Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rätt olja till gräsklipparen?  (läst 19948 gånger)

Öland 4ever

  • Inlägg: 4
    • Öland
    • Öland 4ever
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #20 skrivet: 23 jun-21 kl 13:28 »
Tråden har ju några år på nacken men eftersom jag själv använder Klippo Excellent H (med Hondamotor) så har jag själv ställts inför samma problem.

SAE 30 olja med klassningen API SJ

Mig veterligen är det väldigt svårt att få tag i en sådan API-klassad SAE 30 olja. Den enda jag hittat är:

Liqui Moly Touring High Tech HD 30 som bl finns på 5 liters dunk.

Någon som känner till någon annan SAE 30 olja med klassningen API SJ?

Här är en av motorerna som önskar denna specialolja.
Bor man året-runt-boende på Öland så varför inte Öland 4ever

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #21 skrivet: 24 jun-21 kl 10:34 »
Varför vill du använda en "rak" SAE 30?  Den har ju inga som helst fördelar framför en vanlig bilmotorolja (multigradeolja).  Nackdelen med den raka oljan är, som tidigare beskrivet i denna tråd och många andra, att viskositeten är mycket kraftigt temperaturberoende. Den är trögflytande i kyla och blir lite väl tunnflytande när motorn är varm.  Om du istället använder t ex 10W-40, 5W-40, 10W-50 eller något liknande, så får du samma viskositet som en SAE30 har i genomsnitt, men mindre beroende av aktuell motortemperatur.

Man behöver inte stirra sig blind på just SJ-klassningen, om det är en högre API-klass (dvs en bokstav längre bort i alfabetet istället för J), så går det lika bra.

Man köper aldrig hem särskild olja för just gräsklipparen, utan man använder samma olja som till personbilen eller andra motorer som finns i hushållet, och som man ändå håller på lager.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #22 skrivet: 24 jun-21 kl 12:19 »
Det är väll Husqvarna som äger Klippo numera? Har svårt att se att deras SAE 30 olja inte skulle fungera i klipparen. Finns att köpa på Maskinklippet bland annat. Står "för alla 4-takt gräsklipparmotorer". Ska fungera för deras egna prylar också då.
https://www.maskinklippet.se/tradgard/grasklippare-tillbehor/service-slitdelar-grasklippare/husqvarna-motorolja-wp4t-sae30

Annars är det som Torbjörn säger, SAE 30 är för sommarbruk. Det är inga problem att ha en bättre olja än föreskrivet. Du ska bara inte ha en för tunn eller för tjock.

I min Rider 420 TsX AWD kör jag Husqvarnas motorolja 10W-40, den är inte så dyr jämfört med maskinen och jag använder den för att ploga snö på vintern.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #23 skrivet: 24 jun-21 kl 12:29 »
Man kan notera att om man lusläser det finstilta i instruktionsböckerna för B&S-motorer, så rekommenderar de en rak SAE 30-olja (alltså s k gräsklipparolja) endast för första fyllningen av en fabriksny motor. När motorn väl är inkörd efter något tiotal timmars drift, så kan man använda moderna bilmotoroljor, även syntetoljor.  Förmodligen är tanken med detta att det finns risk att de moderna oljorna så att säga smörjer FÖR bra för inkörningen, så man riskerar att kolvringar och cylinderlopp aldrig blir ordentligt inkörda om man kör med en sådan olja från första början, och riskerar att få dras med en motor med halvdan kompression och hög oljeförbrukning under hela livslängden.

Och man kan nog förutsätta att instruktionerna för en motorgräsklippare i första hand är skrivna med tanke på vad som gäller då den är ny och ska tas i bruk första gången.

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Rätt olja till gräsklipparen?
« Svar #24 skrivet: 12 apr-22 kl 07:18 »
anledningen till att tillverkaren vill att SAE 30 används är dess förmåga att skapa en beständig oljefilm vid användning.
Det är en single grad olja.
Och bör bytas varje år.

Kör med det som tillverkaren rekommenderar eller kräver iallafall under den tiden som garanti och reklamations tiden existerar då kan de inte klanka ner på detta.

som auktoriserad verkstad så fick jag aldrig använda annat än det tillverkaren ville.
Och det var inte något problem.

Nu när jag har friare verksamhet så använder jag vad jag vill men följer kundernas önskan.
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser