Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara glöden över natt - hur?  (läst 12848 gånger)

Björkris

  • Gäst
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #60 skrivet: 17 mar-22 kl 12:57 »
Menar du de som är i storleken som en nöt man köper på 25-kilossäck? Läste att de sotar väldigt.

Jag vet inte hur de säljs här, i Sverige.
Vet bara att man skulle INTE elda med dom i mängder i typ braskaminer för att de ger för mycket hetta för materialet i kaminen (glaset i luckan eller? Jag vet inte.
Min dåvarande man som var kunnig i sånt här sa: släng in 3-4 stycken innan läggdags och de håller glöden igång lääängre.
(Skogsvilden kan ju kommentera nu att min dåvarande man sa inte riktigt så men kontentan :)  (interninfoskämt)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #61 skrivet: 17 mar-22 kl 16:37 »
 Eldar i en Wamsler kökspanna. När jag är lat och inte tömmer askskoffan så är där glöd på morgonen.
 Då kan man ju tänka att lägga i en plåt med någon typ av grepp på kvällen när man gör det sista ilägget, ta ut plåten när man tänt upp på morgonen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #62 skrivet: 18 mar-22 kl 11:17 »
Eldar i en Wamsler kökspanna. När jag är lat och inte tömmer askskoffan så är där glöd på morgonen.
 Då kan man ju tänka att lägga i en plåt med någon typ av grepp på kvällen när man gör det sista ilägget, ta ut plåten när man tänt upp på morgonen.

I min gamla vedspis dör all glöd ut på några timmar.
Färre prylar och måsten tack

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #63 skrivet: 18 mar-22 kl 11:39 »
I min gamla vedspis dör all glöd ut på några timmar.

Förvånar mig inte ett dyft.
Vi har sällan glöd kvar i vedspis eller panna på morgonen då dom inte har den typen av konstruktion som medger det per automatik.
För att få det så måste man ta bort möjligeten att tillföra luft underifrån utan veden måste ligga på aska.
Man behöver ved som brinner förhållandevis sakta.
Då kan man elda så man får en bra glödbädd och allt eftersom den falnar så blir det aska kvar som minskar tillflödet av luft till glöderna och då förbränns dom ännu långsammare.

Urbefolkningar som upptäckt elden lärde sig snart det där och kunde bära med sig den nya brasan och plocka fram glöderna när dom slog läger plockade dom fram sina glöder och kunde enkelt blåsa igång en ny frisk eld.
Vi har fördelen att ha uppfunnit olika medel till att tända enkelt och har glömt dessa enkla metoder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #64 skrivet: 18 mar-22 kl 11:42 »
Det är också stor skillnad på olika träslag när det gäller hur länge de kan glöda.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #65 skrivet: 18 mar-22 kl 11:49 »
Det är också stor skillnad på olika träslag när det gäller hur länge de kan glöda.

Precis..  nämnde det i mitt inlägg utan att specificera vilka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bevara glöden över natt - hur?
« Svar #66 skrivet: 18 mar-22 kl 18:06 »
 I den lilla pannan som står i köket eldas det nästan bara björk. Noga med vad den får då askan (när andan faller på) kommer på jorden.
 Glöden kvar om jorden inta fått aska på ett tag.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser