Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på höns - Urban style som kan gå fritt ibland på inhängnad tomt  (läst 1856 gånger)

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
Hej,
Jag håller på att bygga en liten hönsgård av en lekstuga nu när barnen flyttat.
Jag ska ha 4-5 hönor för nöje & ägg.
Jag kommer ha en utegård på ca 20 kvadratmeter med stängel på sidor och tak.
Tänker en regnskyddad avdelning oxå.

Jag hoppas hitta en ras som kan springa ute på tomten oxå när man är hemma och kan kolla till dom. Jag har ett staket runt på ca 80cm.
Jag har sett raser som Silkies & Orpington som jag undrar om dom kan hålla sig på tomten.
Kan det funka att ha höns frågående "då och då" under upsikt med 80cm staket men mestadels ha i hönsgård?
Tacksam för tips!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
Fungerar fint med alla raser vi haft, de går inte så långt från sitt hus/hägn. Silkeshöns flyger ju inte, men de går varken längre eller kortare än de andra.

Om hönshuset står nära staketet som går runt tomten så kan de få för sig att krypa under för att kolla andra sidan. En eltråd kan vara bra då. Skulle du ha flygande höns nära ditt 80cm staket så flyger de upp för att titta ner på andra sidan. Det hindrar du rätt lätt med en tråd så de ej törs sätta sig där. Behöver givetvis ej vara el i den, för det fungerar ändå inte där.

Men som sagt, de håller sig i närheten av sitt hus, så ställ det inte där du har fina rabatter...

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
Hej och tack för svar!
Hönshuset kommer vara i närheten av staketet. Staketet är ett gunnebonät och dom kan inte gräva under det - dom har yta Norr Ost & syd om sitt hönshus och hönsgård.
Min fråga som du oxå svarade på är om hönorna håller sig på tomten och jag fattar att det gör dom men är nyfikna och hoppar upp på staketen och sen kanske över - så inte rymningssugna men nyfikna...  :)

Ett par frågor:
1) Fattar jag dig rätt att jag sätter ett snöre/wire 20cm över mitt 80cm stängsel som dom kan se och sen vill dom inte/vågar inte hoppa upp på staketet?
2) Hur gör dom vid häckar? jag har en del häckar på 1 meters höjd (med stängsel inne i häcken) - hoppar dom upp på häckar eller är det svårt för dom att balansera och dom undviker det ?

Jag bor i utkanten av ett villaområde med en väg till en båtplats så det är ju lite trafik utanför tomten åt ett väderstreck.
Sedan har jag "stora" ytor, dom kanske kommer ha 6-800 kvadrat att sprätta på i den stängslade tomten (80cm + snöret vi pratade om ovan).
Dom får 5m2 i sitt lilla hönshus och 20-25 m2 i sin gård - ska ha tak över vissa delar på gården.
Blir detta bra för mina ca5 hönor? en kvadartmeter inomhus per höna och ca fem kvadarmeter per höna i sin hönsgård. Det är ju mer än vad lagen kräver i alla fall..


Sen vad gäller höns - Silkies värper ju inte så mycket och jag läser om Orpington som oxå ska vara lätta att hålla innhängnade.
Det jag läser om är Buff Orpington och det lutar åt sådana!
Mycket tacksam på tips till detta för mig mycket viktiga projekt!!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
Man styr lätt hönorna åt ett visst håll eftersom de gillar godis och sällskap. Om häcken är mjuk, alltså har klena grenar, så tror jag inte de vill sitta på den.

Jag skulle välja sådana höns som jag gillar, och lägga lite tid på att få dem tama så kommer det att gå bra vilken ras du än väljer. Om du inte hittar någon som är riktigt skvattig, men det har vi inte haft någon så det är nog inte vanligt. Kommer ihåg att det finns en tråd där vi diskuterade vilka raser vi tyckte var mest sällskapliga, där kan du nog få något mer kött på benen.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
Tack - Orpington är nog spaningen just nu en ska kolla tråden du rekommenderar!
Dom kallas "Buff Orpington" - vad är det på svanska?

https://backyardchickenchatter.com/buff-orpington-what-you-need-to-know/

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
Lite sent svar. Vi har haft många raser, men tunga lite större höns är ju lättare att hålla inne. Orpington eller Brahma t.ex. de flyger helt enkelt inte. Mindre lätta raser kan ju både flyga lite bättre och ta sig in i trånga utrymmen (t.ex. en halvgles häck). Orpington är bra lätta att stängs in, och fogliga. Börja med dem du.

Min erfarenhet är att höns utforskar i närheten av hönshuset, och successivt letar sig längre och längre bort från hönshuset. Dock minns de platser med bra mat: komposthögen och landet går mina gärna till direkt när jag släpper ut dem.

 Dock verkar det bli en "reset" varje dag. Om jag släpper ut dem från hagen 8 på morgonen, så är de garanterat uti i skogen eller på grannens tomt (typ 50m bort). Men om jag släpper ut dem på eftermiddagen så håller de sig betydligt närmare än så, och går tillbaka fint på kvällen.

Ett annat sätt att rasta dem är att släppa ut några stycken. Om man har en flock och släpper ut några få hönor, så håller de sig relativt nära övriga flocken, dvs de vandrar inte iväg på samma sätt.

Om man har 4 kanske det inte fungerar på samma sätt som i en större flock, det vet inte jag. Det är mer än 30 hönor i min flock.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
Jag tänker lite annorlunda än bsod.

Höns kommer alltid tillbaka på kvällen om det serveras något gott eller om det är kväll, förutsatt att de är vana vid att det är så; att man har lärt dem sedan de var små var de bor.

Jag hade, om de skulle gå helt löst, tänka på att kanske ha snabba, lite tuffare höns (silverudds blå, hedemora eller liknande) som har en del flykt i sig. De kan fly från rävar och hökar i bättre mån och lägger som regel mer ägg också.
Hos oss är det alltid de lite tyngre som fått betala med sitt liv när höken kommer.

Liten tomt skulle jag nog gå på bsod´s förslag.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
Vi har både lite större och små nu. Kopparmaran, Isbar, Hedemora, Tyska dvärgar och Dvärgkockin. Kanske fler... Men ingen av dem går långt från hönshusen. De hungrigaste (kopparmaranerna) kan ta sig till farstubron vilket nog är uppemot 50 meter, men det är ju för att de vet var matmor finns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 4 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser