Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningssäsongen 23/24  (läst 2317 gånger)

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #20 skrivet: 26 dec-23 kl 23:30 »
Om det går åt 10m3 ved före nyår tror jag att du har stort och välventilerat, kanske ett gäng tonåringar som duschar flitigt med?
Jag nöjer mig numera med att värma100m2 och har varit flitig med både isolering och 'Örnpapp' då jag snickrat.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #21 skrivet: 27 dec-23 kl 11:03 »
Ännu inte tittat i vedbon. Elen är ju billig och pumpen gör vad den ska så den dyre veden får ligga. Även decembers elpris lär troligen hamna som november och då kostar elen hos mig under 2000:-. Inkl. verkstadslokal,växthus samt i år även julbelysning utomhus. Har inte direkt sparat men finns ju numera även pump i verkstan och det syns på räkningen jämfört med innan pump. . Men prisnivåerna på el börjar nu närma sig före Ukraina. Kaminen har använts några timmar på julafton,mest för lite mys. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #22 skrivet: 27 dec-23 kl 11:42 »
Ca, tio kubik har det gått i år och har 20-30 kubik kvar att ta av.
Så det har varit rätt lungt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #23 skrivet: 27 dec-23 kl 13:04 »
Ca, tio kubik har det gått i år och har 20-30 kubik kvar att ta av.
Så det har varit rätt lungt.
10 m3 under hela 2023? eller har du brännt allt nu i höst/vinter.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #24 skrivet: 27 dec-23 kl 13:46 »
Tonåringar är inte sparsamma på duschvatten har jag märkt, och de vill ha varmt också...

Men mesta veden går åt för att huset är stort och inte tilläggsisolerat. När ungarna lämnat boet och man blir gammal och orkeslös så kanske övervåningen får bli kall. Eller så får ungarna tippa ett lass ved utanför dörren ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #25 skrivet: 27 dec-23 kl 14:03 »
10 m3 under hela 2023? eller har du brännt allt nu i höst/vinter.
Under hösten/vintern.
Tycker själv att det är rätt lågt då det varit en ruggig höst men inte allt för kaöl
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #26 skrivet: 27 dec-23 kl 17:55 »
Under hösten/vintern.
Tycker själv att det är rätt lågt då det varit en ruggig höst men inte allt för kaöl
10m3 travad eldningstorr granved  bör åtminstonde innehålla 12000kWh, kanske får man ut 8000- 10000kWh värme till huset om man har en normal gammal eldstad med varm murstock.
Med en ny effektiv vedpanna eller kakelugn kan man räkna med >90% effektivitet (även med en modern isolerad modul skorsten), och det är väl nått sånt man behöver om vedeldning med köpt ved ska kunna konkurrera med luft/luft värmepumparna ekonomiskt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #27 skrivet: 27 dec-23 kl 18:04 »
10m3 travad eldningstorr granved  bör åtminstonde innehålla 12000kWh, kanske får man ut 8000- 10000kWh värme till huset om man har en normal gammal eldstad med varm murstock.
Med en ny effektiv vedpanna eller kakelugn kan man räkna med >90% effektivitet (även med en modern isolerad modul skorsten), och det är väl nått sånt man behöver om vedeldning med köpt ved ska kunna konkurrera med luft/luft värmepumparna ekonomiskt.
Nu finns det ingen pump att tillgå.
Gammal kåk som inte är tilläggsisolerad.
Så resultatet är helt ok enligt min mening, tom mindre än tidigare år.

Räknade lite lätt
Och jag tror att vi började elda regelbundet tidigt i oktober.
Det är ca 110 liter ved om dagen eller ca 1,4 stor Ikeapåse.


« Senast ändrad: 27 dec-23 kl 20:07 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #28 skrivet: 06 feb-24 kl 13:37 »
I år eldar jag björk, betydligt mindre volym att bära in men förmodligen lika många kilo ved per dygn som med den vanligare granen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppvärmningssäsongen 23/24
« Svar #29 skrivet: 06 feb-24 kl 15:02 »
Ja, det handlar om torrsubstans. Jag har eldat lite rötskadat lövträ ett par dagar, och det väger som balsaträ. När jag klöv det förra året kändes ingen ved lätt. Så den veden hade inte gett någon nettovärme om man försökt elda den rå, men nu fungerar den fint. Speciellt de här varma dagarna som varit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser