Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)  (läst 8454 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #20 skrivet: 20 okt-21 kl 09:33 »
Tack Jacobski för länken till valnöts hanteringen. Fortsatte titta på svart valnöts hantering...hur man skördar och knäcker de svarta valnötterna. Jag har alltid gnällt om hur klurigt det är att knäcka våra egna valnötter. De är så hårda att de knappt går att knäcka men jösses jag är glad att de inte är av sorten svarta valnötter. Våra nötter ramlar ju ialla fall ur sina gröna skal, bara en sån sak.
Vet inte vilken sort vi har men de är riktigt runda. Det måste väl finnas en smart metod att knäcka flera samtidigt, tror ju inte att de skalfria nötter man kan köpa i handeln är knäckta en och en. Vad gör ni?

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #21 skrivet: 20 okt-21 kl 16:17 »
Tack Jacobski för länken till valnöts hanteringen. Fortsatte titta på svart valnöts hantering...hur man skördar och knäcker de svarta valnötterna. Jag har alltid gnällt om hur klurigt det är att knäcka våra egna valnötter. De är så hårda att de knappt går att knäcka men jösses jag är glad att de inte är av sorten svarta valnötter. Våra nötter ramlar ju ialla fall ur sina gröna skal, bara en sån sak.
Vet inte vilken sort vi har men de är riktigt runda. Det måste väl finnas en smart metod att knäcka flera samtidigt, tror ju inte att de skalfria nötter man kan köpa i handeln är knäckta en och en. Vad gör ni?
De kör ju med väldigt stora maskiner som kan processa många hundratals kg till flera tusentals kg nötter per timme. Sen är ofta de kommersiella sorterna av valnöt väldigt stora med mycket tunna skal vilket gör hela processen lättare. Denna typ av knäckare verkar väldigt bra om man vill ha något litet hemma, klarar till och med att knäcka svart valnöt och hickory utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=cTgvgqFfEvA

Som med det mesta annat man odlar och skördar själv så måste man ändå lägga ner lite tid och pilla en hel del om man ska ta hand om en stor mängd av något även med ett verktyg som lätt knäcker nötter som denna..

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #22 skrivet: 21 okt-21 kl 03:02 »
Detta ska jag prova! Minns att jag filade lite på ginkonöten innan den lades i ett vattenbad i kylen. Utan resultat, låg i krukan över ett år.
Har en Catalpa med en hel del långa fröskidor på. Är även det något som kräver stratifiering?
Kan inte säga att detta gäller för alla växter som annars behöver stratifiering men det verkar funka på en hel del. Ett problem jag har märkt med att försöka ta bort yttre skal på vissa frön är att det blir lätt att delen där grodden sitter går sönder när man tar bort skalet då en del av fröet sitter nästan ihopklistrad med skalet som då kan följa med och få fröet att dela på sig/gå sönder när man lyfter av skalet, så med vissa frön bör man inte ta bort mer än delen av skalet där grodden på fröet sitter som t ex på valnöt och redan det kan vara ganska trixigt på känsliga frön. Sen finns det frön som är så små att det inte riktigt går att pilla på dem såklart, men då finns det en chans att låta fröna dra i vinäger eller ättika kan hjälpa. Vissa frön med tjockt skal kan ta mer än ett år på sig att gro, t ex plommonfrön är kända för att kunna ta upp till 18 månader att gro, om man inte hjälper till med att knäcka/ta bort skalet vilket de då kan gro nästan omedelbart. Fila hjälper ju lite men bäst är det om man kan knäcka skalet. Men många stora frö som stratifieras utomhus utan skalet kvar kan lätt falla byte till möss och fåglar om man inte täcker dem!

Jag tror ändå man har större chans att lyckas genom att knäcka/ta bort skalen på många frön än att vänta på att naturen själv gör det på ½ - 1 ½ år, många gånger så har nog fröet innanför skalet redan ruttnat när skalet är tillräckligt nedbrutet för att fröet inuti ska kunna växa igenom det.
« Senast ändrad: 21 okt-21 kl 03:09 av Jacobski »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #23 skrivet: 21 okt-21 kl 13:23 »
Detta ska jag prova! Minns att jag filade lite på ginkonöten innan den lades i ett vattenbad i kylen. Utan resultat, låg i krukan över ett år.
Har en Catalpa med en hel del långa fröskidor på. Är även det något som kräver stratifiering?
Catalpa behöver normalt sett inte stratifiering, de gror direkt. Sedan är det inte säkert att frön från träd i Sverige är grobara, men prova kan man. När jag provade catalpa gjorde jag som jag alltid gör med träd ur ärtfamiljen. Fröerna lägges i ett glas med det varmaste kranvatten man har. Sedan får det stå över natten, och på morgonen har vissa frön svällt och sjunkit. De stoppar man i jord och sedan gror inom någon vecka eller två. De som inte svällt får man vänta lite till på. Annars sväller de väl i jorden när de blir våta, men det går fortare med varmt vatten.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #24 skrivet: 13 mar-22 kl 12:42 »
Som sagt är man nere i södra Skåne och hittar ett valnötsträd som är mellanstort - stort så är chansen väldigt stor att det dröser av fröplantor nära intill det. I de större städerna t ex Malmö, Lund så är det valnötsträd nästan överallt. Bara att dra upp och ta med sig hem. :P

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #25 skrivet: 14 mar-22 kl 11:05 »
Som sagt är man nere i södra Skåne och hittar ett valnötsträd som är mellanstort - stort så är chansen väldigt stor att det dröser av fröplantor nära intill det. I de större städerna t ex Malmö, Lund så är det valnötsträd nästan överallt. Bara att dra upp och ta med sig hem. :P

Mitt eget personliga Valnötsträd (värdträd på tomten) är ett fint exemplar från en fröplanta och skörden är fantastisk
Jag gillar valnötter även fåglarna (den som kommer först till nötterna) får välsmakande nötter!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #26 skrivet: 15 mar-22 kl 08:25 »
Mitt eget personliga Valnötsträd (värdträd på tomten) är ett fint exemplar från en fröplanta och skörden är fantastisk
Jag gillar valnötter även fåglarna (den som kommer först till nötterna) får välsmakande nötter!
Hur pass hårda är skalen? Vi har två gamla Valnötsträd som ger klotrunda nötter men de är praktiskt taget omöjliga att knäcka och man riskerar att knäcka tånderna på små hårda skalbitar.
En sak är de perfekta till dock, om man plockar dem med sin gröna köttiga skal runt midsommar. Delar de och lägger i sprit så har man en bas till likör. Kokar denna mörkbruna vätska med socker, vanilj .....De är mycket bra att använda som färgmedel. Ull och tyg blir bruna.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #27 skrivet: 15 mar-22 kl 10:26 »

Hur pass hårda är skalen? Vi har två gamla Valnötsträd som ger klotrunda nötter men de är praktiskt taget omöjliga att knäcka och man riskerar att knäcka tånderna på små hårda skalbitar.
En sak är de perfekta till dock, om man plockar dem med sin gröna köttiga skal runt midsommar. Delar de och lägger i sprit så har man en bas till likör. Kokar denna mörkbruna vätska med socker, vanilj .....De är mycket bra att använda som färgmedel. Ull och tyg blir bruna.

Väldigt lätt att knäcka skalet och själva nötterna är mera ovala än runda! (inget tandknäckanden här) jag delar dom på mitten med en kniv!
De gröna omogna frukter/nötter är som du skriver bra att använde till att färga med ger en fin brun färg även på brev- papper!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #28 skrivet: 30 mar-22 kl 10:38 »
Mitt lilla valnötsträd som jag odlade fram redan i höstas från en valnöt från ett träd i Stockholm har redan efter en månads vinterdvala tyckt att det har blivit dags att blomma: https://i.imgur.com/GNTJEs8.jpg

Undrar om det bara är pga stressen av spinnkvalster och av hur den har odlats fram redan på hösten och växt in i januari för att gå i dvala i februari i en månad och nu växer på nytt igen, eller om jag har tur med att att ha fått en sort som kommer börja blomma tidigare än vanligt. Eller så kanske valnötter redan gör så här utan att det blir frukt ändå de första åren. Man behöver ju dessutom både han/honblommor samtidigt och alla träd är inte självfertila. Jag vet att flera ryska/sovjetiska sorter sägs kunna ge frukt efter bara några år från fröplantor annars, så det är inte 100% omöjligt med en sort med extra tidig fruktsättning.

Och nu har Postnord slutat att ta emot post från Ryssland, innan jag hann beställa hem valnötter därifrån för dessa extra härdiga, snabbgivande och lågkompakta specimen. =( Dumma mig som sköt upp på det hela så länge!!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #29 skrivet: 30 mar-22 kl 11:29 »

Vilket fint liten valnötsträd, Jacobski och tydligen ett sunt träd!

Blomningen är oftast från tidig april till juni beroende på vilken sort du har.
Vet du om det är en kvinnlig blomning (sitter ofta 2 till 3 blomster i en klass) eller manlig mångblomning som hänger från bladaxlarna
(blomningen varar i cirka 15 dagar)?
Några sorter ger valnötter efter 8 till 12 år efter planteringen men som du skriver ger de ryska sorter valnötter tidigare.
« Senast ändrad: 30 mar-22 kl 12:07 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #30 skrivet: 31 mar-22 kl 15:59 »
Märkligt att den blommar redan. Min största j. mandshurica hade nog stam grov som armen innan den började blomma, och då var det bara hanblommor. Sedan tog det ytterligare 3-4 år innan honblommorna kom, vilket var i fjol. En enda stackars liten valnöt blev det, nu har trädet 10-12cm grov stam i brösthöjd och är nog 5 meter högt och lika brett.

Jörg Modes

  • Inlägg: 4
SV: Hjärtnöt (juglans ailanthifolia var. cordiformis)
« Svar #31 skrivet: 22 nov-23 kl 09:30 »
Hej!
Jag läste inte alla svar och vet inte om någon nämnde plantskolan redan.
Jag köpte min hjärtvalnöt hos Rävebåda plantskolan. En liten men bra plantskolan.
Även om den ligger i södra delen av Sverige är det värt att svänger förbi någon gång.
Förresten är ägaren väldigt trevligt. 👍🏻😊


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser