- Kommer den att kunna rosta under "svåra" förutsättningar?
- eller är den bara till för att pressa samman stavarna?

Val av lim tror jag är viktigt.
Är Polyuretan det bästa förslaget?

Hur hållfastheten blir, har jag ingen aning om - Blir en ås med hemgjord limträbalk starkare än bara en vanlig "ås"?
Kommer förmodligen även att påverkas hur dessa stavar placeras i regeln. Är det kärnan som är starkast? tätvuxet? eller?
  • Kvalitén blir mer jämn (slipper t.ex. stora kvistar.)
  • Hållfastheten kommer att öka något
  • Den kommer att bli mindre benägen att vrida sig.
  • Den kommer att bli styvare
Ett av mina mål med limträbalkar, är att göra impregnerade limträbalkar. (vilka är jätte dyra att köpa)
I mitt fall är det "styvheten" jag vill åt i första hand.
Funderar dock över impregneringen ...
Köpa färdiga stavar ex. 45x45 och limma ihop - impregneringen blir väldigt bra
dock är väl reglarna lite rundade i hörnen, 45 x 95 och 45 x 145 är lite billigare (Byggmax - just nu).
Men arbete tillkommer för att klyva dessa till t.ex. 45x"45"...

     Dimension      Pris per meter      Tvärsniitt        Pris / cm2
45mm x     28mm   13,65 kr/m           12,60cm2   1,08 kr/cm2
45mm x     45mm   14,95 kr/m           20,25cm2   0,74 kr/cm2
45mm x     70mm   24,95 kr/m           31,50cm2   0,79 kr/cm2
45mm x     95mm   28,45 kr/m           42,75cm2   0,67 kr/cm2
45mm x   120mm   38,95 kr/m           54,00cm2   0,72 kr/cm2
45mm x   145mm   44,75 kr/m           65,25cm2   0,69 kr/cm2
45mm x   195mm   75,75 kr/m           87,75cm2   0,86 kr/cm2
45mm x   220mm   79,95 kr/m           99,00cm2   0,81 kr/cm2

Ett alternativ jag inte testat är att impregnera obehandlade "stavar" med ex. rå linolja samt limma ihop dessa.
(kommer polyuretan att lösas upp / fästa - med andra ord kommer det att fungera över huvud taget?)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #15 skrivet: 22 jun-21 kl 10:41 »
Om man har kontakter med någon såg så går det ju att köpa ohyvlade reglar att limma ihop. De ojämna ytorna är nog bara till fördel för limmets vidhäftning.

Mitt intryck av polyuretan-trälim är att det visserligen är vattenfast och själva limmet är starkt, men det fäster sämre på trä än vad de gamla icke vattentåliga typerna gör. Jag har en känsla av att det också är mer känsligt för olja och smuts på ytorna.

Vad är det för slags lim som används vid fabrikstillverkning av limträbalkar? Kan det vara något fenolbaserat lim liknande det som används i plywood och som bindemedel i spånplattor?

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #16 skrivet: 22 jun-21 kl 11:11 »
Skall du inte prata med ingenjör skulle jag gå på tumregeln 1:20 i stål. Så tex IPE 200 för 4 meter = 90 kg. Vill du få ner höjden väljer du en H balk istället.
Tack! (verkar inte helt fel  ;) )
Eftersom ingen konstruktör vill ta på sig ansvaret att beräkna ett så litet projekt. (konsultkostnaden blir betydligt högre än balkens pris för att få "ryggen fri")
Hade det varit ett nybygge hade det förmodligen varit lättare att hitta någon som vill ta på sig ansvaret att beräkna (när alla omständigheter är kända)
Men nu finns flera okända faktorer, vilket medför att man måste gå mer på "känsla". (och det gillar inte konstruktörer)

Ja , jag har lämnat IPE och just nu lutar det mot HEA160 / 180 - (eller varför inte HEA 200.)
HEA har betydligt bredare fot - vilket ger bättre stöd mot den befintliga syllen och minskar trycket mot Lecablocken och cementhålstenen. (under uppläggen)
Finns det någon "nedböjning" man bör förhålla sig till? L/200 eller L/300 eller ...?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #17 skrivet: 22 jun-21 kl 11:26 »
Finns mycket bra info på andra forum också, tex:

https://www.byggahus.se/forum/threads/stalbalk-nedboejning.156730/

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #18 skrivet: 22 jun-21 kl 11:46 »
Om man har kontakter med någon såg så går det ju att köpa ohyvlade reglar att limma ihop. De ojämna ytorna är nog bara till fördel för limmets vidhäftning.

Mitt intryck av polyuretan-trälim är att det visserligen är vattenfast och själva limmet är starkt, men det fäster sämre på trä än vad de gamla icke vattentåliga typerna gör. Jag har en känsla av att det också är mer känsligt för olja och smuts på ytorna.

Vad är det för slags lim som används vid fabrikstillverkning av limträbalkar? Kan det vara något fenolbaserat lim liknande det som används i plywood och som bindemedel i spånplattor?
Tyvärr så är det så lite lim som möjligt som gäller vid limträ. (dock finns det lim som klarar "tjockare limfog" - dvs inte kräver press)
Det är träets inre struktur som ger bärighet (inte limmet) "skjuvspänningarna" bör hamna i träet och inte limmet.
limmet måste också kunna anpassa sig om brädan böjer sig  ::) (inte bli "för hårt" och spricka...)

Ang lim .:
Lim - svenskt trä
"Vid limträtillverkningen användes tidigare för det mesta syntetiska lim av typen PRF, fenol-resorcinol-formaldehyd. All PRF-lim som används är så kallade limtyp I och de är godkända att användas i alla klimatkasser, både inomhus och utomhus. PRF-lim ger mörkt rödbruna limfogar."
"Limmen utvecklas kontinuerligt och nya typer introduceras. Bland annat kan enkomponents polyuretanlim också användas i klimatklass 1 – 2."

Limtyper - Träguiden
  • Kaseinlim    Limträ inomhus
  • Resorcinollim    Limträ, fingerskarvat virke
  • Fenol-resorcinollim    Limträ, fingerskarvat virke
"Fram till för några år sedan var fenol-resorcinol den vanligaste limtypen vid limträproduktion i Sverige. För närvarande används melamin-urea-formaldehyd (MUF) för limträtillverkning eftersom limmet ger en vitaktig limfog. Det har samma egenskaper som fenol-resorcinol. Härdningstiden är en timme vid rumstemperatur men endast några minuter om en högfrekvensugn (mikrovågsteknik) används under härdningen. Polyuretan är också ett tvåkomponentslim, men det är svagare än resorcinol även om kravet på presstryck under härdningen inte är så högt. Polyuretan är att föredra framför epoxy på grund av risken för allergiska reaktioner. "

Certifierade lim för fingerbindning och laminering (men dessa kanske är svåra att få tag på för privatpersoner)

Kanske MUF-lim (Melamin Urea Formaldehyd) är det "bästa" idag? MUF-lim Savotech
Ett ex. är Casco 1235 - MUF (dock skulle jag vilja ha limmet i 300ml tub  ;D )

 

Albireo

  • Inlägg: 13
    • -
SV: Beräkna hållfasthet på bärande balk
« Svar #19 skrivet: 22 jun-21 kl 12:13 »
Hittade en bra sida som förklarar lite om Vilket trälim är bäst?
Aerodux fenol-/resorcinollim går tydligen att köpa från Friebe Luftfahrtbedarf
Men det kanske finns fler ställen att köpa "bra lim" från?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser