Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mögel i sockerlösningen  (läst 1334 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Mögel i sockerlösningen
« skrivet: 19 sep-21 kl 17:32 »
Hm, Jag har ett samhälle som jag fodrar med en foderlåda som rymmer sockerlösning på fyra kg torrsocker.
Det gick väldigt fort i början, de första 10 kg slurpade de i sig fort men sen. De senaste har gått väldigt långsamt och efter ca 12 kg så går det så långsamt att sockerlösningen möglar. Jag tog därför bort socker och foderlådan och ser att de har byggt i foderröret. De har kanske dragit ner allt som de får plats med nu? Eller borde jag ge dem nytt socker som inte är mögligt i foderballong istället? De andra samhällena har dragit ner 18 kg utan problem. Det var förstås en del honung honung som de fick behålla, kanske 2 ramar. Kan tillägga att det är en svärm och inte ett produktions samhälle, alltså inte jättestarkt samhälle.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Mögel i sockerlösningen
« Svar #1 skrivet: 19 sep-21 kl 22:10 »
Troligen är ramarna fulla med annat, pollen eller yngel.
Det är bara att öppna och titta, mycket pollen så ersätt med EN utbyggd ram i yngelklotet,nästa ram  yttersidan av klotet, vänta en vecka och ge dom resten av fodret.
Pollen ramar fryser du och har till avläggare eller drottning odling.
« Senast ändrad: 19 sep-21 kl 22:20 av hofboss »

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Mögel i sockerlösningen
« Svar #2 skrivet: 20 sep-21 kl 12:59 »
Nja, det är för kallt för att rota runt i samhället nu. Jag får väl vänta lite och försöka ge dem lite mer med en foderbubbla till helgen och se om något händer, om det nu inte är för kallt för det också.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mögel i sockerlösningen
« Svar #3 skrivet: 20 sep-21 kl 14:06 »
Fast om det är för kallt för en snabbkoll så är det också för kallt för att ge sockerlösning

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Mögel i sockerlösningen
« Svar #4 skrivet: 20 sep-21 kl 19:42 »
Funderar vidare, det kanske fungerar bättre med en foderballong. Har en I glas, alltså en ganska liten på kanske 2 liter. Men jag kanske bara drivfodrar istället då jag bara kommer att vara där under helgen och då blir läget ännu värre..... Annars får det bli apifonda till våren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser