Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av batterigräsklippare?  (läst 2050 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Erfarenheter av batterigräsklippare?
« skrivet: 18 sep-21 kl 07:21 »
Kan först säga att jag har en stor gräsmatta. Tar ca 3 timmar att klippa.
Min biltema gräsklippare jag köpte för ca 4 år sedan går som en klocka men pga min ojämna terräng så får jag svetsa på den då och då. Hänger också ihop med att utkastningen fungerar värdelöst.

Står dock i valet med att antingen göra en rejäl förstärkning på den svaga punkten, vilket kommer ge mig en annan svag punkt som går sönder.
Eller köpa en ny maskin. Bor på sådan lerjord att på våren är det bergochdalbana. Så det bör vara en tålig maskin. En med batteri som ger mig minst 1 timmes drifttid så jag får avbrott. Är annars skapt så att jag kör klart. Hur trött jag än är. Har svårt med att avbryta och fortsätta dagen efter. Med batteri så blir det dock inget val.
Men alla jag ser i butiker är rena plasthistorier. Nån som sett nåt annat?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-21 kl 07:44 »
Jag skulle säga, gör av med så mycket gräsmatta du kan, omvandla till äng eller nåt annat. Skaffa sen en robot. Använd jord från gräsmattan du tar bort för att jämna ut för roboten om så behövs. Det finns husqvarna robotar som går än idag fast dom togs ibruk på 90 talet.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-21 kl 09:39 »
Haha, jag är nog en av dom som prövat batterigräsklippare mer än de flesta.

Det tog mig ungefär en arbetsdag att klippa en av gräsmattorna. Det är en av omkring 6-7 gräsmattor modell "större", lite beroende på vad och hur du räknar som gräsmatta.

Har Husqvarnas värstingklippare av batterityp som såldes för 3-4 år sedan. Den har plats för 2st batterier. Jag har deras större batterier och batteritiden var någonstans runt en timme med två batterier lite beroende på motstånd. Totalt har jag 6st batterier och 3st laddare så jag kunde köra oavbrutet. Har även andra Husqvarna batteriprodukter. 2st motorsågar, 2st grästrimmer och 1st röjsåg, häcktrimmer. Med reservation att den första generationen motorsågar från batteriserien inte var bra så är jag jättenöjd med produkterna. Senaste generationen motorsågar är en dröm att jobba med.

Underhållet är obefintligt. Driftsäkerheten suverän. Du behöver inte tanka soppa. Byta olja. Eller göra något annat än att trycka på "start". Det Husqvarna hade problem med i början av batteri-serierna var att motorerna slog ifrån för enkelt. Det problemet gällde främst deras första generation motorsågar. Men även gräsklipparen om det är högt gräs. Däremot tror jag att mitt gräs var så högt att även en motordriven gräsklippare hade packat samman (upp till knäna). Lösningen var att stänga av maskinen på knappen och slå på igen. Ingen större ko på isen med andra ord. Upplevde inte några problem med drivning i backar. Inget på maskinen har gått sönder och jag har bitvis ganska tuffa miljöer för en gräsklippare.

Kan tänka mig att batterierna räcker längre om du har en normalt bevuxen gräsmatta att klippa.

De senaste produkterna jag köpt från Husqvarna har saknat det problemet med motorn. Tvärt om har motorn varit stark och underbar att jobba med.

Det som är problemet är priset på batterierna. Dom är dyra att köpa in. Fördelen är att dom passar all deras utrustning och maskinerna utan batteri är inte så dyra att köpa in.

Det var givetvis ohållbart för mina behov. Jag sparade och köpte en åkgräsklippare modell större, en Husqvarna R420TsX med 122cm klippaggregat och med den klipper jag alla gräsmattor på "bara" en arbetsdag. Oavsett höjd på gräset. Till den har jag även vikplog och snöslunga. Ni vill inte veta hur lång tid det tog för mig i början att skotta infarten när jag flytta hit.

När jag flyttade till gård fanns det inte i min fantasi att snöskottning och gräsklippning skulle bli sådana stora och akuta problem att lösa.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-21 kl 09:59 »
Mina föräldrar köpte en batterigräsklippare av märke Worx (tror det är Bauhaus' eget märke) för några år sedan. Den har skött sig bra sånär som att laddaren gick sönder efter ett halvår och byttes på garantin. Den går nog en dryg timme på en laddning.
Den har hållit bra i övrigt, vad jag inte riktigt gillar med den är att uppsamlaren är löjligt liten och att den har drift på bakhjulen vilket jag inte gillar. Man kan också ha en del synpunkter på handtag och reglage, inte så ergonomiskt utformade och en massa utstickande plastvingmuttrar och annat som gärna hakar fast om man ska klippa nära vildvuxna buskar etc.
Också något störande att den har en spärr så att om man har kört den med drift och sedan stannar, så går den inte att rulla bakåt förrän man har handrullat den framåt utan drift en liten bit.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-21 kl 16:44 »
Vi har stora gräsytor också, men bryr oss inte om att hålla dem som en golfgreen utan klipper vartefter hönsen behöver grönt. Den klippare som används mest är en 40V batteridriven från Ryobi som går 3-4 uppsamlingar per batteri. Har hållit länge nu.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-21 kl 16:48 »
Apropå det: Jag har ett batteri (48 V blybatteri) och laddare till en äldre Ryobigräsklippare liggande, har ingen användning för dem och avyttrar dem gärna om någon behöver. Batteriet har blivit underhållsladdat då och då, men inte varit i praktiskt bruk på länge så inga garantier om skicket. Skulle förmodligen må bra av en desulfatering.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #6 skrivet: 21 sep-21 kl 05:48 »
Jag skulle säga, gör av med så mycket gräsmatta du kan, omvandla till äng eller nåt annat. Skaffa sen en robot. Använd jord från gräsmattan du tar bort för att jämna ut för roboten om så behövs. Det finns husqvarna robotar som går än idag fast dom togs ibruk på 90 talet.

Gräsklippning är bra motion. Sen finns det inte en robot med tillräckligt hög markfrigång som skulle klara av att köra här. Och finns det så kostar den 100 000 kr. Vilket det inte är värt.
Såg en fyrhjulsdriven på xyz maskiner som kostade 50 000 kr. Den skulle inte klara av min lerjord. Får 30 st biltema maskiner för det priset. Håller dom alla i 4 år st så klarar sig nästa generation i torpet också. Den är väldigt bränslesnål. Kanske går mellan 7-10 liter på hela säsongen.
Gräsklippning här så får man dra maskinen. Man orkar helt enkelt inte gå vanligt. Fastnar överallt.

Julas maskiner är för plastiga (Ryobi).
Husqvarna har jag inte kikat på. Vet att batterimotorsågen ska vara bra. Mina föräldrar hade som mål i flera år att köra ut ett batteri. Det orkade dom aldrig. Deras batteri tröttnade eller vagnen blev full med ved innan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #7 skrivet: 21 sep-21 kl 06:34 »
Har du en bild på gräsmattan när den är klippt

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #8 skrivet: 21 sep-21 kl 09:28 »
Husqvarna har jag inte kikat på. Vet att batterimotorsågen ska vara bra. Mina föräldrar hade som mål i flera år att köra ut ett batteri. Det orkade dom aldrig. Deras batteri tröttnade eller vagnen blev full med ved innan.

Om du funderar på Husqvarna gräsklippare så kan du ha i bakhuvudet att de tekniskt sett är identiska med alla andra gräsklipparmärken som Electroluxkoncernen ligger bakom, det är bara designen som skiljer (t ex Gardena, Partner, McCullogh, många gräsklippare som säljs under stormarknadskedjors egna märken). Så du kan egentligen välja fritt bland de märkena och behöver inte stirra dig blind på just Husqvarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #9 skrivet: 21 sep-21 kl 10:03 »
Måste väl gå att modifiera en robotklippare med större hjul om man bara vill toppa sin äng ;D

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #10 skrivet: 21 sep-21 kl 10:35 »
Om du funderar på Husqvarna gräsklippare så kan du ha i bakhuvudet att de tekniskt sett är identiska med alla andra gräsklipparmärken som Electroluxkoncernen ligger bakom, det är bara designen som skiljer (t ex Gardena, Partner, McCullogh, många gräsklippare som säljs under stormarknadskedjors egna märken). Så du kan egentligen välja fritt bland de märkena och behöver inte stirra dig blind på just Husqvarna.

Varför skulle dom vara identiska med Electrolux?

Electrolux tillverkar vitvaror under märket Husqvarna genom en licens från Husqvarna. Gäller inte gräsklippare.

Har provat trädgårdsprodukter av billigare märken. Det är inte samma sak som dom dyrare märkena. Du märker en påtaglig skillnad. Sen kan det så klart vara olika om man tycker det är värt dom extra pengarna. Men det är en annan sak.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #11 skrivet: 21 sep-21 kl 11:00 »
Gräsklippning är bra motion.

Gräslkippning är mental tortyr enligt mig. Fick sån ångest av gräsklippningen att det offsettade all fysiskt välmående. Det plågade en dagen efter man klippt tills nästa gång man skulle klippa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #12 skrivet: 21 sep-21 kl 11:20 »
Då är det tur att det finns robotklippare :) Frun har din gräsklipparångest fastän i mildare variant, men då det är hennes höns som gillar klippet så kanske det släpper innan vi tar ner skylten. Jag skulle kunna tänka mig att ha en robotklippare som fick klippa gångar och i övrigt låta det vara äng.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-21 kl 11:56 »
Gräslkippning är mental tortyr enligt mig. Fick sån ångest av gräsklippningen att det offsettade all fysiskt välmående. Det plågade en dagen efter man klippt tills nästa gång man skulle klippa.

Att klippa gräset för att det ska vara snyggt är värdelöst.

Jag skördar gräs till odlingarna, då är det betydligt mer motiverat att syssla med det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-21 kl 13:52 »
Varför skulle dom vara identiska med Electrolux?

Electrolux tillverkar vitvaror under märket Husqvarna genom en licens från Husqvarna. Gäller inte gräsklippare.

Har provat trädgårdsprodukter av billigare märken. Det är inte samma sak som dom dyrare märkena. Du märker en påtaglig skillnad. Sen kan det så klart vara olika om man tycker det är värt dom extra pengarna. Men det är en annan sak.

Ta en titt på typskyltarna och systemet med produktnummer, så inser du det nära släktskapet. Och om man hittar en reservdelskatalog på nätet, så gäller den ofta för ett antal maskiner av alla fyra märkena.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Erfarenheter av batterigräsklippare?
« Svar #15 skrivet: 21 sep-21 kl 14:49 »
Ta en titt på typskyltarna och systemet med produktnummer, så inser du det nära släktskapet. Och om man hittar en reservdelskatalog på nätet, så gäller den ofta för ett antal maskiner av alla fyra märkena.

Husqvarna äger en del av märkerna du nämner... Inte alla. Dom äger inte Electrolux till exempel. Och dom tillverkar inte allt som finns ute på marknaden så det kvittar inte vilket fabrikat du väljer.

Inte heller att det är lika bra produkter även om den bakomliggande tillverkaren är Husqvarna. Många stora märken tillverkar lågprisprodukter av lägre kvalitet. Någonstans måste du ju pruta om du ska få ner priset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser