Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?  (läst 1207 gånger)

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« skrivet: 06 feb-22 kl 20:36 »
I mitt nyligen köpta torp finns några saker lämnade efter förra ägaren.
En sak jag inte förstår är en vattenrenare, se bifogad bild.
Det finns inget riktigt vatten här, den vattentäkt som finns är inte vårdad på 100 år typ...
Om jag googlar runt hittar jag bara några auktioner där de säljs.
Någon som vet mer?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-22 kl 20:46 »
Läckert! Har aldrig sett en sådan, men antar att det är poröst keramiskt filter i botten och släpper du i några fnyk klor så har du dubbelsäkrat dig.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #2 skrivet: 06 feb-22 kl 20:53 »
Läckert! Har aldrig sett en sådan, men antar att det är poröst keramiskt filter i botten och släpper du i några fnyk klor så har du dubbelsäkrat dig.
Ser ingenting speciellt i burken, bara en kork där en kran borde sitta...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-22 kl 21:04 »
Ok, då renar den inte vattnet, har kanske suttit ett keramiskt filter kopplat till kranen som fattas. Men fin var den, och säkert värd att spara på. Vem vet, får du rätt köpare kanske det räcker till ett dyrt modernt filter.

Du får rensa brunnen och täta den mot självmordsbenägna möss så skall du se att vattnet går att dricka utan rening. Du kan ju sätta en passande kran i den där och ha kall lemonad i på sommaren.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #4 skrivet: 06 feb-22 kl 21:23 »
Ok, då renar den inte vattnet, har kanske suttit ett keramiskt filter kopplat till kranen som fattas. Men fin var den, och säkert värd att spara på. Vem vet, får du rätt köpare kanske det räcker till ett dyrt modernt filter.

Du får rensa brunnen och täta den mot självmordsbenägna möss så skall du se att vattnet går att dricka utan rening. Du kan ju sätta en passande kran i den där och ha kall lemonad i på sommaren.
Du skriver så målande och poetiskt så jag ser mig själv där i sommarvärmen med ett glas i handen!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #5 skrivet: 06 feb-22 kl 21:30 »
Snart är vi där :)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #6 skrivet: 07 feb-22 kl 06:57 »
Vem vet, på den tiden trodde dom radium hade renande egenskaper, fanns folk som drack radium vatten, kanske det var till för det?

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-22 kl 17:48 »
Vem vet, på den tiden trodde dom radium hade renande egenskaper, fanns folk som drack radium vatten, kanske det var till för det?
Fast då borde det stå på tycker man.
Alltså, jag hittar inget alls på nätet hur dessa är tänkt att användas!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #8 skrivet: 07 feb-22 kl 18:15 »
Det går säkert att hitta patentet på apparaten om du söker där. Jag googlade på Numa Peterson och fick bland annat upp det här:

Tidigt vidgades P:s verksamhet avsevärt. Företaget förde både i parti och minut även kemiska och fysikaliska apparater samt sjukvårdsartiklar i stort urval. I den stora butiken på Hamngatan salufördes också leksaker och fonografer. P introducerade ofta tekniska nyheter på skilda områden. Företaget sålde t ex vattenkolfilterapparater, vilka enligt annons gav det bästa skyddet mot kolera, tyfoidfeber och difteri. Kunderna var privatpersoner men främst bryggerier och mineralvattenfabriker. Detta skedde endast några år efter det att L Pasteurs rön om bakteriernas sjukdomsalstrande förmåga vunnit mer allmän tilltro.

Så din kanna kan ha varit utrustad med ett kolfilter. Det var ju inte alltid så nyttigt vatten i städerna förr.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur fungerar gamla vattenrenare av keramik?
« Svar #9 skrivet: 07 feb-22 kl 19:38 »
Det går säkert att hitta patentet på apparaten om du söker där. Jag googlade på Numa Peterson och fick bland annat upp det här:

Tidigt vidgades P:s verksamhet avsevärt. Företaget förde både i parti och minut även kemiska och fysikaliska apparater samt sjukvårdsartiklar i stort urval. I den stora butiken på Hamngatan salufördes också leksaker och fonografer. P introducerade ofta tekniska nyheter på skilda områden. Företaget sålde t ex vattenkolfilterapparater, vilka enligt annons gav det bästa skyddet mot kolera, tyfoidfeber och difteri. Kunderna var privatpersoner men främst bryggerier och mineralvattenfabriker. Detta skedde endast några år efter det att L Pasteurs rön om bakteriernas sjukdomsalstrande förmåga vunnit mer allmän tilltro.

Så din kanna kan ha varit utrustad med ett kolfilter. Det var ju inte alltid så nyttigt vatten i städerna förr.
Det måste vara en föregångare till vattenreningskannor, jag har själv en Anna-kanna i kylen, klarar inte smaken av kranvatten längre när man vant sig vid renare vatten.
Troligen skulle man kunna tillverka en adapter för de filter man kan köpa idag och keramikkrukan, se bild för hur botten ser ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser