Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är honung klar för att tappas på burk?  (läst 21671 gånger)

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #20 skrivet: 06 jul-11 kl 20:25 »
28 kg hinken är bra som är hög. Låt partiklar mm flyta upp till ytan, det fungerar lika bra på en 28 kg hink som mina 600 kg tankar, en "klartank".
Tappar man sedan av nertill slipper man problemet med skumning. När smolket kommer stänger man kranen.
Häll upp varmvatten i handfatet och ställ hinken där i 10 minuter, det räcker för att allt bara trillar igenom finsilen utan att det blir något i finsilen. Ibland så pass bra att man knappt behöver finsila.

Jag har håller på med att installera el (3-faskopplingar). Sedan skall jag också dra fram sässongens första burkhonung. Fast jag skall köra 600 st glasflaskor till nästa vecka (ca 50 lådor, eller ca +200 kg).

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #21 skrivet: 06 jul-11 kl 22:04 »
Hmm, ja det kanske är en idé att sätta kran direkt på 28 kg kärlen, för där flyter det upp snabbt och bra.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #22 skrivet: 07 jul-11 kl 23:33 »
samma sak hände mej i år. undrar om den håller sig len o fin eller den blir grusig efter några månader. hur bettede sig din?

Min är fortfarande fin, nästan ett år efter skattningen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #23 skrivet: 08 jul-11 kl 21:26 »

Ett par följfrågor:

Jag har tappat den rörda honungen på burk nu, ska den stå ytterligare innan den är helt klar?

Brukar ni sälja/ ge bort nyslungad honung just som nyslungad? Är det ca en månads hållbarhet?

Hur äter/använder man kakhonung? Går det att sälja och hur förpackar man den? Jag har hängt in några
toppribbor i en skattlåda mest för jag var nufiken på om de skulle bygga ut dem, vilket de har gjort. Ska
snicka en TBH på semestern.....

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #24 skrivet: 08 jul-11 kl 22:25 »
Jag har tappat den rörda honungen på burk nu, ska den stå ytterligare innan den är helt klar?
Ja först stelnar den helt och blir matt på ytan, sedan mjuknar den något. Den brukar bli bra på knappt en månad, men det beror mycket på temperatur, blommor och vattenhalt.

Citera
Brukar ni sälja/ ge bort nyslungad honung just som nyslungad? Är det ca en månads hållbarhet?
Jag tar inte tillvara så mycket, det är svårt att få upp en marknad under den korta tiden. Men jobbar man på det så har ju inte minst Sten-Åke Lindell visat att det är en mycket bra idé.
Citera
Hur äter/använder man kakhonung? Går det att sälja och hur förpackar man den? Jag har hängt in några
toppribbor i en skattlåda mest för jag var nufiken på om de skulle bygga ut dem, vilket de har gjort. Ska
snicka en TBH på semestern.....
Man tuggar den med vax och allt. Det fanns rätt mycket om just kakhonung i senaste numret av bitidningen. Förpackning gladpack i pizzasalladsburk kanske? Om det inte finns ett undantag för just kakhonung så ska väl bisamhället besiktigas av bitillsynsman innan man får sälja kakhonung eller?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #25 skrivet: 09 jul-11 kl 00:27 »
Om det inte finns ett undantag för just kakhonung så ska väl bisamhället besiktigas av bitillsynsman innan man får sälja kakhonung eller?

? varför ?

Har jag missat något , eller finns det något mer att tänka på ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #26 skrivet: 09 jul-11 kl 11:39 »
Du har inte missat något! Det är mera en fråga om livsmedel som inte tillsyningsman har något att säga till om.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #27 skrivet: 09 jul-11 kl 13:43 »
Är det skillnad i smak om man tar ny vit jungfru vax som bierna har dragit ut/fram själv ,

eller om man tar gammalt svart vax som har gått flera år i yngel kammaren ?  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

  • Gäst
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #28 skrivet: 09 jul-11 kl 15:05 »
Jag vet inte, har aldrig provat sunkigt vax och framförallt inte som kakhonung. Låt bina få behålla honungsramarna från yngelrummet.
I år får jag så mycket att jag kan avvara detta. De som drar in ljung efter skattning kan man kanske snylta lite på och byta ut en ram.
Förra året slungade jag sent och slutskattade sent på Väddö, då gick ramarna knappt att slunga utan att de gick sönder.
I år har jag plastramar så nu får de hämta hem så mycket ljung de vill. Förra årets färskhonung hade en hel del ljung och hade lite mörk färg.
Smaken var dessutom kanon.
« Senast ändrad: 09 jul-11 kl 15:08 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #29 skrivet: 09 jul-11 kl 22:01 »
Förra året slungade jag sent och slutskattade sent på Väddö, då gick ramarna knappt att slunga utan att de gick sönder. I år har jag plastramar så nu får de hämta hem så mycket ljung de vill.

Inte bara för den är enkel att bygga+ vaxa , det är i slung rummen plast ramar kommer till sitt rätt , det är bara piska skiten ur dem i slungan utan att de rasar  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Göranolof

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #30 skrivet: 08 jul-14 kl 09:17 »
Jag har en fråga i ämnet ympad honung.
Min erfarenhet efter att ha ympat och tappat på burk är att det ofta blir en hård honung.
Tror ni att det har att göra med låg vattenhalt ?

Om man istället för att tappa på burk, låter honungen kristallisera på 28 kg hinkar, och sedan värmer dem.
Får man en mjukare honung då ?
Och i  så fall, vilken temperatur ska man använda sig av ?

Tacksam för era kloka kommentarer.

mats93

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #31 skrivet: 13 jul-14 kl 20:08 »
hej. vill bara komma med en kommentar. honungen är bäst nyslungad och orörd och det går alldeles bra att frysa ner den . håller samma kvalitet i minst 2år och är flytande vid upptining. detta fungerar inte än hos butikskedjorna men som privatförsäljare kan man rekommendera detta.
häsln. mats

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: När är honung klar för att tappas på burk?
« Svar #32 skrivet: 17 aug-22 kl 23:44 »
hej. vill bara komma med en kommentar. honungen är bäst nyslungad och orörd och det går alldeles bra att frysa ner den . håller samma kvalitet i minst 2år och är flytande vid upptining. detta fungerar inte än hos butikskedjorna men som privatförsäljare kan man rekommendera detta.
häsln. mats
Så tycker jag med. Gjorde så förra året, fast utan frysning och den är fortfarande flytande till största delen.
I alla fall så fick jag 60burkar som sålde slut på en vecka på jobbet.  Det verkar som det finns en marknad för helt orörd honung.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser