Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  katt med munnproblem  (läst 1471 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
katt med munnproblem
« skrivet: 20 dec-21 kl 06:22 »
 Vi satt några stycken i går kväll o pratade om våra katter. Det visade sej att allas våra katter hade problem med munnen.
 Vår katt fick ett tag smeknamnet Schstinker då hon lukta så illa ur munnen. När vi märkte att hon hade svårt att äta åkte vi till vetrinären. Hon fick peniselin och smärtstillande. Blev efter den behandlingen inlagd och där togs bort tänder.
 Har haft katter alla år och aldrig haft denna typ av problem. Men nu verkar det tydligen vanligt. En av oss menar på att det har med fodret att göra något blandas i som gör att vetrinär ingripande är nödvändigt.
 Har så svårt att tänka så. Konspirations....
Har ni kattägare några tankar / erfarenheter av detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: katt med munnproblem
« Svar #1 skrivet: 20 dec-21 kl 06:58 »
Aldrig hört, men vi ger blandat foder och våtmat. Torrfodret lär funka som tandborstning. Sen ger vi inte människomat förutom ytterst sällan, för mycket socker/kolhydrater i sånt för katter som inte borstar tänderna, så äter katterna människomat ofta är det min första misstanke.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: katt med munnproblem
« Svar #2 skrivet: 20 dec-21 kl 08:15 »
Kan också vara en effekt från avel också.
Min honkatt skulle lätt knagga ben med en hund. Riktigt imponerande att se ibland när hon äter en hel abborre.
Min hankatt däremot. Han har svårt för torrkulorna. Känslan är att han får ont i tänderna eller tandköttet.
Det fiskrens han förr älskade, ratar han nu. Ren abborrfile i småa bitar ska det vara. Lägger jag ner en hel abborrfile så går han sorgset iväg.
Då dom är syskon så är det lite skumt. Men honan är långhårig och hanen mer korthårig.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: katt med munnproblem
« Svar #3 skrivet: 20 dec-21 kl 09:50 »
 Här är dom två. Det är syskon. Får blandad kost burk o torrfoder, Aldrig lagad mat. Jo kanske laxskinn nån gång. Dom gillar inte fisk. fångar o äter möss men råttorna de tar ger dom till oss.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: katt med munnproblem
« Svar #4 skrivet: 20 dec-21 kl 13:19 »

Ofta är det inflammation i munnen som ger dåliga tänder/plack och en illa lukt från munnen
(egentligen ingår torrfoder inte i en katts naturliga föda).
Dock finns där olika kvaliteter på torrfoder och klart är de som innehåller ett högt proteininnehåll utan
tillsatser ett bra val istället för tandborstning/tugga på möss eller inkl. tandborstning!!
Ofta är de "vanliga" produkter fyllt med kolhydrater (allt för mycket energi till en vanlig katt) särskilt torrfoder som innehåller spannmål
exempelvis korn-havre-hirs-vete-råg-majs-ris och kolhydrats-rika ärtor-potatis-majs med flera är vänligt innehåll i torrfoder till katter och vi tycker att det är snabbt/enkelt att serverar torrfoder!
Det kan även vara att din katts celler bryter ner emaljen i tänderna (genetisk)!
Även katter som levar ett naturligt liv (ute) kan drabbas av inflammationer men det är viktigt att de får deras dagligen behov av vatten i deras föda
(fysiologisk är katter öken djur och behöver endast vatten från byten de nerlägger) men torrfoder gör att katter dricker (kran) vatten allt oftare och all torrfoder sväller i magsäcken
och dräner din katt för naturlig tillförsel av vatten (kan ge njurproblem /urin-sten) och även dåliga tänder.

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: katt med munnproblem
« Svar #5 skrivet: 20 dec-21 kl 21:33 »
Kan också vara 'kattaids', eller FIV – FELINT IMMUNOSUPPRESSIVT VIRUS som är det riktigare namnet.

www.sva.se/media/qfapuicg/svavet_nr3_2015.pdf

därifrån : Infektioner i övre luftvägarna och i munnen, svårläkta sår samt lunginflammation. Det är symptom som är vanliga hos katter med FIV

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: katt med munnproblem
« Svar #6 skrivet: 21 dec-21 kl 10:53 »
Njursvikt är vanligt problem hos katter och det ger dålig andedräkt.
Våra tamkatter blir betydligt äldre än vildkatter och då drabbas de också av diverse ålderskrämpor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: katt med munnproblem
« Svar #7 skrivet: 21 dec-21 kl 11:33 »
Kan också vara en effekt från avel också.
Min honkatt skulle lätt knagga ben med en hund. Riktigt imponerande att se ibland när hon äter en hel abborre.
Min hankatt däremot. Han har svårt för torrkulorna. Känslan är att han får ont i tänderna eller tandköttet.
Det fiskrens han förr älskade, ratar han nu. Ren abborrfile i småa bitar ska det vara. Lägger jag ner en hel abborrfile så går han sorgset iväg.
Då dom är syskon så är det lite skumt. Men honan är långhårig och hanen mer korthårig.

Kanske han har nån eller flera tänder som gör ont, kanske borde kollas och ev. dras ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser