Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bismak på äpplen förvarade i jordkällare.  (läst 1771 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Bismak på äpplen förvarade i jordkällare.
« skrivet: 25 jan-21 kl 16:58 »
Jag undrar, vad beror det på? Haft äpplen där ett par år tidigare också utan att de luktat o smakat som nu. Fast nu har jag en annan sort, kan det bero på det? Minns att när jag var barn så följde jag med mamma till en fruktkällaren i Ö-vik, en butik i en djup källare. Där luktade det alltid sådär.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bismak på äpplen förvarade i jordkällare.
« Svar #1 skrivet: 25 jan-21 kl 17:05 »
Har några äpplen ruttnat i källaren? Den lukten kan sprida sig till friska äpplen i närheten.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bismak på äpplen förvarade i jordkällare.
« Svar #2 skrivet: 25 jan-21 kl 19:51 »
Ja, jag lämnade en låda med dåliga äpplen på nedersta hyllan för då valde mössen den. Fångat en massa i små fällor. Men sorterat bort alla som börjat ruttna från lådan med de jag sparar. Som sagt, minns den där lukten från fruktkällaren och en fruktaffär har knappast rutten frukt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bismak på äpplen förvarade i jordkällare.
« Svar #3 skrivet: 25 jan-21 kl 21:43 »
En fruktaffär får ändå alltid räkna med att en eller annan frukt ruttnar, och om den är välskött hinner man rensa bort de ruttna exemplaren innan någon kund ser dem. Men lukten kan spridas ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser