Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inga ägg?  (läst 2918 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Varför inga ägg?
« Svar #20 skrivet: 19 jun-21 kl 17:39 »
Tro det eller ej....

Jag brukade köpa pellets på en stor affärskedja,
kom dit i förra veckan och det satt sandwichskyltar utanför om att alla kunder ombeds ha munskydd.
Inne i butiken såg jag 2-3 anställda utan munskydd.
Jag tog hönsfodersäckarna och gick till kassan, stod i kö och när min tur så sa dom: vi tar inte pengar.
Jag sa till en av de anställda att varför har ni inte det på er websida och/eller sandwichskyltarna?

Åkte till ett annat företag och köpte deras värpfoder och i dag ett ägg!!!  Yess
Hoppas det håller i sig!
(fast det är ju lite varmt nu så kanske inte, men hoppas det var fodret som föll dom bättre på näbben  ;D

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Varför inga ägg?
« Svar #21 skrivet: 20 jun-21 kl 14:54 »


I dag tre ägg!!  Yess

Två hönor och en tupp har i dag producerat tre ägg!!  Yess Yess  ???  Yess

Ville dom byta till annat foder??

Det jag hade förut var värpfoder från XXXXXXX och det jag har i dag är från XXXXXXXX
Kan det vara så stor skillnad?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Varför inga ägg?
« Svar #22 skrivet: 20 jun-21 kl 15:55 »

I dag tre ägg!!  Yess

Två hönor och en tupp har i dag producerat tre ägg!!  Yess Yess  ???  Yess

Ville dom byta till annat foder??

Det jag hade förut var värpfoder från XXXXXXX och det jag har i dag är från XXXXXXXX
Kan det vara så stor skillnad?

Vilka märken var det? Vilka affärer?

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Varför inga ägg?
« Svar #23 skrivet: 20 jun-21 kl 17:18 »
Vilka märken var det? Vilka affärer?

Eftersom man inte ska kasta sten i glashus, jag menar ägg i hönshus :)

Stort känt företags hönspellets,,nu ett litet företag som hade två olika märken som hette Edel och Harmoni enligt deras websida.
Det var husse som var och handlade och han hällde upp i en tunna, så jag vet inte vilket av märkena.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Varför inga ägg?
« Svar #24 skrivet: 20 jun-21 kl 17:26 »
Eftersom man inte ska kasta sten i glashus, jag menar ägg i hönshus :)

Stort känt företags hönspellets,,nu ett litet företag som hade två olika märken som hette Edel och Harmoni enligt deras websida.
Det var husse som var och handlade och han hällde upp i en tunna, så jag vet inte vilket av märkena.

Båda de märkena fungerar fint för mig.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Varför inga ägg?
« Svar #25 skrivet: 21 jun-21 kl 08:23 »
Så skönt att de kommer i gång med värpningen igen. Ja, ibland faller inte alltid fodret dem för näbben.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Varför inga ägg?
« Svar #26 skrivet: 21 jun-21 kl 08:45 »
Har du haft samma hönsras under de 10 åren? det kan ju variera från ras till ras hur mycket de värper.

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Varför inga ägg?
« Svar #27 skrivet: 21 jun-21 kl 11:49 »
Just dom här hönorna har jag haft i lite mera än ett år och det formligen sprutade ut ägg ur dom.
Fick så många ägg så jag gjorde kartonger och satte ut til sopgubben som tack för bra jobb.

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Varför inga ägg?
« Svar #28 skrivet: 23 jun-21 kl 12:59 »
Just dom här hönorna har jag haft i lite mera än ett år och det formligen sprutade ut ägg ur dom.
Fick så många ägg så jag gjorde kartonger och satte ut til sopgubben som tack för bra jobb.

Hönsen tar ju en paus efter äggsprutningen efter runt ett år. Någon eller några månader. Kroppen behöver vila.

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 5 användare (1 dolda)
Ylven, xaelanar, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser