Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappat kall lysrör i cementgolvet  (läst 1373 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
Tappat kall lysrör i cementgolvet
« skrivet: 01 feb-23 kl 17:04 »
Hade plockat ur ett lysrör som slutat fungera,  ställt det mot väggen, pang for der i golvet och gick i flera bitar. Såg inget kvicksilver kulor, frågan är nu, jag har en gravid fru, och en liten dotter på 3 år.
Giftcentralen säger att det är ingen fara då lampan var kall, varken för frugan eller dottern eller mig. Eftersom röret var kallt, platsen kall, stall med minusgrader så fanns ingen spridningsrisk. Borde stanna där och bara sopa upp, torka av och gå vidare med livet,men har en nojjig fru...
Och vi har höns i byggnaden, men annat rum  som hon nu vägrar äta ägg ifrån...
Vad säger ni?
 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #1 skrivet: 01 feb-23 kl 17:31 »
Det är så lite kvicksilver i ett lysrör att du inte ser något. Ta du hand om glaset utan att skära dig (pulvret är otäckt och gör sår svårläkta) och släng det i återvinningen där de har lysrör, sedan tar du lite sågspån och strör ut och sopar upp. upprepa det en eller två gånger så har du gjort en tillräcklig sanering. Jord eller torv fungerar lika bra. Knyt ihop påsen och släng i brännbart.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #2 skrivet: 01 feb-23 kl 19:06 »
Jag har torkat med fuktig trasa som giftinformationen sa, men tack för rådet om att strö spån på golvet. 

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #3 skrivet: 01 feb-23 kl 19:12 »
Finns det någon risk om jag fått med något in med skorna i huset?

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #4 skrivet: 01 feb-23 kl 19:16 »
Den gången jag tappade ett lysrör i garagets betonggolv, sopade jag inte bara, utan dammsög länge och noga. Innan dess hade jag flyttat undan varanda pryl på ett par kvardratmeter. Jag blev förvånad öven hur långt de små glassplittren kan hoppa iväg.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #5 skrivet: 01 feb-23 kl 21:05 »
Damsuga ska man inte göra.... då kan ångan komma in i damsugaren och spridas ut i luften igen...

Citat från: Berberis
link=topic=200900.msg1875047#msg1875047 date=1675275374
Den gången jag tappade ett lysrör i garagets betonggolv, sopade jag inte bara, utan dammsög länge och noga. Innan dess hade jag flyttat undan varanda pryl på ett par kvardratmeter. Jag blev förvånad öven hur långt de små glassplittren kan hoppa iväg.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #6 skrivet: 01 feb-23 kl 21:33 »
Risken för fritt kvicksilver är större om lysröret var nytt än om det var gammalt och utslitet. Med tiden binds nämligen en hel del av kvicksilvret i det vita lyspulvret, och när det finns för lite kvicksilverånga kvar i fri form i röret för att hålla gasurladdningen igång, slutar röret att fungera och det är ju först då man brukar byta ut det.
Så lyckas man dammsuga och torka upp det mesta av pulvret, är det ingen fara.  Dammsuger man, kan man placera dammsugaren så att utblåsningsluften går ut utomhus, och är man riktigt petig kan man byta påse och ev filter i den efteråt.
Ett tips är dock att vädra igenom rummet riktigt ordentligt någon gång då det är varmt och torrt väder framåt sommaren.
Att något skulle sprida sig till höns i en annan del av samma byggnad, är helt uteslutet.

Observera att rent, metalliskt kvicksilver är ofarligt att förtära eftersom det inte kan tas upp av matsmältningsapparaten. Det är vissa kvicksilverföreningar, framför allt salter, som är giftiga vid förtäring.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #7 skrivet: 01 feb-23 kl 21:40 »
En matskål till hönsen stod i samma rum, som olyckan inträffade, dock på en pall och användes dumt nog ikväll vid utfodringen.

Hur är det med ev sprickor i cementen om det kommit ner kvicksilver där?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #8 skrivet: 01 feb-23 kl 23:24 »
Det kan vara intressant att läsa denna texten från Giftinformationscentralen.
Exact kopierad från deras sida.

"Metalliskt kvicksilver från äldre febertermometrar är ofarligt att svälja ner eftersom det passerar magtarmkanalen oförändrat.

Mängden metalliskt kvicksilver i lågenergilampor och lysrör är mycket liten och innebär därför ingen akut förgiftningsrisk om de går sönder. Längre tids inandning av kvicksilverånga kan innebära viss risk. Utspillt kvicksilver från termometrar och dylikt bör därför så snart som möjligt samlas upp och lämnas in på miljöstation. Kortvarig inandning under tiden man samlar upp utspillt kvicksilver innebär inte risk för förgiftning.



Andra former av kvicksilver (t.ex. kvicksilversalter) är mycket giftiga, men dessa förekommer normalt inte i hemmiljö."

https://giftinformation.se/kemikalieregister/kvicksilver/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #9 skrivet: 01 feb-23 kl 23:25 »
Eftersom det var ett gammalt lysrör, så är det ju knappast troligt att det fanns några nämnvärda mängder fritt kvicksilver i flytande form. Så det är knappast något att bekymra sig över. Har man fått bort allt glassplitter och damm från lyspulvret, så har man nog fått bort praktiskt taget allt kvicksilver också. Åtminstone allt som är nämnvärt utöver naturligt förekommande kvicksilverspår, kvicksilver från nedfall från 1900-talets miljöbovar mm, som ändå finns överallt och inte går att göra något åt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #10 skrivet: 02 feb-23 kl 11:33 »
Om man är orolig att man inte fått med allt pulver vid ett par-tre sopningar med sågspån eller liknande så är det bra att använda dammsugaren, men efter den sugningen byter man påse. Idag är påsarna så dammtäta att man inte sprider damm vidare.


MiloMilo

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #11 skrivet: 19 maj-23 kl 10:01 »
Lekte med kvicksilver som liten, både hemma och i skolan på labblektionerna.
Rullade kvicksilvret i händerna fram och tillbaka, fascinerad över den silvriga metallen.
Jag lever och har hälsan fortfarande, pensionär.
Folk idag har en förmåga att tro på det mesta som skrivs utan att ta reda på verkligheten.
Kvicksilver är ofarligt, kvicksilverföreningar däremot är inte hälsosamma.

Frågan är vad finns i lysrör, rent HG eller föreningar?



torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #12 skrivet: 19 maj-23 kl 12:33 »
När lysröret är nytt, så är det fyllt med en blandning av rent kvicksilver och argon (argonet kom till på senare tid, 1980-talet, då man började tänka på att minska kvicksilvermängden). Men vad åtminstone jag inte vet och kanske borde befara, är om det med tiden blir några kemiska reaktioner mellan kvicksilvret och andra kemikalier som finns närvarande (lyspulvret på insidan av glaset, metalloxider i elektroderna mm). Helt klart är i alla fall att lyspulvret absorberar kvicksilver när lysröret blir gammalt, så att ångtrycket sjunker och ett gammalt lysrör kan få svårt att tända eller lyser dåligt när det är kallt. Och lyspulver finns ju av många olika sorter beroende på önskad karaktär på ljuset (kallvitt eller varmvitt, olika höga krav på jämnt spektrum, olika patenterade blandningar hos olika lysrörstillverkare mm).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #13 skrivet: 19 maj-23 kl 14:41 »
Och man skall skilja på kvicksilver i flytande form och i gasform. Våran hud tar inte upp flytande kvicksilver, men lungorna har betydligt större yta. Så ofarligt är det inte, och hamnar det på fel ställe så kan det metyleras och på så sätt lätt tas upp av våra kroppar.

Och så beror det på vad vi äter om vi tar upp och blir skadade av små mängder kvicksilver. Jag hade en kemilärare som slutade äta knäckebröd och började med kosttillskott av Selen efter att en av studenterna gjorde en studie på kvicksilveravgång från tänder när de utsattes för det malande trycket vid ätande.

 

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Tappat kall lysrör i cementgolvet
« Svar #14 skrivet: 30 maj-23 kl 21:33 »
Ett nytt 36W lysrör verkar innehålla ungefär tiotalet milligram kvicksilver, äldre typer verkar ha haft högre halter (fortfarande tiotals milligram) men det har ju arbetats med att sänka det under lång tid så sannolikt handlar det om ett någorlunda modernt lysrör - riktigt gamla rör har rimligtvis bytts ut sedan länge på de flesta platserna.
Beroende på art är gränsvärdet i fisk 0,5 eller 1mg kvicksilver per kilo, så man kan få i sig mer kvicksilver av att äta 10kg fisk än om man får i sig allt kvicksilver från ett nytt lysrör.

Så... Städa upp det som går, vädra i den mån det är möjligt, och gå vidare med livet. Det är ingen stor mängd, och vägen från golvet in i kroppen har många hinder som gör att inte särskilt mycket kan ta sig dit särskilt enkelt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser