Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biobox kostnad?  (läst 1230 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Biobox kostnad?
« skrivet: 16 dec-21 kl 10:36 »
Hej!

Vi ska anlägga ett avlopp för gråvatten och har fastnat för biobox xl som är godkänd av kommunen. Det krävs tydligen någon mindre infiltration med. Tror det blir detta paket:
https://www.avloppscenter.se/en/our-products/bdt-and-graywater/greywater-filter-package/raita-biobox-xl-packages-with-hs-infiltration-24m2.html

Är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att anlita en grävare för att installera denna samt dra avloppsrör från huset ca 30-40 m? Jag frågar för att jag fick en offert på över 80k vilket låter helt orimligt. En bekant installerade biobox M för några år sen och betalade under 20k för box + installation, exklusive rördragning då, men ändå.

Ni som har biobox, vad har det kostat er?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Biobox kostnad?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-21 kl 12:51 »
Har ingen biobox, men håller med dig om att det verkar vara ett rejält överpris.

Om vi räknar lite runt så kostar boxen 20, övriga rör 5, grävning (framkörning/rörläggning/återställning) max 15. Så max 40 000 om det inte blir sprängning eller annat special.


Kolla med fler.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Biobox kostnad?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-21 kl 13:18 »
Tänk på att Biobox är en viss enskild tillverkares varumärke på en infiltrationslösning. Haka inte upp dig på just det varumärket utan tänk på att de flesta tillverkare som gör trekammarbrunnar och andra avloppstillbehör, även har någon liknande produkt i sitt sortiment. Någon har jag för mig kallar den "Infiltration på burk", men det finns säkert fler namn också. Det kan vara klokt att köpa någon modell som är beprövad och har gott rykte, hellre än att fungera som försökskanin och köpa något helt nytt och oprövat. Kolla gärna också vad den åkare som sköter tömning av trekammarbrunnar åt kommunen har för åsikter, det finns en del trekammarbrunnar och avloppslösningar som är så ömtåliga att det är lätt gjort att t ex skada mellanväggar om man klantar sig det minsta lilla vid tömningen.

Kostnaden för grävning och anskaffning av det sorterade grus som behövs för infiltrationen, kan variera mycket beroende på olika saker. T ex om marken är stenig och besvärlig, om det är mycket avsides så det blir stora kostnader för framkörning av maskiner, leverans av grus mm, om överblivna fyllnadsmassor kan lämnas på plats eller om de måste transporteras bort och man kanske i värsta fall måste betala för att få deponera dem också.

Ligger man avsides till och inte har för bråttom, kan det löna sig att avvakta tills någon grävarfirma ändå har ett annat större jobb på gång i byn, så kan man slippa en del av framkörnings/transportkostnaderna.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Biobox kostnad?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-21 kl 19:25 »
Tänk på att Biobox är en viss enskild tillverkares varumärke på en infiltrationslösning. Haka inte upp dig på just det varumärket utan tänk på att de flesta tillverkare som gör trekammarbrunnar och andra avloppstillbehör, även har någon liknande produkt i sitt sortiment. Någon har jag för mig kallar den "Infiltration på burk", men det finns säkert fler namn också. Det kan vara klokt att köpa någon modell som är beprövad och har gott rykte, hellre än att fungera som försökskanin och köpa något helt nytt och oprövat. Kolla gärna också vad den åkare som sköter tömning av trekammarbrunnar åt kommunen har för åsikter, det finns en del trekammarbrunnar och avloppslösningar som är så ömtåliga att det är lätt gjort att t ex skada mellanväggar om man klantar sig det minsta lilla vid tömningen.

Kostnaden för grävning och anskaffning av det sorterade grus som behövs för infiltrationen, kan variera mycket beroende på olika saker. T ex om marken är stenig och besvärlig, om det är mycket avsides så det blir stora kostnader för framkörning av maskiner, leverans av grus mm, om överblivna fyllnadsmassor kan lämnas på plats eller om de måste transporteras bort och man kanske i värsta fall måste betala för att få deponera dem också.

Ligger man avsides till och inte har för bråttom, kan det löna sig att avvakta tills någon grävarfirma ändå har ett annat större jobb på gång i byn, så kan man slippa en del av framkörnings/transportkostnaderna.

Tack för input! Hmm ja det är klart, men vad jag förstått har bioboxen gott rykte. Det finns en känd konkurrent som påminner i utförande som jag inte minns namnet på nu.

Idén är ju att man inte behöver någon tömningstjänst från kommunen så jag förstår inte riktigt hur du menar där....?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser