Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket träslag  (läst 1649 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Vilket träslag
« skrivet: 20 maj-21 kl 09:27 »
https://photos.app.goo.gl/nuHg7CjdRPjLVTZ26

Vi hittade den här vid kanten av en av värmlands sjöar och började diskutera vad det är för träslag.
Det mest karaktäristiska med den är de glänsande ådrorna som går som solstrålar från märgen tvärs ringarna, syns bara i vissa vinklar.
Yttersta veden är liksom vågig längs med fibrerna. Den är väldigt lätt och mjuk att tälja i. Har varit i vattnet ett tag antagligen.
Kärnan är mörkare än ytveden men ingen skarp kant som hos t.ex. sälg.
Ingen speciell lukt

Förslag på vad det kan vara? Ådrorna får mig att tänka på ek men det är alldeles för lätt och mjukt.
Är lite inne på hägg eller fruktträd, eventuellt al men har inte sett ådror på den tidigare.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vilket träslag
« Svar #1 skrivet: 20 maj-21 kl 15:56 »
Jag känner igen de där radiella ådrorna.  Jag har en säng (fabrikstillverkad från tidigt 60-tal) där benen är av det trädslaget. Lätt och inte särskilt hållbart, ett av sängbenen knäcktes vid transport för rätt många år sedan och limmades sedermera ihop.  Skulle det kunna vara asp?

JS

  • Inlägg: 88
SV: Vilket träslag
« Svar #2 skrivet: 20 maj-21 kl 17:10 »
Jag funderade på det också men asp är väldigt ljust och enhetligt i färgen och jag har aldrig sett dessa ljusa strimmor i asp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vilket träslag
« Svar #3 skrivet: 27 maj-21 kl 04:29 »
Den ser bäver gnagd ut i kanten så det är nog asp.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Magnus Lindkvist

  • Inlägg: 1
SV: Vilket träslag
« Svar #4 skrivet: 11 jun-21 kl 20:20 »
Har tror det är rönn.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Vilket träslag
« Svar #5 skrivet: 13 jun-21 kl 13:52 »
Ändarna har jag täljt på så de är inte gnagda.

Rönn låter rimligt eller kanske oxel. Det slår mig att jag tror jag sett sådana ådror på oxel nån gång. Det är bara vikten som förbryllar mig. Väldigt lätt, men kanske lite murknad.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilket träslag
« Svar #6 skrivet: 21 jun-21 kl 08:58 »
Såg en död trädgren som såg ut exakt så där på utsidan, dock utan de där strålarna i ändträt, men på utsidan var det likt. Alltså att veden inte är slät, utan har längsgående fåror. Det var klibbal, ett trädslag som är lätt och växer vid vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser