Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medel från landsbygdsprogrammet - hur mycket skatt?  (läst 1032 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Medel från landsbygdsprogrammet - hur mycket skatt?
« skrivet: 08 mar-20 kl 10:30 »
Funderar ev på att söka ett stöd från landsbygdsprogrammet för ett projekt. Det finns då en standardersättning för arbetstiden på 220:-/timmen. Jag söker genom mitt företag och det räknas som inkomst som ska skattas för, om jag förstått det hela rätt. Hur mycket av de 220 kronorna blir kvar, på ett ungefär? Har aldrig sökt något sådant tidigare.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Medel från landsbygdsprogrammet - hur mycket skatt?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-20 kl 11:12 »
Du skattar ju inte på varje inkomst. Det som beskattas är ju den eventuella vinsten i bokslutet.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Medel från landsbygdsprogrammet - hur mycket skatt?
« Svar #2 skrivet: 08 mar-20 kl 12:18 »
det du skattar för iom att du tar det genom företaget är ju som vanligt. uttagen lön beskattas och betalas arb.givaravg. vinst vid bokslutet beskattas och sedan beror det på om du har bolag eller enskild firma. vid enskild firma räknas ju vinst som lön. 220 kr är dålig lön och där blir låg timpeng om du tar allt som uttagen lön. skall arb.givaravgiften ingå så blir lönen 168 - inkomstskatt, gör ungefär 125 kvar i plånboken. Men om du sedan har utgifter för projektet som dessa pengar också skall täcka blir det ju en annan summa. Det kan vara transporter,kontorskostnader m.m beroende på vad projektet går ut på och hur dessa kostnader täcks. Skall allt betalas med dessa 220 kr. så går det inte att ge svar då man inte vet övriga kostnader. Skall dessutom semesterlön ingå i dessa pengar närmar man sig rysslön.

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
SV: Medel från landsbygdsprogrammet - hur mycket skatt?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-20 kl 16:22 »

Ursäkta, missade att svara!  :-[

TACK för input, då vet jag lite bättre hur jag ska resonera kring projektet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser