Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 8312 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bilfunderingar
« Svar #200 skrivet: 11 nov-20 kl 12:47 »
Bilen är tyvärr inte helt rostfri, spår av begynnelse till rost finns mot botten av bilen på själva plåten som är närmast vägen men det måste jag vänta med tills nästa år.  Undersidan ser annars ut att va rostfri och är underredsbehandlad senast 2019

Tänker jag sprejar kallgalv där det går så det står sig över vintern, nästa sommar blir det blästring och grundning med epoxiprimer, sen lack.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #201 skrivet: 11 nov-20 kl 12:56 »
Rost är mazdas svaga sida. Kan du bara hålla emot rosten så kommer den hålla "för evigt" mekaniskt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bilfunderingar
« Svar #202 skrivet: 11 nov-20 kl 13:15 »
Ja men rosten på den här bilen är ändå mindre än på toyotan som är 2007 årsmodell. Men det ska stoppas i tid annars blir det mycket jobb.

Föräldrarna har ännu sin 1998 årsmodell 626a, den har gått över 400,000km och fungerar helbra ännu. Dom skulle vilja köpa ny bil, men den här bilen går som en dröm och det känns dumt att köpa för ny bil då man har något som funkar och är billigt i drift och inte kräver dyr försäkring.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #203 skrivet: 11 nov-20 kl 19:32 »
När det gäller att hålla rosten borta så är det nästan än mer viktigt att hålla alla hålrum väl rostskyddade med något klibbigt och oljigt som kan krypa i trånga spalter vid plåtskarvar mm, än att ha det välmålat utvändigt.  Dock måste en sådan rostskyddsbehandling göras när bilen är ren och fullständigt torr - idealet är att den får stå på tork minst en vecka i varmgarage efter grundlig tvätt.  Har man inte sådana möjligheter, så är det bäst att göra rostskyddsbehandlingen på försommaren då luftfuktigheten brukar vara som lägst. 

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #204 skrivet: 19 jan-21 kl 17:59 »
Vad hittar man fläkt remmar till bilar? Det är en udda storlek. Eller det är till en motionscykel. :)
Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och fixat detta.

Beställde rem från rembutiken och den passade utmärkt. Det svåraste var att lista ut vilken rem jag skulle välja. Men sen var det enkelt. :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #205 skrivet: 19 jan-21 kl 18:41 »
Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och fixat detta.

Beställde rem från rembutiken och den passade utmärkt. Det svåraste var att lista ut vilken rem jag skulle välja. Men sen var det enkelt. :)


Upptumma på den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #206 skrivet: 19 jan-21 kl 20:04 »
Jag tycker du ska skaffa Mercedes motor från W210 och när du lärt dig och fått den att fungera i annan bil, så pallrar du dig upp hit och gör lika på min, så jag kan få min motorn att funka i en gammal -60 tals Mercedes
Fick inte tag på någon sån, men till slut fick jag tag på en om605 från en W202, femcylindrig alltså. Men de verkar vara väldigt enkla att flytta över till en annan bil, tusen andra som har gjort samma sak tidigare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser