Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponi med kompost?  (läst 3540 gånger)

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
Aquaponi med kompost?
« skrivet: 22 sep-20 kl 22:13 »
fick lust att köpa en eller två farmartankar och fylla de med vatten och fisk, placera de i min mörka källare, glasa in min trasiga veranda så det blir ett växthus...och dra lite rör här och var... (detta är way over my budget men kanske får bli vårens projekt) men...har läst litegrann om tekniken och fisken får sitt renade vatten av odlingsbänken och jag funderade om inte man kunde använda sig av komposteringen för att boosta odlingen... kanske blir obalans? vad tror du?



borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-20 kl 11:10 »
Hur stor är en farmartank ?

Skall du odla karp ?

Skall transporten mellan de tre stegen ske manuellt ?

Är LED belysning mer ekonomisk än belysning med natriumlampor ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-20 kl 12:56 »
Tror du måste ha mycket tomater för att det skall bli balans, så jag skulle nog inte blanda in komposten. Och farmartankarna rostar nog, samt ger för mycket järn i vattnet (och jobbigt att få ned i källaren och att sköta om fisken). IBC-tankar eller ännu hellre en utomhuspool av lagom storlek så det blir lätt att få ned den i källaren.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #3 skrivet: 01 dec-20 kl 15:06 »
SLU, Sweco och Axelots Solutions bedriver ett forskningsprojekt om hur man tar till vara gödsel från fiskodlingar ! :)

Tror inte det är risk för mycket järn i vattnet. I närvaro av luft oxideras järnet och bildar en brun utfällning(myrmalm i sjöar).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-20 kl 17:03 »
Vet inte hur fiskarna reagerar på det, men det blir ett tråkigt slam. I sjöar spelar det mindre roll, men när man har begränsade tankar så är det skönt att slippa.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #5 skrivet: 02 dec-20 kl 15:43 »
Komposten vill inte ha vatten som rinner genom sig i någon större mängd. Tror du kan skippa den biten och ha komposten för sig och få en bra kompost istället. Min känsla är att det skulle bli för fuktigt i komposten och iom det syrefattigt och du skulle få en dålig kompostering.

En annan tanke är att du borde räkna på det rent ekonomiskt om det skulle vara värt din investering kontra vad du får ut. Vad kostar foder till fiskarna, el till belysning osv. Hur lång tid skulle det ta tills det var värt de?

Min erfarenhet är att det oftast lönar sig att inte blanda in för mycket finesser och teknik. Typ, odla tomaterna som vanligt under solen med gödsel från kompost. Ha ditt gråvatten från huset gå ut i någon biologisk reningsverk, typ rotzoon, där du kan skörda växterna som växer och lägga på komposten. Fiska i sjön för fin fisk.

Det är ju en spexig grej med aquaponi, men frågan är om det är värt det? Eller kanske det måste vara i jättestor skala för att det ska vara värt det?

Men det kanske är så att man gillar teknik och mecka och bygga och att det inte spelar någon roll om man "tjänar" på det i längden.

Bara en tanke :)

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #6 skrivet: 02 dec-20 kl 20:33 »
Man skall nog inte underskatta spexighetens drivkraft ;D

Jag kommer att fixa en bevattningsdamm, och däri kommer jag ha lite fisk. Antingen Clarias eller som föreslaget här på forumet svensk Lake. Inte för att sluta äta andra djur utan som ett komplement och att kunna ha ett djur som tar hand om hönsrester. Och för att det är kul. Vi har lite guldfisk ute, men jag vill gärna ha en god fisk. Blir det lake så blir det ju inte någon högre produktion, så då blir det ett lyxigt tillfälle någon gång per år.


 

domartigmg

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Aquaponi med kompost?
« Svar #7 skrivet: 10 mar-21 kl 14:56 »
SLU, Sweco och Axelots Solutions bedriver ett forskningsprojekt om hur man tar till vara gödsel från fiskodlingar ! :)

Tror inte det är risk för mycket järn i vattnet. I närvaro av luft oxideras järnet och bildar en brun utfällning(myrmalm i sjöar).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser