Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göingeget producerar mjölk 3 månader innan beräknad killning  (läst 1284 gånger)

Baskern

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Hej!

Jag har som rubriken antyder en dräktig göingeget, som blev betäckt i juli (enligt uppgift från föregående ägare, alltså strax innan hon såldes till mig) . Nu har ena sidan av juvret börjat växa. Hon visar inga tecken på att juvret är ömt, jag provade nyss att mjölka henne, och så länge kraftfodret räckte var hon hur lugn som helst. Jag hann inte mjölka ur speciellt mycket, men det jag fick ut såg helt normalt ut.

Är detta normalt för en göingeget? Verkar väldigt tidigt att börja fylla juvret redan nu? Kan det vara så att hon "råkat" bli betäckt flera månader tidigare?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är en helt normal variation,    Ibland har kroppen inte lyckats att få till tidtabellen eller så har hormonerna inte läst tidtabellen tillräckligt nogsamt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Baskern

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Tack för svar!

Följdfråga; bör jag mjölka henne ibland för att avlasta juvret? I nuläget känns det dock inte alls spänt. Och råmjölken, när kommer den? För jag antar att det är hos getter som många andra djur att den är lite gulare och tjockare? Det jag mjölkade ut idag såg ut precis som vanlig mjölk

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Tack för svar!

Följdfråga; bör jag mjölka henne ibland för att avlasta juvret? I nuläget känns det dock inte alls spänt. Och råmjölken, när kommer den? För jag antar att det är hos getter som många andra djur att den är lite gulare och tjockare? Det jag mjölkade ut idag såg ut precis som vanlig mjölk

Det kan jag inte svara på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Tack för svar!

Följdfråga; bör jag mjölka henne ibland för att avlasta juvret? I nuläget känns det dock inte alls spänt. Och råmjölken, när kommer den? För jag antar att det är hos getter som många andra djur att den är lite gulare och tjockare? Det jag mjölkade ut idag såg ut precis som vanlig mjölk

Nej, du ska inte mjölka en get som är dräktig om du har dålig koll var i laktationen hon är. Du tror att det är 3 månader kvar men det kanske är 1 månad. Om du mjölkar kommer det inte bildas råmjölk vilket gör att killingen blir svag och kanske dör, och så ökar du risken för att bakterier kommer in i juvret om du ska vara där och provmjölka då och då. Låt henne vara.

Baskern

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Nej men vad bra, då håller jag mig till ursprungsplanen, att låta henne vara helt enkelt.

Tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser