Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som använder Bokashi?  (läst 9119 gånger)

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
Någon som använder Bokashi?
« skrivet: 14 feb-13 kl 13:34 »
Fick en länk om Bokashiströ att kompostera med och tycker det låter jättebra. Eller är det bara "onödigt" och kompostandet fungerar ändån utan detta strö't?  Allt på sajten låter ju jättebra såklart!

http://www.bokashi.se/sv/index.html
--------------------------------------
http://

Ljungåsen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-13 kl 15:31 »
Jag har inte provat, men det finns en del information i den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=108204.0

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-13 kl 15:44 »
Tack...det fanns ju endel att läsa om där!
--------------------------------------
http://

Peter Erlandsson

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #3 skrivet: 15 feb-13 kl 12:29 »
Själv myllar jag ned mitt avfall, ett bra sätt att minska metangasutsläpp. För några år sedan fick jag lite EM att testa av en granne. Bokashin fungerar. Men jag tycker, att det är ett dyrt sätt att skapa luktfri kompostering inomhus!
Jag fick däremot tillfälle att testa mirakelmedlet EM. Min kompis älskar begonior. En dag visade han sina plantor säkert tjugo stycken. Titta sa han nästan alla håller på att dö i någon svampsjukdom. Nu har vi chansen att testa ett medel sa jag he he, och besprutade plantorna med EM-lösning. Två veckor senare! Platorna var helt friska och jag väldigt paff!

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-13 kl 12:23 »
Jag bor i ett radhus o har en kolonistuga 2 mil bort där min kompost står.Nu under vintern när jag inte är där så ofta använder jag Bokashi för att kunna förvara avfallet luktfritt tills jag kommer ner till stugan. "PH-värdet blir mindre vilket gör att möss och råttor låter bli komposten". Och det verkar funka. Har inte sett några spår efter råttor i min kompost ännu.
Det är ju inte direkt billigt men jag tar det.
Det här är andra vintern jag håller på. I vår har jag tänkt att göra en "limpa" med Bokashi-komposten i botten och sen fylla på med vanlig trädgårdskompost o jord på toppen.Få se hur resultatet blir.
Det är svårt med förvaring när man inte har tillgång att tömma i komposten varje dag som man har på sommaren.

 :)
Koloniägare som vill ha höns!

ninja

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #5 skrivet: 26 feb-13 kl 13:20 »
Fick en länk om Bokashiströ att kompostera med och tycker det låter jättebra. Eller är det bara "onödigt" och kompostandet fungerar ändån utan detta strö't?  Allt på sajten låter ju jättebra såklart!

http://www.bokashi.se/sv/index.html


Vi har haft två bokashihinkar med tappkran inomhus i 4 månader och det är 100% luktfritt förutom de sekunder när man tappar av lakvatten för det luktar död. Men sen späder man kalvattnet 1:100 och det luktar när man vattnar men samma sekund som vattnet rör jorden så försvinner doften. Startsettet på 1000 kr är helt klart värt det, och när mitt strö tar slut ska vi tillverka eget. När bokashin har stått ett par månader så har vi en jordfabrik i garaget som är jord, bokashi, jord och lock på det. Helt luktfritt.

Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar att förmultna från den dag jag lägger ut det i trädgården och ifall min odling blir bra eller om den, hoppas inte, blir förstörd pga för mycket näring.

Vi har även testat aerob innekompost och det funkade bra med luftpump, men man fick röra runt själv en del och det stänkte och blev en bananflugekoloni snabbt. Anaerob är mycket bättre!!!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #6 skrivet: 26 feb-13 kl 14:18 »
Det verkar oerhört dyrt och omständligt.

Jag ser inga nämnvärda fördelar jämfört med maskkompost, ska man ändå hålla på och lyfta på ett särskilt lock till behållaren tappa av vätska och strö på (behandlat) vetekli á 107,50 per kilo känns det smidigare med en maskkompost. Maskkomposten kan man ju så småningom dela med sig av, visst kräver den lite inlärning och pyssel, men det verkar vara väldigt liknande nivå som bokashi på båda de punkterna. 

Miljöargumentet är i många fall rätt haltande, bor man i en kommun med biogasanläggning ersätter det komposterbara i många fall mycket mer fossildiesel än vad det "kostar" att hämta det komposterbara. Allt fler kommuner tar hand om energin i det komposterbara på något sätt. Innan bokashi-systemet "betalat sig" miljömässigt jämfört med att låta hämta det komposterbara kommer det ha hunnit bli ovanligt med bristfälligt nyttjande av den komposterbara fraktionen. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

JesperPV

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #7 skrivet: 01 mar-13 kl 03:29 »
Miljöargumentet är i många fall rätt haltande, bor man i en kommun med biogasanläggning ersätter det komposterbara i många fall mycket mer fossildiesel än vad det "kostar" att hämta det komposterbara. Allt fler kommuner tar hand om energin i det komposterbara på något sätt. Innan bokashi-systemet "betalat sig" miljömässigt jämfört med att låta hämta det komposterbara kommer det ha hunnit bli ovanligt med bristfälligt nyttjande av den komposterbara fraktionen.

vad menar du med ovanstående?

att energin i det komposterbara avfallet tas tillvara i allt större utsträckning av våra kommuner, och därför är det inte längre ett argument att köpa bokashi-kit för att själv ta tillvara på energin?

anledningen till att jag har bokashi är framförallt för att jag vill göda min trädgård med den finaste ekologiska mylla jag kan ge den, men även för att jag är lat och vill minska alla transporter (både hushållsavfall från bostaden och gödsel/jord till bostaden)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #8 skrivet: 01 mar-13 kl 08:34 »
vad menar du med ovanstående?

att energin i det komposterbara avfallet tas tillvara i allt större utsträckning av våra kommuner, och därför är det inte längre ett argument att köpa bokashi-kit för att själv ta tillvara på energin?

anledningen till att jag har bokashi är framförallt för att jag vill göda min trädgård med den finaste ekologiska mylla jag kan ge den, men även för att jag är lat och vill minska alla transporter (både hushållsavfall från bostaden och gödsel/jord till bostaden)


Det du tar hand än är växtnäringsämnena, energin går till stor del till spillo, det blir en ofullständig nedbrytning och mindre energi frigörs än om komposten eldas upp eller rötas till biogas i en kommunal biogasanläggning. Den mindre andelen energi du utvinner frigörs som värme, det har du nytta av en del av året, resten av året är det ett besvär.

Mijlöargumentet som hävdas på hemsidan om bokashi med att man minskar miljöbelastande hämtning av sopor funkar ju inte alls när man som exempelvis här i Uppsala omvandlar komposterbart till biogas som ersätter många gånger mer fossildiesel i lokaltrafiken än vad sophämtningen omsätter totalt.

Vilka fördelar menar du att du får ut av bokashin jämfört med en maskkompost?

Googlar man lite går uppgifterna vitt isär om vad det luktar om bokashi. Det som är skrivet av förespråkarna "luktar" "kejsarens nya kläder" för den som är lite insatt i biologi. Att få matrester att jäsa, ruttna och mögla är inget man vare sig behöver ett startkit för 1000:- till, eller köpa vetekli för över 100:-/kilo.



   
   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

ninja

  • Inlägg: 49
    • Skåne
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #9 skrivet: 01 mar-13 kl 15:11 »

Det du tar hand än är växtnäringsämnena, energin går till stor del till spillo, det blir en ofullständig nedbrytning och mindre energi frigörs än om komposten eldas upp eller rötas till biogas i en kommunal biogasanläggning. Den mindre andelen energi du utvinner frigörs som värme, det har du nytta av en del av året, resten av året är det ett besvär.

Mijlöargumentet som hävdas på hemsidan om bokashi med att man minskar miljöbelastande hämtning av sopor funkar ju inte alls när man som exempelvis här i Uppsala omvandlar komposterbart till biogas som ersätter många gånger mer fossildiesel i lokaltrafiken än vad sophämtningen omsätter totalt.

Vilka fördelar menar du att du får ut av bokashin jämfört med en maskkompost?

Googlar man lite går uppgifterna vitt isär om vad det luktar om bokashi. Det som är skrivet av förespråkarna "luktar" "kejsarens nya kläder" för den som är lite insatt i biologi. Att få matrester att jäsa, ruttna och mögla är inget man vare sig behöver ett startkit för 1000:- till, eller köpa vetekli för över 100:-/kilo.
   

Jag är inte riktigt med..... Du är för biogasproduktion för att det är bäst för miljön och ekonomin? För oss som jobbar i avfallsbranschen och har koll på kommunens avfallstaxor så är det enkel matematik att säga att ALLA svenska kommuner som sysslar med biologisk återvinning, som både kompostering och rötning är, går med förlust. Dock är det ett kretsloppstänk som. Vissa fall är bra. Men för min egen privatekonomi så komposterar jag hellre hemma med bokashi och slipper att få höjd avfallstaxa för att min kommun ska stoltsera med en biogasanläggning. Jag slipper ju köpa säckajord på köpet.

Bokashi luktar inte när det rötas. Dock luktar det om lakvattnet men när detta når jord eller mark så försvinner doften. Det lutar som ett metallfritt lakvatten ska göra och ät väldigt näringsrikt.

Jag återkommer gärna med en kostnadsberäknng om två månader för då har jag använt bokashi i ett halvt år samt våren och undvikande av ny köpejord är förbi.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #10 skrivet: 01 mar-13 kl 16:36 »
Jag är inte riktigt med..... Du är för biogasproduktion för att det är bäst för miljön och ekonomin? För oss som jobbar i avfallsbranschen och har koll på kommunens avfallstaxor så är det enkel matematik att säga att ALLA svenska kommuner som sysslar med biologisk återvinning, som både kompostering och rötning är, går med förlust. Dock är det ett kretsloppstänk som. Vissa fall är bra. Men för min egen privatekonomi så komposterar jag hellre hemma med bokashi och slipper att få höjd avfallstaxa för att min kommun ska stoltsera med en biogasanläggning. Jag slipper ju köpa säckajord på köpet.

Bokashi luktar inte när det rötas. Dock luktar det om lakvattnet men när detta når jord eller mark så försvinner doften. Det lutar som ett metallfritt lakvatten ska göra och ät väldigt näringsrikt.

Jag återkommer gärna med en kostnadsberäknng om två månader för då har jag använt bokashi i ett halvt år samt våren och undvikande av ny köpejord är förbi.

Här i Uppsala redovisar sophanteringen vinst. De framställer biogas nästan uteslutande från matrester, och producerar 300 000 Nm3 biogas i månaden, det handlar om att man ersätter ca 1 liter diesel per person och månad man tar han om matresterna från.

Jag förstår att det blir dyrt att ha hämtning av det komposterbara om man har tomt. Men återigen är bokashi inte magi, vad anser du att du får ut jämfört med vanlig kompostering, maskkompost eller helt enkelt att tigga till sig ett par ordentliga engångshinkar på närmsta restaurang och börja spontan-jäsa/röta/mögla avfallet så som det blir iaf?   

Jag har ju inte provat bokashi själv, men jag har använt vanlig kompost, maskkomost och till och med haft en kackerlackskompost,   inget av det jag provat var så dyrt som bokashi, och inte på långa vägar så komplicerat som bokashi'n verkar när man läser om det, och verkligen inte på långa vägar så snuskigt som en blandkultur av jäsning, rötning och ospecificerat mögel. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #11 skrivet: 03 dec-13 kl 22:13 »
Jag har provat Bokashi-kompost och är mycket nöjd. Tomaterna smakade fantastiskt och jag tycker det är hyfsat prisvärt. Använder plasthinkar jag fått på mataffärens fiskdisk, tättslutande lock, lägger tidiningar i botten. tidningarna torkar jag sedan när jag tömt hinken, så kan dessa ersätta bokashi-strön på sikt. Billigt alternativ till att köpa kompostbehållare till sommarstugan, vi är inte där så många veckor per år och då blir det smidigt med bokashi-hinkar.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #12 skrivet: 02 apr-17 kl 10:26 »
Det verkar oerhört dyrt och omständligt.

Jag ser inga nämnvärda fördelar jämfört med maskkompost, ska man ändå hålla på och lyfta på ett särskilt lock till behållaren tappa av vätska och strö på (behandlat) vetekli á 107,50 per kilo känns det smidigare med en maskkompost. Maskkomposten kan man ju så småningom dela med sig av, visst kräver den lite inlärning och pyssel, men det verkar vara väldigt liknande nivå som bokashi på båda de punkterna. 


Hinken är lätt att göra själv. Ströet köper jag men eftersom jag är vegan är det mesta av mitt bioavfall medgörligt och det går åt otroligt lite strö. Dessutom lägger jag med tidningspapper som drar åt sig bakterier. Sedan använder jag tidningspappret som ströet för att dryga ut.

Men det går också att göra själv: http://land.se/tradgard/billig-bokashi-gor-superkompost-av-en-tidning/
Man får då inte exakt samma bakterier och slutjord, men i övrigt funkar det på samma sätt och går lika snabbt.

Fördelen för mig är främst att eftersom jag bor i en stadslägenhet utan möjlighet att kompostera på annat sätt (och inte vill ha maskkompost) så är det här enkelt att göra inomhus från början till slut. Plus att det går snabbt.
Ingen människa är illegal

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-17 kl 10:01 »
Jag använder Bokashi... kommunen jag bor i har billigare sophämtning om de får matavfallet i speciell tunna än om man komposterar själv... så det räknas ju definitivt av dem som en resurs... och varför ska jag skänka bort den?  8)

Har fyra hinkar, för när det går som mest matavfall så fyller de upp rätt så fort. Odlar i pallkragar och det blir ganska lagom att dra i en färdig hink när man gör dem redo för odling. Rejält bra drag blir det också, mätte 31,3 grader i en av dem igår.  Har fyllt en 1,5 liters PET med lakvatten över vintern, så det blir många liter gödselvatten att vattna ut av det.

Mycket nöjd.

( Inte riktigt fått till snitsen på konceptet jordfabrik ännu, men får experimentera vidare. Vill ju slippa köpa jord i så stor utsträckning det går. )

anders.order

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #14 skrivet: 13 nov-20 kl 22:03 »
Jag är sugen på att börja med bokashi. Jag har en odlingslott. Jag vet inte riktigt var jag ska göra av all kompost bara. Jag vill ju inte gräva hela tiden. Jag har funderat på att skaffa en jordborr och göra hål och hälla ner den där. Hur djupt måste jag borra då?Är det en bra idé? Jag tänker mig en manuell jordborr. Eller är det bättre att ha en kompost att hälla den i? I stan drar väl det till sig råttor etc.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #15 skrivet: 13 nov-20 kl 22:49 »
Jag är sugen på att börja med bokashi. Jag har en odlingslott. Jag vet inte riktigt var jag ska göra av all kompost bara. Jag vill ju inte gräva hela tiden. Jag har funderat på att skaffa en jordborr och göra hål och hälla ner den där. Hur djupt måste jag borra då?Är det en bra idé? Jag tänker mig en manuell jordborr. Eller är det bättre att ha en kompost att hälla den i? I stan drar väl det till sig råttor etc.

Har man färdig kompost kan man ju bara lägga den uppe på jorden och så drar maskarna ned den åt dig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Ekebo

  • Inlägg: 10
    • Halland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #16 skrivet: 17 nov-20 kl 12:06 »
Ett tips om du har egen brunn och avlagringar i toaletten: blandar själv till EM och har i sprayflaska. Sprayar toastolen och duschen, väntar och spolar sedan rent. Blev glatt överraskad första gången över resultatet.

anders.order

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #17 skrivet: 18 nov-20 kl 12:15 »
@mickemård
Min erfarenhet av det i en stad är att råttorna tyvärr plundrar komposten så börjar grannar, hyresvärdar etc. att klaga. Men det är ju en bra idé annars. Finns det rått-säkra komposter? Eller vad kan man annars göra med sin Bokashi? Vårat hushåll producerar hur mycket kompost som helst, det känns ju trist att inte ta tillvara. Även om kommunen nu gör det åt oss.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #18 skrivet: 18 nov-20 kl 22:25 »
En kompost som är till för kökskompost ska vara råttsäker, våran är ändå inte det, har haft möss i den en gång men det verkar inte gilla när den blir varm (?) Var många år sen vi hade möss i våran och har inget nu trots att det är sjukt mycket möss i år.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Någon som använder Bokashi?
« Svar #19 skrivet: 06 dec-20 kl 19:38 »
@mickemård
Min erfarenhet av det i en stad är att råttorna tyvärr plundrar komposten så börjar grannar, hyresvärdar etc. att klaga. Men det är ju en bra idé annars. Finns det rått-säkra komposter? Eller vad kan man annars göra med sin Bokashi? Vårat hushåll producerar hur mycket kompost som helst, det känns ju trist att inte ta tillvara. Även om kommunen nu gör det åt oss.

Jag har prövat att gräva ner hushållskomposten,  = den bruna påse som annars går i tunnan för matavfall. Den är nedbruten på 2-3 månader utan någon extra åtgärd.

Senast gjort ett lövlager 5-10cm tjockt på en begränsad yta, 1-2dm ner i marken. Nu efter 1,5 år nästan färdigt nedbrutet.

Obs! Jag bor i södraste Sverige. Ingen tjäle på 2 år. Enbart enstaka frostnätter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser