Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar den här spisen  (läst 2604 gånger)

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
Hur fungerar den här spisen
« skrivet: 03 mar-21 kl 02:28 »
Hur fungerar en stor vedeldad spis, ca 100 år gammal som har endast en stor lucka ? Spisen ser ut att ha två stora kokplattor. Vart ta askan vägen ?Torpet är minst 100 år gammal (inte i Sverige), ser ut att inte blivit renoverad alls.
Jag har bara några mäklarens väldigt dåliga foton. Går inte att kopia här.
« Senast ändrad: 03 mar-21 kl 02:47 av aralia »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #1 skrivet: 03 mar-21 kl 08:29 »
Ta in bilderna i något bildbehandlingsprogram och beskär eller dra ner upplösningen så du får in dem inom forumets gränser för filstorlek, sen bör det gå bra att lägga upp dem.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #2 skrivet: 03 mar-21 kl 08:41 »
Det kan vara så att eldstaden kan användas som ugn. Presis som en stenugn. Askan tar du ut ur eldstaden med askskyffel.
kretslopp

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #3 skrivet: 03 mar-21 kl 09:30 »

Min billigaste möjliga crome dator har inga bildbehandlingsprogram. Men på något märkligt vis kanske bilden blir synlig.
Vedspisen är bredvid den lilla gasspisen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #4 skrivet: 03 mar-21 kl 10:04 »
Det gick ju utmärkt med bilden!
Är torpet i Finland?
Skulle nog tro att köket har fått en viss renovering på 1950-talet, med tanke på rostfri diskbänk, tapet, elinstallationer mm.
Gasolspisen skulle kunna tänkas vara från omkring 1970.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #5 skrivet: 03 mar-21 kl 10:26 »
Tack,
Torpet är i Finland. Jag begriper inte hur den där vedspisen fungerar, varför bara en lucka ? Jag är uppvuxen med vedugn och vedspis och "pönttöuuni", finländsk fattigmans variant av "kakelugn" så jag vet hur det ser ut med en lucka för aska. Men den här, endast en lucka, konstigt ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #6 skrivet: 03 mar-21 kl 10:33 »
Det finns massor av olika lösningar.

Troligtvis har byggherren haft egna idéer denna gången som inte följde de vedertagna.
Det jag tänker mig är att det kan finnas ett hål i sidan av förbränning/ugnen där man kan maka ut askan.
Men mest troligt så rakar man ut den ur den stora luckan när det blivit mycket av det.

Jag gör så i vår ena kamin som inte har något galler i botten utan jag lämnar ett par cm smaka i botten.
Det behöver du inte göra i din utan bara elda på och maka undan.

Den stora fördelen med din spis är att du har en stor termiska massa som håller värmen länge i torpet när den väl är varm.
Dock är det en låååång process att få den genomvarm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #7 skrivet: 03 mar-21 kl 10:38 »
Det kan vara så att eldstaden kan användas som ugn. Presis som en stenugn. Askan tar du ut ur eldstaden med askskyffel.
Ja, det kunde kanske vara en mini vedeldad bakugn med spisen ovanpå. Intressant .

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #8 skrivet: 03 mar-21 kl 10:54 »
Det finns massor av olika lösningar.

Troligtvis har byggherren haft egna idéer denna gången som inte följde de vedertagna.
Det jag tänker mig är att det kan finnas ett hål i sidan av förbränning/ugnen där man kan maka ut askan.
Men mest troligt så rakar man ut den ur den stora luckan när det blivit mycket av det.

Jag gör så i vår ena kamin som inte har något galler i botten utan jag lämnar ett par cm smaka i botten.
Det behöver du inte göra i din utan bara elda på och maka undan.

Den stora fördelen med din spis är att du har en stor termiska massa som håller värmen länge i torpet när den väl är varm.
Dock är det en låååång process att få den genomvarm.
Torpet är inte min men jag funderar på att köpa det. Problemet är corona, naturligtvis.
Mäklarens (dåliga) bilder ser man även en jättelik bastu ugn, aldrig sett liknande.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #9 skrivet: 03 mar-21 kl 12:58 »
Man eldar i källaren i den stora burken, värmen går upp genom spisen i köket sen vidare ut i skorstenen. Ett hemmabygge, spännande eller kanske inte. Går nog åt en del ved men varmt och gott en längre tid kanske.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #10 skrivet: 03 mar-21 kl 16:30 »
Det kan jag nog hålla med om.
Man eldar i källaren i den stora burken, värmen går upp genom spisen i köket sen vidare ut i skorstenen. Ett hemmabygge, spännande eller kanske inte. Går nog åt en del ved men varmt och gott en längre tid kanske.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #11 skrivet: 03 mar-21 kl 16:51 »
Den stora burken ser ut som en varmvattenberedare. Den mindre som en modernare bykgryta. Användes att värma vatten och tvätta kläder i.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #12 skrivet: 03 mar-21 kl 16:58 »
Där är inget vatten indraget i köket. Skulle tro att det finns en handpump i källaren. Där finns förmodligen också badkar.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #13 skrivet: 03 mar-21 kl 17:51 »
Där är inget vatten indraget i köket. Skulle tro att det finns en handpump i källaren. Där finns förmodligen också badkar.

Knappast i Finland... 
Sauna finns det nog.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #14 skrivet: 03 mar-21 kl 23:46 »
Den stora burken ser ut som en varmvattenberedare. Den mindre som en modernare bykgryta. Användes att värma vatten och tvätta kläder i.

Bykgryta stämmer nog, men inte tror jag den stora är en varmvattenberedare. Den har gått varm hela burken, och inget är anslutet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #15 skrivet: 04 mar-21 kl 08:50 »
Den stora "burken" ser ut som den varmvattenberedare som var i min systers hus i Norge. Man fyller på vatten innan man börjar elda. Över varmvattenberedaren hänger ett rör i ett snöre, jag antar att det är påfyllningsrör.
kretslopp

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #16 skrivet: 04 mar-21 kl 11:12 »
Skulle kunna vara så, man ser ju inte på bilden om det finns avtappning i botten.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #17 skrivet: 05 mar-21 kl 01:02 »
Den stora "burken" ser ut som den varmvattenberedare som var i min systers hus i Norge. Man fyller på vatten innan man börjar elda. Över varmvattenberedaren hänger ett rör i ett snöre, jag antar att det är påfyllningsrör.
Denna "plåtschabrak" är faktiskt en vedeldad bastu-ugn, vanlig för 100 år sedan i Finland. Den är fylld med stenar. Stenarna eldas underifrån en gång, tar ca 4 timmar tills stenarna är röda då har sot brunnit bort. Behöver inte eldas mera då den behåller värmen timmar.
Många finska sauna entusiasterna betraktar den här typen ugn som den bästa. Numera finns även nytillverkning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #18 skrivet: 05 mar-21 kl 09:59 »
Smart!

Säger det igen, jag ser ofta smarta lösningar (som är självklara när man tänker efter) i Finland.

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur fungerar den här spisen
« Svar #19 skrivet: 05 mar-21 kl 22:43 »
Smart!

Säger det igen, jag ser ofta smarta lösningar (som är självklara när man tänker efter) i Finland.
I själva stugan finns en "pönttöuuni", fungerar med samma princip som bastus "pönttökiuas",  då är det tegel innanför plåtskalet. I mitt barndoms hem hade vi sådana här "pönttöugnar" i alla rum. Bakom ugnens lucka finns en annan lucka med små runda hål, man ser lågorna dansa, mycket meditativt. och rogivande. Som barn tyckte jag om att sitta framför luckan och titta lågornas dans
Finns det sådana här "pönttöugnar" i Sverige ?
Övrigt, "pönttö" är ett roligt ord, används i olika sammanhang. Pönttö  betyder plåttunna, "vessan pönttö, alltså toastol.
Pönttö anväds ofta också för att beskriva en totalt korkad person.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser