Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Snedtak åt fel håll på liten timmerbyggnad  (läst 1473 gånger)

Kaniker

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
Snedtak åt fel håll på liten timmerbyggnad
« skrivet: 07 jun-21 kl 08:51 »
Möjligen är detta mitt första inlägg på forumet. Gott så, i så fall. Det är så dags.

Jag håller på att timra en liten friggebodsstor byggnad (3x5 meter knappt) och ännu är det en bit upp till takkonstruktionen, men tids nog kommer jag väl dit. Av flera funktionella skäl skulle jag först och främst behöva ha snedtak, alltså ett sådan som bara lutar åt ett håll med högsta punkten vid en sida av byggnaden. Det tycker jag inte borde vara något större problem att ha, förutsatt att jag ser till att det inte kan bli för mycket belastning på den höga väggen som bär upp takets höga sida. Men jag kan ju ha fel.

För att komplicera saken ytterligare så har jag dock insett att bästa funktion får jag om jag gör snedtaket åt fel håll, alltså med den högsta punkten på en kortsida och lutandes längs med huset ned till den andra kortsidan. Jag har svårt att hitta särskilt mycket alls om takkonstruktioner för timmerhus (förutom pulpettak) så jag tänkte förhöra mig här för att se om någon har några kloka tankar om problem med att göra som jag tänkt.


recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Snedtak åt fel håll på liten timmerbyggnad
« Svar #1 skrivet: 02 sep-21 kl 17:01 »
Det låter som en "5 m djup slogbod", ingången blir från ena gaveln där taket är som högst? Slogbodskonstruktionen beskrivs i några olika böcker om timring, exv "Från stock till stuga".

När man har takåsar och ett röste i gaveln som håller åsarna för två takfall, som på ett vanligt sadeltak, så bär röstet upp åsarna, men låser inte i knutar (stockarna i röstet är staplade på varandra och stockarna där hålls ihop av enbart dymlingar och överst i vissa varv av infällda takåsar). Normalt blir det viktigt med dymlingarna för att övre delen som håller taket mellan gavlarnas rösten inte "tippar åt sidan", mao.

Med ett enda takfall som går längsmed byggnadens längsta sida så har du inga traditionella rösten. Istället går väggbandet vidare upp men med allt kortare stockar på "långsidorna". Lite som i ett vagnstycke till en trappa, fast ordentligt utdraget.

Beroende på taktäckning kanske du vill ha 30% lutning ändå, då blir väl takets "höjd" en 2-3m högt i ena gaveln? Det avgör då hur mycket kortare varje stock blir i långsidan, från varv till varv. Du kan då fortfarande låsa varven (är det korsknutar?) med bindbjälkar så att stommen hålls ihop.

Ska friggebodsformatet gälla som begränsar "nockhöjden" så kanske det blir ett problem att takhöjden blir väl låg "längst in", lite beroende på taklutningen. Tänker du använda det som ett garage eller en stuga?

En annan variant är ju att timra upp till remstycket som vanligt, sätta några bindbjälkar och sedan göra takkonstruktionen separat med klassiska takstolar, se exv http://runeberg.org/img/lcelandtm/0241.1.jpg


Kaniker

  • Inlägg: 4
    • Hälsingland
SV: Snedtak åt fel håll på liten timmerbyggnad
« Svar #2 skrivet: 11 feb-22 kl 12:54 »
Tack för svaret, även om det dröjde såpass att jag fick lov att köra på ändå. Men det blir väl fler gånger.

Ingången är från högsta delen av en långsida. Och takhöjden blir, som du är inne på, väldigt låg där den är som lägst, men det gör ingenting eftersom det jag byggt är ett pannrum där halva utrymmet (det låga) är ett separat rum där ackumulatortankarna står direkt på isolerplattor på marken och är helt inbyggda och isolerade.

Jag gjorde som så att jag fortsatte väggarna upp med kortare och kortare stockar och knutade ihop dem (dalaknut) vid den höga kortsidan. Mycket till lutning blev det inte, främst för att jag var i tidsnöd. Bara 1 meter högre på den höga änden än den låga. halvvägs upp hålls de två sidoväggarna ihop av en ås som också håller upp rafterna. Pannplåt ytterst som taktäckning. Nu har det inte varit så värst med snö i år och det har knappast torkat färdigt (även om temperaturen där inne vid eldning väl ökar takten lite), men det ser ut att fungera.

 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser