Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Import av fruktträd och bärbuskar. Kvalitet, genetik, sjukdomar??????  (läst 9246 gånger)

Ebbalycke

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
Nu har jag läst och tittat på hur man beskär 1 åriga träd. Det verkar som att man ska klippa bort alla sidogrenar sen klippa av stammen i knähöjd.

Är det någon som kan förklara varför det skulle vara "mycket jobb" med unga plantor. Är det att dem ska vattnas och gödas veckovis som skulle vara det svåra och jobbiga? Många verkar vara av åsikten ett yngre plantor tar sig bättre och att man ökar risken för ett rotsystemet ska trassla in sig om dem står i en kruka.

Plantskolan i Litauen skickar träden med rötterna i lera som ska hålla fukten. Har hittat en plantskola i Blekinge som säljer 1 till 4 åringa äppleträd. Dem kostar mellan 50-300kr. Dem ska även ha ett jättemysigt café. blekingefrukttradplantskola.se

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Nu har jag läst och tittat på hur man beskär 1 åriga träd. Det verkar som att man ska klippa bort alla sidogrenar sen klippa av stammen i knähöjd.

Är det någon som kan förklara varför det skulle vara "mycket jobb" med unga plantor. Är det att dem ska vattnas och gödas veckovis som skulle vara det svåra och jobbiga? Många verkar vara av åsikten ett yngre plantor tar sig bättre och att man ökar risken för ett rotsystemet ska trassla in sig om dem står i en kruka.

Plantskolan i Litauen skickar träden med rötterna i lera som ska hålla fukten. Har hittat en plantskola i Blekinge som säljer 1 till 4 åringa äppleträd. Dem kostar mellan 50-300kr. Dem ska även ha ett jättemysigt café. blekingefrukttradplantskola.se

Unga plantor kräver mer ogräsrensning och vattning. Inte jättejobbigt och går snabbt om man har ett par nyplanterade träd. Tar lite längre tid om man har 40. Har man gott om tid är det inga problem att plantera många träd på en gång. Varma somrar har jag behövt vattna nyplanterade träd dagligen och även de träd och buskar som är två, tre år sen klarar de sig bättre.

Jag kom på att jag missat att tipsa dig om Mormors Bakeri i Nötabråne och att de säljer äppelträd där till bra pris. Köpte mig ett Ellis Bitter och ett Ölands Kungsäpple där ifjol. :) God vegetarisk mat serverar de också. 
« Senast ändrad: 02 mar-20 kl 10:14 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Nu har jag läst och tittat på hur man beskär 1 åriga träd. Det verkar som att man ska klippa bort alla sidogrenar sen klippa av stammen i knähöjd.

Är det någon som kan förklara varför det skulle vara "mycket jobb" med unga plantor. Är det att dem ska vattnas och gödas veckovis som skulle vara det svåra och jobbiga? Många verkar vara av åsikten ett yngre plantor tar sig bättre och att man ökar risken för ett rotsystemet ska trassla in sig om dem står i en kruka.

Plantskolan i Litauen skickar träden med rötterna i lera som ska hålla fukten. Har hittat en plantskola i Blekinge som säljer 1 till 4 åringa äppleträd. Dem kostar mellan 50-300kr. Dem ska även ha ett jättemysigt café. blekingefrukttradplantskola.se

Det är iklokt att täcka runt det nyplanterade trädet med stråmatrial, halm, hö och/eller ensilage.
Ta i rejält! Då bevarar man fukten rejält.
Sätt gärna ner pvc rör/ avloppsrör 2-3 stycken i ytterkant på hålet. Glöm inte att borra en rejäl mängd hål i ena riktningen så kan du vattna rakt ner där. Och slipper risken att vattnet bara kondenseras innan det runnit genom täckmatrialet som bör vara 10-20 cm tjockt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Berätta gärna för oss vilka sorter Ni köpte från Litauen, och hur Ni planterade dem.
Som Ni kanske känner till så planterar yrkesodlare äppleträd med 1 meter mellan träden och 3,5 meter mellan raderna.
Ett sätt att plantera (för amatörodlare) är: vart annat träd på starkväxande grundstam och vartannat på svagväxande grundstam. Efter ett antal år gallras de små träden bort och de stora träden får större plats att breda ut sig på. Plantering enligt denna metod ger en stor skörd även de första 10 åren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser