Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Socker i burkmat?  (läst 2269 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
Socker i burkmat?
« skrivet: 23 jul-20 kl 18:48 »
"Någon" påstod, och detta har sett vid ett flertal tillfällen, att en burk vita bönor i tomatsås, innehåller 6 teskedar socker? Kan det vara så? Jag vill inte ha socker alls i maten , och det där med "en liten brytning", trakterar mig inte. 
HUR är det med sockerinnehållet i de "korvar" med risgrynsgröt som säljes? I dessa påstås det vara rikligt med socker.
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Socker i burkmat?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-20 kl 19:39 »
Det står i innehållsdeklarationen på burken/korven. Dock är det inte säkert att deklarationen skiljer på tillsatt socker respektive socker som ingår naturligt i råvarorna.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Socker i burkmat?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-20 kl 19:59 »
nästan all industrimat innehåller socker då det är det billigaste sättet att smaksätta. dessutom ökar man kundens sötsug och manipulerar därmed denne att köpa produkten igen. finns flera stora undersökningar i ämnet och det var ju debatt för några år sedan om just socker i maten. Den tystnade dock. fetmaproblemet i samhället hänger i stort ihop med industrimat och socker. jag försöker också undvika socker men det innebär mer matlagning hemma och t.o.m brödbak. Och ja,risgrynsgröt i butik är en riktig sockerfälla.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Socker i burkmat?
« Svar #3 skrivet: 24 jul-20 kl 05:28 »
I grunden kan man väl säga att allt som är lättlagat från affärn är dålig mat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Socker i burkmat?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-20 kl 18:37 »
"Någon" påstod, och detta har sett vid ett flertal tillfällen, att en burk vita bönor i tomatsås, innehåller 6 teskedar socker? Kan det vara så? Jag vill inte ha socker alls i maten , och det där med "en liten brytning", trakterar mig inte. 
HUR är det med sockerinnehållet i de "korvar" med risgrynsgröt som säljes? I dessa påstås det vara rikligt med socker.

Vill du vara på säkra sidan så laga all mat från grunden av rena råvaror. Många bra råvaror hittar du på en REKO-ring som förhoppningsvis finns nära där du bor.
Kroppen känner inte skillnad på om glukoset kommer från vitt socker, vita bönor eller från fullkornspasta. Säkrast är att avstå helt från processade kolhydrater.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Socker i burkmat?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-20 kl 19:03 »
"Kalla!"
Det enda jag köper när det gäller burkmat är just "Vita bönor i tomatsås", men kanske jag äter det varannan vecka, inte oftare. Det klarar säkert kroppen. Jag köper/köpte det i Canada när jag är/var där. Det smakade annorlunda. Så gav mig min dotters svärmor där en burk med vita bönor i lönnsirap; det var inte en tanke på att äta dem, jag spolade dem rena och tillsatte andra saker; fick hyfsad smak i alla fall. Att kasta mat är otänkbart för mig. Steker fläsk eller korv av något slag till dem, och lök.
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Socker i burkmat?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-20 kl 20:39 »
"Någon" påstod, och detta har sett vid ett flertal tillfällen, att en burk vita bönor i tomatsås, innehåller 6 teskedar socker? Kan det vara så? Jag vill inte ha socker alls i maten , och det där med "en liten brytning", trakterar mig inte. 
HUR är det med sockerinnehållet i de "korvar" med risgrynsgröt som säljes? I dessa påstås det vara rikligt med socker.
Hälsningar!
G S

Det står en hel del om socker i näringsförteckningen.
Då står det om sockerarter, sedan måste man gå till innehållsförteckningen och se var i listan det specifika man undrar över finns med.
Och då är kravet att det som det är mest av står först och sedan faller det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Socker i burkmat?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-20 kl 21:59 »
https://handla.ica.se/handla/produkt/vita-bonor-i-tomatsas-415g-heinz-id_p_5000157024671


Heinz vita bönor innehåller 5 g socker per 100 g produkt = 5% socker.
En burk är 415g vilket ger 20,75 g socker.
  • En sockerbit väger ca 3.6 g så det motsvarar knappt 6 sockerbitar.
  • En tesked socker väger 4 g så det motsvarar lite drygt 5 teskedar socker.


Men, det är 5 gram sockerarter per 100 g och hur mycket av det som naturligt kommer från bönor och tomater har jag ingen aning om. Det skulle vara intressant om det stått i innehållsförteckningen hur mycket tillsatt socker det var i produkten.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Socker i burkmat?
« Svar #8 skrivet: 27 jul-20 kl 22:11 »
https://handla.ica.se/handla/produkt/vita-bonor-i-tomatsas-415g-heinz-id_p_5000157024671


Heinz vita bönor innehåller 5 g socker per 100 g produkt = 5% socker.
En burk är 415g vilket ger 20,75 g socker.
  • En sockerbit väger ca 3.6 g så det motsvarar knappt 6 sockerbitar.
  • En tesked socker väger 4 g så det motsvarar lite drygt 5 teskedar socker.


Men, det är 5 gram sockerarter per 100 g och hur mycket av det som naturligt kommer från bönor och tomater har jag ingen aning om. Det skulle vara intressant om det stått i innehållsförteckningen hur mycket tillsatt socker det var i produkten.

Det är 12,9 gram kolhydrater och av dessa är det tillsatt 5 gram rent socker.
I kolhydraterna ingår de naturliga sockerarterna.


Vill man undvika det tillsatta sockret är alternativet att själv köpa torkade vita bönor och göra sin tomatsås själv.
Den stora skillnaden är att det inte blir så gott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Socker i burkmat?
« Svar #9 skrivet: 29 jul-20 kl 06:18 »
Vill man undvika det tillsatta sockret är alternativet att själv köpa torkade vita bönor och göra sin tomatsås själv.
Den stora skillnaden är att det inte blir så gott.
Då får man ha i lite socker så blir det godare  o:) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Socker i burkmat?
« Svar #10 skrivet: 29 jul-20 kl 12:45 »
Då får man ha i lite socker så blir det godare  o:) ...

Precis eller så är man tuff och lider i tystnad tills man vant sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser