Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatisfrö?  (läst 11538 gånger)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Potatisfrö?
« skrivet: 20 jan-13 kl 22:26 »
Efter att ha läst om hur väl det slagit ut med potatisgratäng vill jag gärna testa. Men, jag har letat som en galning i timmar på nätet utan att hitta frön, och gått igenom mina frökataloger med samma usla resultat. Vart kan man hitta dom små rackarna??

Malines här igen

  • Gäst
SV: Potatisfrö?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 22:28 »
Potatisgratäng?

Frön?

Jag tror aldrig jag hört talas om någon som sått potatis. Har jag missat någon tråd?

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Potatisfrö?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 23:05 »
Potatisgratäng?

Frön?

Jag tror aldrig jag hört talas om någon som sått potatis. Har jag missat någon tråd?

Det funkar att plantera potatisfrö och det tar två år innan det blir några vettiga potatis. Första året blir det ärtstora potatis som man får plantera igen nästa år. Det går att skörda egna frö från potatis man odlar eller så köper man på nätet. Min bror beställde frö från vildpotatis och det blev många plantor. Potatisen blev små och med tjockt skal.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Malines här igen

  • Gäst
SV: Potatisfrö?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 23:08 »
Är fröna sortäkta som knölarna?

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Potatisfrö?
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 23:19 »
Är fröna sortäkta som knölarna?

Om du syftar på kultursorter av potatis så blir det inte sortäkta knölar. Avkomman skiljer sig från föräldrarna.
Om man får tag i vildsorter eller underarter så blir nästa generation äkta
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Malines här igen

  • Gäst
SV: Potatisfrö?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 23:21 »
Så om jag sparar röd kongoknölar blir det alltså inte det av dem nästa år? Det visste jag inte!

Malines här igen

  • Gäst
SV: Potatisfrö?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 23:28 »
Potatis bevarar man ju egenskaperna hos just genom att man förökar vegetativt, genom att man sätter en stamknöl, dvs en potatis.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Potatisfrö?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 23:31 »
Så om jag sparar röd kongoknölar blir det alltså inte det av dem nästa år? Det visste jag inte!

Om du planterar röd kongopotatis så lär de nya potatisarna bli röd kongo. Om du däremot tar frö från dina röda kongopotatisar så kommer avkomman inte att bli röd kongo. Avkomman kommer att ha liknande egenskaper som röd kongo men de lär inte bli identiska. Avkomman och föräldrarna blir olika när man sår frö.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Malines här igen

  • Gäst
SV: Potatisfrö?
« Svar #8 skrivet: 20 jan-13 kl 23:34 »
Om du planterar röd kongopotatis så lär de nya potatisarna bli röd kongo. Om du däremot tar frö från dina röda kongopotatisar så kommer avkomman inte att bli röd kongo. Avkomman kommer att ha liknande egenskaper som röd kongo men de lär inte bli identiska. Avkomman och föräldrarna blir olika när man sår frö.

TAck för att du förtydligade. Du skrev att knölarna inte blir sortäkta, så jag blev lite förvirrad.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Potatisfrö?
« Svar #9 skrivet: 11 sep-20 kl 12:29 »
För nybörjare i fröodling: läs gärna artikel om fröodling av Karin Jansson i Odlaren Nr 1 och Nr2 2010.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Potatisfrö?
« Svar #10 skrivet: 11 sep-20 kl 18:10 »
om jag förstått saken rätt så har Jordbruksverket förbjudit försäljning av potatisfrön, pga nån EU-lag. verkar som om det står en del om saken i Odlaren nr2 2010 som nämndes i föregående post.

https://www.fobo.se/index.php/kunskapmeny/opinionmeny/126-nya-regler-foer-froehandel-2010

Min bror beställde frö från vildpotatis..
verkar som det inte finns någon sajt med det namnet numera, eller så har google tagit bort den från träfflistan bara.

fanns inget på Tradera heller. inte ens på reglersidorna vad jag kunde se. möjligen pga att det är en "åt helvete" lagparagraf som visar sitt fula tryne.



vilket gör saken än mer intressant, att spara frön från potatisodlingar! hittade faktiskt en "tomat" i odlingen jag testat med häromdagen. påstods på nån sida att de kan ha 400 frön i sig, så det får väl räcka för i år. det jag funderar på är iofs när den bästa tiden att skörda "tomaten" är, ska man vänta på att den faller självmant kanske? den är rätt liten och grön. kanske brukar gå att få upp grödor med "inte så utvecklade" frön också?

edit, jag testar väl så fort färgen ändras lite.
« Senast ändrad: 12 sep-20 kl 01:13 av Jesus Kristus Är Guds Ord »


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Potatisfrö?
« Svar #12 skrivet: 11 sep-20 kl 22:39 »
För nybörjare i fröodling: läs gärna artikel om fröodling av Karin Jansson i Odlaren Nr 1 och Nr2 2010.

Då dessa två nummer är 10 år gamla, artiklarna ej  skannade på Fobos hemsida, och tidskrifterna  med stor sannolikhet inte längre är sparade på något folkbibliotek, så tycker jag att det är bättre att söka information från föreningen SESAM, en ideell förening som verkar för att bevara den mångfald som finns bland köksträdgårdens och åkerns växter genom att medlemmarna fröodlar.

Denna förening tillhandahåller en Fröodlarbok samt arrangerar lokala kurser i fröodling.
« Senast ändrad: 12 sep-20 kl 00:09 av Carolus »

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Potatisfrö?
« Svar #13 skrivet: 12 sep-20 kl 00:51 »
som i länken jag skickade i förra posten så omnämns föreningen "sesam" bla:

Fröerna får bara säljas i små förpackningar och direktivet anger exakt hur många gram frön det rör sig om. Förpackningarna ska ha vissa märkningar och plomberingar och fröförsäljaren måste också rapportera exakt hur mycket frön som säljs av varje sort.

[...]
Osäkerheten kring vad som ska hända med våra köksväxtfröer är därför idag stor. På föreningen Sesam som sysslar med att bevara gamla kultursorter, är man försiktigt optimistisk till de nya reglerna för bevarandesorter.

– Det här är ett steg i rätt riktning. Vi räknar med att Nord­Gen kommer att registrera många sorter på bevarandelistan och på så sätt kommer de att bli tillgängliga för vanliga konsumenter, säger Eva Lemtke, ordförande i Sesam.



dessutom:


sesam hänvisar till "nordgen" som säger:
« Senast ändrad: 12 sep-20 kl 01:09 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatisfrö?
« Svar #14 skrivet: 25 sep-20 kl 13:03 »
Det är inte svårt att få potatisfrö. Man tar ett potatisbär som har mognat och gör på samma sätt när man tar frön från en tomat. Fröna har god grobarhet och håller i många år. Det är intressant att se vilken diversitet det är hos fröplantorna. Det kan bli knölar av olika färg och form. Jag odlar faktiskt sedan mer än 10 år fortfarande 3 sorter av potatis som jag tagit fram från frö. Det är med potatis som med t.ex. äpplen, att de flesta korsningar man får fram är inte mycket att ha, men ibland kan man ha tur.

Vill man veta vilka båda föräldrar till en potatiskorsning är, då får man ta en blomma från den ena sorten och tvångspollinera den andra, och sedan binda en plastpåse över blomman, så att insekter inte kommer med pollen från ytterligare plantor.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Potatisfrö?
« Svar #15 skrivet: 28 sep-20 kl 20:47 »
Vår frösådda potatis är väldigt intressant. Troligen är den en blandning av blå congo och något annat. Den växte sig väldigt hög, blommade länge, ända in i september, och stod grön och fin långt efter att de vanliga vissnat ner.

När vi skulle ta upp den visade det sig att potatisen inte växte i klungor runt plantan, som vanliga potatisar gör. I stället hade den skickat ut långa, grova rötter åt sidorna, med en potatisknöl här och var. Antagligen hade den hittat tillbaka till några gamla mer eller mindra vilda gener...

Ännu har vi inte smakat på den, men det ska vi nog göra för att se om det är en sort vi vill ha kvar.

Och nu funderar jag på att testa lite mer potatisfrön....

 

DizzyKitt

  • Inlägg: 1
    • Öland
SV: Potatisfrö?
« Svar #16 skrivet: 11 mar-21 kl 08:59 »
Vilka potatisfrön använder ni?

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Potatisfrö?
« Svar #17 skrivet: 15 okt-21 kl 00:37 »
Jag har odlat fram potatis från frön som jag tog från en potatisfrukt som växte på en Mandelpotatis-planta. Många potatisplantor blommar och försöker sätta frukt när du odlar dem, om du hjälper till med pollineringen och skyddar mot rådjuren så ökar chansen för att få fram potatisfrön.

Första året som jag odlade från "mandelpotatisfrö" fick jag som tidigare sagt mest potatisar i ärtstorlek, andra året fick jag potatisar i stort sett identiska med samma storlek och form som hos mandelpotatis. Det roliga är att utseendet var detsamma men egenskapen när det gäller fastheten hos dessa potisar var helt det motsatta: Medans mandelpotatis är väldigt mjölig så var/är min sort väldigt fast.. lite lustigt tycker jag. Verkade åtminstone som om att min egna sort är väldigt resistant mot potatisbladmögel till skillnad från mandelpotatisen. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser