Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken naturlera lämpar sig?  (läst 5078 gånger)

Bulliam

  • Inlägg: 1
    • Småland
Vilken naturlera lämpar sig?
« skrivet: 02 maj-21 kl 16:38 »
Hallo!

Så jag har intresserat mig länge för keramik, lergods, särskilt då jag bor på morän lerjord och man ofta finner klumpar av det när man gräver!
Men som jag fått höra är det ju den blå/grå leran man ska nyttja i så fall. Men ofta när jag gräver hittar jag denna gula/brandgula lera som tycks ha samma egenskaper som den grå i spänst och tätnad.
Går denna gulaktiga lera lika väl som den grå eller är den sämre? Finns det någon annan lera som lämpar sig bättre?

Tack!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vilken naturlera lämpar sig?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-21 kl 22:35 »
Man ska inte haka upp sig alltför mycket på färgen. Gula/bruna/rödaktiga färger hos lera kan tyda på att det finns med järnoxider i den, men de påverkar inte lerans egenskaper annat än färgen.  En bra keramiklera blir inte sämre för att järnoxiderna finns med, och en dålig blir inte bättre för att de finns med.

Det är så många andra egenskaper hos leran, t ex fördelning av kornstorlekar, som avgör om den duger till keramik. Så man får nog helt enkelt prova med den lera man har tillgänglig och ta risken att misslyckas om leran är olämplig.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vilken naturlera lämpar sig?
« Svar #2 skrivet: 03 maj-21 kl 12:30 »
Här i södraste landsändan är det en del lera. Finns hobbyodlare som frågar sig om det inte vore bättre att försöka göra lerkrukor än att odla grönsaker.

Det sk matjordslagret är då ofta en grågul lera. 50cm under denna kommer den sk alven, som där jag grävt verkar vara en slags gul lera, mycket kraftigt kompakterad.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vilken naturlera lämpar sig?
« Svar #3 skrivet: 05 maj-21 kl 09:06 »
Två viktiga egenskaper när det gäller lera är sintringstemperatur och smältpunkt. Smältpunkten ligger ofta 100-200 grader högre än sintringstemperaturen.
Båda två ökar i följande ordning: rödbrännande tegellera < gulbrännande tegellera < stengodslera < porslinslera.
Den blågråa leran är ofta gulbrännande tegellera.
Den gula leran är ofta rödbrännande tegellera.
Lerans innehåll av större partiklar är viktig för dess egenskaper. Lägg ett kilo lera i en spann och spola med vatten i några minuter så ser du hur mycket som är kvar på spannens botten.
« Senast ändrad: 05 maj-21 kl 09:14 av borsdorfer »

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vilken naturlera lämpar sig?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-22 kl 14:17 »


Det var intressant information tack!

Två viktiga egenskaper när det gäller lera är sintringstemperatur och smältpunkt. Smältpunkten ligger ofta 100-200 grader högre än sintringstemperaturen.
Båda två ökar i följande ordning: rödbrännande tegellera < gulbrännande tegellera < stengodslera < porslinslera.
Den blågråa leran är ofta gulbrännande tegellera.
Den gula leran är ofta rödbrännande tegellera.
Lerans innehåll av större partiklar är viktig för dess egenskaper. Lägg ett kilo lera i en spann och spola med vatten i några minuter så ser du hur mycket som är kvar på spannens botten.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser