Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny induktionshäll luktar kemiskt  (läst 1370 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Ny induktionshäll luktar kemiskt
« skrivet: 29 maj-23 kl 22:50 »
Hej funderar lite, har en snart 2 månader ny induktionshäll, den fungerar bra, men jag tycker att den vid längre användning, tex steka kött, pannkakor, ( inte bara koka upp vatten alltså) att det kommer ut en lukt - kemisk lukt/oljalukt, från ventilationshålen, mellan häll och inbyggd spis.
Läst mig fram att nya hällar kan lukta, men hur länge?
En annan fundering, elektrikern, skarva sladden, och la en vit kopplingsdosa under hällen, eller på ugnen. Ugnen blir inte varm uppepå, det vet jag, men hur hällen blir varm under till och om den kan värma dosan, smälta dosan, som i sin tur kan avge en lukt, Låter kanske långsökt, och om det skulle vara smält plast som luktar borde väl lukten vara starkare och kvarstå längre. Men det är lite störande den här lukten som uppstår.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #1 skrivet: 30 maj-23 kl 08:18 »
Det är inget ovanligt att kraftelektronik luktar en del när den blir varm, så länge den är relativt ny - spelar ingen roll om det är en induktionshäll, värmepump, elbilsladdare eller nånting annat. Förr i tiden var det många som klagade på att det luktade om nya tjock-tv och datorskärmar också.

Normalt ska det inte bli varmt under en induktionshäll. Vad man möjligen skulle behöva hålla koll på är om det t ex är på gränsen till varmgång i den där kopplingsdosan eller någon annanstans vid elanslutningar till hällen, och att det är det som luktar.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #2 skrivet: 03 jun-23 kl 21:02 »
Tack Torbjörn för ditt svar. Så om jag förstår rätt så är det inte själva plasten på kopplingsdosan jag behöver vara orolig för, utan isåfall elkablarna inne i dosan.
Hur länge kan jag räkna med att lukten kvarstår om det bara beror på ny elprodukt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #3 skrivet: 03 jun-23 kl 22:04 »
Om du använder hällen för fullt någon timme om dan så borde lukten avta efter några månader, rimligtvis.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #4 skrivet: 03 jun-23 kl 23:10 »
Det är så alltså att lukten kan vara kvar i ett par månader?  Det har gått knappt 2 månader nu. Och det spelar ingen roll vilken platta jag använder så jag misstänker inte längre att det är plasten på själva dosan, för dosan ligger längst upp mot en platta. Då skulle det ju inte lukta om jag använder den plattan som är längst bort från dosan tex.

Är det en farlig lukt att andas in? Kan det ta uppemot ett halvår alltså?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #5 skrivet: 04 jun-23 kl 08:40 »
Det är nog inte värme från plattorna utan värme från elektroniken (drivdonen), eller ev varmgång pga någon dålig anslutning i kopplingsdosan eller liknande, som orsakar lukten.

Lukt från "modern" elektronik bör inte vara så farlig att andas in, det är värre med elektronikprylar som är tillverkade innan 2006 då EU:s RoHS-direktiv infördes och förbjöd en del otrevliga halogenkolväten mm.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #6 skrivet: 04 jun-23 kl 13:43 »
Fast om det är lukt från elektroniken hur kan denna lukt då försvinna om ett par månader?

Det är nog inte värme från plattorna utan värme från elektroniken (drivdonen), eller ev varmgång pga någon dålig anslutning i kopplingsdosan eller liknande, som orsakar lukten.

Lukt från "modern" elektronik bör inte vara så farlig att andas in, det är värre med elektronikprylar som är tillverkade innan 2006 då EU:s RoHS-direktiv infördes och förbjöd en del otrevliga halogenkolväten mm.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #7 skrivet: 04 jun-23 kl 21:59 »
Fast om det är lukt från elektroniken hur kan denna lukt då försvinna om ett par månader?

Det är ju överskott på lättflyktiga kolväten i plastdelar, flussmedelsrester mm som luktar, när sakerna har varit varma ett tag har det mesta som luktar avdunstat.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Ny induktionshäll luktar kemiskt
« Svar #8 skrivet: 27 jun-23 kl 23:09 »
Lånade en batteriborrmaskin av äldre modell och laddaren stank fruktansvärt när jag laddade.
Tror att olika människor har tolerans för diverse stank för ägaren förstod inte vad jag pratade om.
Så har du otur så får du stå ut med stanken eller byta till ett annat fabrikat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser