Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannkatten förorenar vår trädgård  (läst 2146 gånger)

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
Grannkatten förorenar vår trädgård
« skrivet: 08 jun-21 kl 06:00 »
Hejhej!
Vi har problem med att (minst) en grannkatt går på toa i vår trädgård. Barnen trampar barfota i kattbajs på gräsmattan. Känns inte som normalt beteende av katterna?

Vad ännu värre är, är att minst en av dem använder våra odlingslådor som sin privata ”sandlåda”. Jag hittar korvar stora som jag vet inte vad... Detta har lett till stora problem med odlandet. Utebliven och försenad skörd då katten krafsar bort frön vilket jag ju inte vet om har hänt förrän det är för sent att sätta nya. Tre av fyra squashplantor har knäckts av och dött nu, antagligen för att katten håller på i den lådan. 

Jag har ingen aning om vems katten är. Jag ser den men den springer iväg så att jag inte kommer åt att läsa ev namn på halsbandet. Så att prata med grannen blir väldigt svårt. Vilket av alla hundratals hus bor den i?

Jag har försökt med det mesta, pinnar som sticker upp ur jorden, apelsinskal och kaffesump. Jag har varit väldigt anti att jag ska behöva lägga pengar på att skrämma bort andras katter, men till slut köpte jag tre såna solcellsdrivna djurskrämmor. Det höga pipljudet de ger ifrån sig driver maken till vansinne, så han stänger av dem. Så det är svårt att säga om de är effektiva eller ej.
Nät har jag haft över lådorna, men sen blir ju växterna så höga att det inte går.

Det kan låta som ett banalt problem, men halva anledningen till att flytta till hus för två år sedan var ju just att jag ville ha trädgård och odla. Med ett extremt stressigt jobb och tre småbarn så har jag inte så mycket fritid, så att planera och fixa trädgården är liksom det lilla jag vill ha glädje av. Nu så förstör ju katterna det. Totalt.

Aldrig haft katt så jag vet inte vad jag ska göra?
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #1 skrivet: 08 jun-21 kl 08:24 »
Katter går till där det är lättast att krafsa. Ett alternativ är att lämna en bädd åt grannkatten. Kanske plantera lite kattmynta där så den vill gå dit.

Annars brukar vattenslangen gå bra. 3 barn. Nån av dom kanske är i ålder att vilja tjäna en extra slant.

Att prata med kattägaren med klagomål, ger denne endast 2 alternativ. Avliva katten eller göra den till en permanent innekatt. Då är vattenslangen ett bättre val tycker jag. Med hundratals hus bör det finnas nån tonåring som kan assistera.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #2 skrivet: 08 jun-21 kl 09:08 »
Visst är vattenslangen ett bra val, eller sätta eltråd runt de attraktiva ställena (hjälper ju mot andra djur också), men att prata med grannen kan också leda till mindre kattskit. Grannen kan ju tro att katten sköter sina behov snyggt, och gladeligen släpper ut den när den vill. Katten kanske inte ens har någon balja inne. Bor man tätt så får man ta lite mer ansvar för sina katter. Vi har tre katter och framför allt på vintern när skitställena krymper i antal så är jag glad över kattbaljorna inne, så jag slipper minerade gångar och vedbod.

Fota katten och sätt upp en fråga i affären, facebook eller där grannarna läser. Någon vet säkert vems katt det är. Och se upp så du inte hamnar fel i första kontakten, det är lättare att få ändring om kattägaren vill minska problemet. Och det är ju faktiskt så att du hjälper kattägaren att få behålla sin katt, för nästa gång kan den ställa till det för någon som helt enkelt tar bort den.

Jag är uppväxt med katter och trodde att alla grävde ner skiten, men de vi och grannen har nu verkar vara av en väldigt lat stam, för de kan till och med skita på gräsmattan. Så det varierar visst.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #3 skrivet: 08 jun-21 kl 11:39 »
katter håller revir i sin omgivning.. och får du bort en katt genom att få ägaren att hålla den inne så kommer sannolikt en ny... Jag har 5 olika katter i min trädgård men en tycks vara dominant och äga min trädgård... Den går utanför hundgården så hunden skäller, skrämmer hönsen titt som tätt så det blir ett jädra kackel.. och i odlingslådor gräver och skiter den.. Den tar även småfåglar vid fågelborden.. och ibland har den gått i grävlingfällan.. Men så länge den undviker att sitta på motorhuven med leriga tassar eller klösa på utemöblerna så är jag nöjd...  Det liksom ingår att det finns djur när man bor på landet... Odlingslådorna täcker jag med kompostgaller i början på säsongen...  Och i övrigt fräser jag åt katten när jag får chansen så den är väl lite halvrädd över att gå här....
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #4 skrivet: 08 jun-21 kl 17:49 »
Man får vara rätt nöjd om de håller nere på pissandet. Ett år sköt jag en katt som var så envis med att pissa överallt att den blev känd i området, och det gick ut en dom. Den som gått här de senaste åren och den innan har nöjt sig med en skvätt på bilen och i vedbon.

Så har man måttligt besvärliga katter så kanske man inte skall byta ut dem, men det finns en gräns för vad man tål. Och får man den granne som har en besvärlig katt att inse det så kan han ju hjälpa till lite, även om han inte gör innekatt av den. Inte ge den så stora portioner ;D

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #5 skrivet: 08 jun-21 kl 21:56 »
Katter går till där det är lättast att krafsa. Ett alternativ är att lämna en bädd åt grannkatten. Kanske plantera lite kattmynta där så den vill gå dit.

Annars brukar vattenslangen gå bra. 3 barn. Nån av dom kanske är i ålder att vilja tjäna en extra slant.

Att prata med kattägaren med klagomål, ger denne endast 2 alternativ. Avliva katten eller göra den till en permanent innekatt. Då är vattenslangen ett bättre val tycker jag. Med hundratals hus bör det finnas nån tonåring som kan assistera.

Tack, ja det är lite så jag tänker, att det inte ger så mycket att prata med ägaren. Tror snarare på alternativ 3, att man får en ovän istället eftersom kattägaren kommer kalla det mitt problem.

Har försökt med vatten men katten är för snabb för mig, hinner aldrig starta vattnet för den piper iväg så fort den ser nån.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #6 skrivet: 08 jun-21 kl 21:57 »
katter håller revir i sin omgivning.. och får du bort en katt genom att få ägaren att hålla den inne så kommer sannolikt en ny... Jag har 5 olika katter i min trädgård men en tycks vara dominant och äga min trädgård... Den går utanför hundgården så hunden skäller, skrämmer hönsen titt som tätt så det blir ett jädra kackel.. och i odlingslådor gräver och skiter den.. Den tar även småfåglar vid fågelborden.. och ibland har den gått i grävlingfällan.. Men så länge den undviker att sitta på motorhuven med leriga tassar eller klösa på utemöblerna så är jag nöjd...  Det liksom ingår att det finns djur när man bor på landet... Odlingslådorna täcker jag med kompostgaller i början på säsongen...  Och i övrigt fräser jag åt katten när jag får chansen så den är väl lite halvrädd över att gå här....

Ojojoj, en sån katt hade jag blivit galen på. Jag bor inte på landet, dock. Upptäckte idag attden skvätt kiss på en vägg med...
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #7 skrivet: 08 jun-21 kl 22:01 »
Visst är vattenslangen ett bra val, eller sätta eltråd runt de attraktiva ställena (hjälper ju mot andra djur också), men att prata med grannen kan också leda till mindre kattskit. Grannen kan ju tro att katten sköter sina behov snyggt, och gladeligen släpper ut den när den vill. Katten kanske inte ens har någon balja inne. Bor man tätt så får man ta lite mer ansvar för sina katter. Vi har tre katter och framför allt på vintern när skitställena krymper i antal så är jag glad över kattbaljorna inne, så jag slipper minerade gångar och vedbod.

Fota katten och sätt upp en fråga i affären, facebook eller där grannarna läser. Någon vet säkert vems katt det är. Och se upp så du inte hamnar fel i första kontakten, det är lättare att få ändring om kattägaren vill minska problemet. Och det är ju faktiskt så att du hjälper kattägaren att få behålla sin katt, för nästa gång kan den ställa till det för någon som helt enkelt tar bort den.

Jag är uppväxt med katter och trodde att alla grävde ner skiten, men de vi och grannen har nu verkar vara av en väldigt lat stam, för de kan till och med skita på gräsmattan. Så det varierar visst.

Tack. Det är lite det jag undrar också, funderar inte ägaren över vart katten skiter, för inte är det hemma??!

En kollega föreslog att jag själv måste skaffa katt eller hund så att de håller revir, men det är inget jag har planer på.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #8 skrivet: 09 jun-21 kl 01:03 »
På samma sätt som folk oftast tror att deras hund/katt inte jagar, så tror nog de flesta att deras katt gräver en snygg grop där ingen går.


Det finns kul kattskrämmor som fungerar. Det är rörelsestyrda vattenspridare. Inte så fasligt dyra, och helt ofarliga. De överraskar katter, inbrottstjuvar mm. När den där dörrpissekatten var som värst så funderade jag på att köpa en sådan, för han pissade alltid när jag sov.

För länge sedan så var det en elak hankatt som gav sig på våran då knappa året gamla katt, men då var jag snabb och tömde skumsläckaren över honom. Han kom aldrig tillbaks. Har man otur och skaffar katt där det finns en eller flera elaka katter så kan man få sin illa riven, och sedan kanske den inte vågar gå ut. För några år sedan då våra katter var små så kom en kastrerad hankatt över från en granne 500 meter härifrån och klådde alla tre rätt illa. Den katten var jättetrevlig mot folk och fungerade med vuxna katter. Tydligen en mobbare...

lauralisa

  • Inlägg: 145
    • -
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #9 skrivet: 09 jun-21 kl 06:11 »
På samma sätt som folk oftast tror att deras hund/katt inte jagar, så tror nog de flesta att deras katt gräver en snygg grop där ingen går.


Det finns kul kattskrämmor som fungerar. Det är rörelsestyrda vattenspridare. Inte så fasligt dyra, och helt ofarliga. De överraskar katter, inbrottstjuvar mm. När den där dörrpissekatten var som värst så funderade jag på att köpa en sådan, för han pissade alltid när jag sov.

För länge sedan så var det en elak hankatt som gav sig på våran då knappa året gamla katt, men då var jag snabb och tömde skumsläckaren över honom. Han kom aldrig tillbaks. Har man otur och skaffar katt där det finns en eller flera elaka katter så kan man få sin illa riven, och sedan kanske den inte vågar gå ut. För några år sedan då våra katter var små så kom en kastrerad hankatt över från en granne 500 meter härifrån och klådde alla tre rätt illa. Den katten var jättetrevlig mot folk och fungerade med vuxna katter. Tydligen en mobbare...

Stackars era katter :( Märkligt det där. Kan inte så mycket om katter, men de är ju inte flockdjur så de har kanske ingen anledning att bli vän med andra katter?

Tackar för tipset om vattenspridaren. Gissar att den blir omöjlig med småbarn, men jag kan kolla. Det är nu jag vill ge fakturan till kattägaren! Ingen annan katt i området håller ju på så, så uppenbart skulle väl problemet försvinna om katten gjorde det. Ergo är det ägaren som borde betala, kan jag tycka...
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #10 skrivet: 09 jun-21 kl 08:32 »
Det kan låta som ett banalt problem, men halva anledningen till att flytta till hus för två år sedan var ju just att jag ville ha trädgård och odla. Med ett extremt stressigt jobb och tre småbarn så har jag inte så mycket fritid, så att planera och fixa trädgården är liksom det lilla jag vill ha glädje av. Nu så förstör ju katterna det. Totalt.

Aldrig haft katt så jag vet inte vad jag ska göra?



Enda sättet är att ordna trädgården så att katter inte upplever den som en riskfri och fin bajamaja med nyrensad bar jord. Glöm alla försök att identifiera katt och ägare.

Det finns bara två bra alternativ, skaffa katt själv så håller den effektivt revir längs tomtgränsen, eller att täcka jorden med växter, tex marktäckare.

Tänk också på att man kan ordna fina planteringar med sten som effektivt hindrar katter, Det finns massor av växter som passar med grovt grus, betongplattor, marktegel och annat.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Grannkatten förorenar vår trädgård
« Svar #11 skrivet: 09 jun-21 kl 11:15 »
Visst är det en lösning med stenträdgård, men det vill inte alla ha. Och att skaffa en tuff katt är ju lite lotteri om man själv inte vill vara ett problem för grannarna, eftersom den förmodligen är kapabel att skita, pissa och klå grannkatter.

Vår närmsta grannes katter och våra är sams, och förut hade grannen en som sket rejält här och vi en som gick till henne och lättade magen, så det blev inte mer gjort än några kommentarer om besvärliga djur. Men när det gäller dörrpissekatten så löste det sig genom att vi började luska i vems katten kunde vara, och den katten som klådde våra kattungar fick vi visserligen inte stopp på genom att prata med ägaren, men hon fick i alla fall veta vad katten var kapabel till. Hon var förvånad och lite skeptisk eftersom katten var så snäll i övrigt, men ändå tacksam att hon fått lära sig lite mer om den. Och så var hon också förvarnad ifall det hade blivit så illa att jag avlivat den. Så utan att röra upp för mycket damm så tycker jag att det är värt besväret att prata med grannarna och se om det går att få kontakt med ägaren. Om inte annat för att förklara varför katten är blöt ibland ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser