Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa bönskidor  (läst 1711 gånger)

annkin

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Frysa bönskidor
« skrivet: 23 jul-18 kl 23:39 »
Får en del vaxbönor över i år. Kan man frysa dem direkt? Om man ska förhålla först hur gör man gör att de inte ska bli överkokt när man tar fram och värmer upp dem?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Frysa bönskidor
« Svar #1 skrivet: 24 jul-18 kl 09:27 »
Jag brukar förvälla dem en-två minuter i kokande saltat vatten och fryser in dem i plastburkar typ stora creme fraicheburkar (som är lagom portionsstorlek). Jag fryser bönorna i koklagen och delar dem om de är långa.
När de ska tillagas används även spadet. Ska en inte använda spadet i bönrätten så får bönorna rinna av i ett durkslag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Frysa bönskidor
« Svar #2 skrivet: 24 jul-18 kl 10:31 »
Har haft lila brytbönor som jag plockat, sköljt och fryst in i fryspåsar utan förvällning. Har varit helt OK att förvälla vid användning, har varit spänstiga och fina även tredje året efter skörd. Lätta att bryta i mindre bitar när de är frysta och jag tar lätt bara så mycket jag behöver som krydda till maten.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser