Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter duvor bin?  (läst 2670 gånger)

Rosendalen

  • Inlägg: 50
Äter duvor bin?
« skrivet: 16 nov-08 kl 20:25 »
Hej alla

Jag har fått två duv-par och har tänkt att de skall få flyga fritt på dagen när de har lärt sig var de bor. Men jag har planer om att engång skaffa bin. Kommer duvorna att äta dem? Är der, bortsett från duvhöken, andra problemer som jag bör uppmärksamma om de flyger fritt? Skiter de ner allt, skrapar de i köksträdgården osv.?

Tacksam för svar:-)

 - Marie
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Äter duvor bin?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-08 kl 20:39 »
Är der, bortsett från duvhöken, andra problemer som jag bör uppmärksamma om de flyger fritt? Skiter de ner allt, skrapar de i köksträdgården osv.?

Fråga nummer ett besvaras av fråga nummer två! Ja, de skitar ner överallt och de förökar sig i rasande fart. Sen går det knappt att skjuta dem då de sitter inne i stallarna och då skjuter man i sönder tak mm. Då får man använda luftgeväret! Bin och trädgårdsland får du nog ha ifred.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Rosendalen

  • Inlägg: 50
SV: Äter duvor bin?
« Svar #2 skrivet: 16 nov-08 kl 20:49 »
Oj, låter inte så mysigt!

Har hört att det skulle vara så bra att ha dom fritt... Att de själv flyger in på kvällen, och då är det väl inte så svårt att hålla koll på dom? Hm.
Är det utan tvekan bäst med voliere?
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Äter duvor bin?
« Svar #3 skrivet: 16 nov-08 kl 20:52 »
Oj, låter inte så mysigt!

Har hört att det skulle vara så bra att ha dom fritt... Att de själv flyger in på kvällen, och då är det väl inte så svårt att hålla koll på dom? Hm.
Är det utan tvekan bäst med voliere?


Nä, låt dem flyga fritt! Det är bara jag som är lite less på att de har hittat in i nästan alla stallar och på loftet. Se till att de inte får föröka sig hur mycket som helst (plocka nästan flygfärdiga duvungar och käka upp dem - underbart!). Stör dem om de börjar hitta nya boställen där du inte vill ha dem!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Rosendalen

  • Inlägg: 50
SV: Äter duvor bin?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-08 kl 21:08 »
Ja, det var lite så jag hade tänkt - utan det känns lite konstigt att äta så små djur... Man lär sig nog. Det finns en man här som kan det.

Tack för varningen:-) Skall hålla ett vakent öga på dem!
Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!

Daniel. S

  • Inlägg: 18
  • Brevduvesport är livet
    • Västergötland
SV: Äter duvor bin?
« Svar #5 skrivet: 16 nov-08 kl 21:57 »
tjena

tror inte duvor käkar bin. dom käkar fröer majs ärter m.m
jag har ett femtiotal brevduvor, när dom är ute på dagarna springer dom runt på gräsmattan och plockar i sig mat. flyger ju även runt och motionerar,
har dom inte ute hela dagarna för  det brukar locka till sig höken brukar släppa ut dom morgon o kväll men nu har jag dom inne till i april då flyttfåglarna kommer tilbaka då höken har mer mat att välja på..

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Äter duvor bin?
« Svar #6 skrivet: 16 nov-08 kl 22:55 »
Hej Marie!

Tror bestämt att vi är grannar "ja över skogen  ;)" Det är trevligt med duvor eller gemytligt med dom. Det ger liv åt gården med deras kuttrande och flyguppvisningar specielt då ungduve flocken är ute själva och drar.

Ta med gubben och kom bort till mej så ska jag visa er och ni kan skaffa er en uppfattning hur det kan vara. Behöver ni några duvor så ska jag hjälpa er med dom. Och som Exotica skriver smakar ungduvorna förträffligt och då speciellt i lergryta med kantareller :P Jag bjuder på kaffe eller the

Föresten en annan granne över skogen på andra hållet ska börja med duvor också, riktigt roligt

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Rosendalen

  • Inlägg: 50
SV: Äter duvor bin?
« Svar #7 skrivet: 17 nov-08 kl 19:06 »
Nej men hej Lars!

Är det du? Vad roligt.  Jag kommer förbi i morgon om du är hemma då?
Du kan Pm'e mig..

- Marie

Dansk indvandrer i ett lite hus på landet som forsöker att odla sin egen mat. Har kaniner, höns, ankor och världens gulligaste katt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
lillaliam, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser